Suflet mereu tanar

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 01-03-2010

Cand vrei sa lansezi un produs nou ai doua optiuni, fie te alaturi curentului fie aduci in scena ceva diferit, ambele cu avantajele si dezavantajele lor. Kia a incercat cea de-a doua reteta atunci cand a conceput modelul Soul, bazandu-se pe notorietea obtinuta prin intermediul compactei cee’d si pe motto-ul devenit filosofie: “The Power to Surprise”. In ce masura a reusit constructorul sud-coreean acest lucru vom incerca sa descoperim in cele ce urmeaza.

Kia Soul este un model greu de incadrat intr-o singura clasa deoarece vorbim despre un crossover, un hibrid. Insusi numele sugereaza acest fapt, Soul (“suflet”), trimitand nu atat la latura spirituala cat la cea afectiva. Crossover-ul Kia se vrea a fi un model aparte, un model pe care il alegi nu prin prisma calitatilor de ordin rational ci a celor ce antreneaza latura emotionala. Soul este genul de masina care trezeste emotie, este greu sa ramai indiferent atunci cand o privesti. 


Free Your Mind

Acesta este sloganul sub care a fost lansat Soul (“elibereaza-ti mintea”) si defineste destul de bine masina. Privita din fata are alura unui SUV compact, design-ul impozant al partii frontale dominat de farurile angulare si de noua grila Kia coroborat cu garda la sol generoasa creand aceasta impresie. 

Profilul trimite tot la segmentul SUV, jantele de 18 toli prezente pe modelul de test conferindu-i un plus de sportivitate. In acelasi timp forma geamurilor laterale si unghiul la care este inclinat parbrizul inspira dinamism si sportivitate. Posteriorul lui Soul duce cu gandul la un MPV, formele angulare predominand pentru a completa senzatia de robustete. Per total Kia Soul arata cel mai bine din semiprofil-fata deoarece din aceasta perspectiva poate fi lesne observata comuniunea formelor angulare cu cele fluide si totodata filosofia ce a stat in spatele formei crossover-ului. 

Emotie rationala

Aceeasi tema de design o regasim si in habitaclul ce poate fi personalizat, modelul de test dispunand de o combinatie coloristica interesanta (negru si rosu). Forma bordului a fost aleasa atat din ratiuni estetice cat si practice, existand suficient spatiu pentru picioare. Instrumentarul de bord tradeaza latura sportiva a crossover-ului sud-coreean, in timp ce plansa de bord demonstreaza ca un design functional poate fi si placut. 

In ceea ce priveste ergonomia comenzilor este greu sa gasesti minusuri, toate butoanele fiind intuitive si amplasate acolo unde te-ai astepta. Abundenta spatiilor de depozitare este un alt plus si aici trebuie sa remarcam spatiile din buzunarele usilor destinate sticlelor, ce sunt inclinate spre ocupanti pentru a facilita accesul. Tot la plusuri se incadreaza si existenta a doua prize in partea inferioara a plansei de bord si a inca uneia in portbagaj. Finisarile se ridica la nivelul asteptarilor, dar unele materiale folosite lasa de dorit. Cel mai deranjant este plasticul folosit in cazul spitelor superioare ale volanului deoarece contrasteaza cu pielea in care este imbracat acesta din urma. Un alt inconvenient este absenta cotierei ce ar fi fost mai mult decat binevenita. 

Spatiul interior este suficient atat in partea din fata cat si in spate, doar existenta celui de-al treilea pasager pe bancheta din spate putand genera disconfort. Totodata portbagajul cu un volum de 340 litri este suficient pentru segmentul caruia i se adreseaza Soul. Sistemul de sunet prezent pe masina de test (ce include un subwoofer in portbagaj, tweet-ere pe bord si un difuzor de medii amplasat in centrul bordului) a impresionat pozitiv, cercurile luminoase prezente in jurul difuzoarelor din usile fata contribuind la atmosfera “funky”. 

Spirit ludic

Tinuta de drum a lui Kia Soul este in ton cu filosofia din spatele masinii. Desi puntea spate este semi-independenta, reglajele realizate de inginerii Kia fac din Soul o masina ce te imbie la un stil de condus sportiv. Crossover-ul Kia se arata stabil in mai toate situatiile, la aceasta contribuind si dimensiunile pneurilor: 225/45 R18. Mai mult decat atat, ruliul este redus in ciuda garzii la sol generoase.

Directia este precisa si ofera un feedback bun, incurajand astfel abordarea virajelor in regim sportiv. “Joaca” este facilitata de schimbatorul precis ce prezinta o cursa scurta si de scaunele ce ofera o sustinere laterala decenta. Pozitia optima la volan este usor de gasit gratie scaunului reglabil pe inaltime si a volanului reglabil atat pe inaltime cat si in profunzime. Propulsorul pe benzina de 1.6 litri dezvolta o putere maxima de 124 CP la 6.300 rpm si un cuplu motor maxim de 156 Nm la 4.200 rpm. Sprint-ul de la 0 la 100 km/h se realizeaza in 11 secunde, viteza maxima declarata fiind de 178 km/h. Aceste date ofera o perspectiva corecta asupra unitatii in patru cilindri care se dovedeste usor de exploatat. Propulsorul puncteaza la capitolul elasticitate si se preteaza caracterului usor sportiv al masinii. Pana la 130 km/h sprint-urile sunt multumitoare. Peste aceasta viteza se face simtita forma patratoasa a masinii si in acelasi timp zgomotul provocat de vant incepe sa devina deranjant. 

Pneurile care ajuta la dinamica laudabila a lui Soul penalizeaza confortul. Acestea dimpreuna cu suspensia rigida fac din drumurile de proasta calitate din tara noastra o adevarata provocare. Aici se face remarcat caracterul contrastant al crossover-ului sud-coreean: aspectul si garda la sol sugereaza confort, dar de fapt Soul este focalizat pe sportivitate. Franele sunt eficiente, iar pedala poate fi dozata cu usurinta. Totusi lipsa sistemului EBD se face remarcata in cazul franarilor de urgenta pe asfalt ud, necesitand mici corectii ale directiei pentru a se mentine pe traiectoria initiala.   

Free Your Wallet

Pretul de baza al lui Kia Soul 1.6 GSL este de 13.685 de euro cu TVA. Pentru aceasta suma beneficiati de echiparea Motion ce vine cu dotari precum: aer conditionat manual, Radio CD cu MP3 si USB, sase airbaguri, ABS, ESP, geamuri electrice fata-spate si oglinzi reglabile electric si incalzite. Modelul de test avea echiparea Fever ce costa 16.773 de euro cu TVA si vine cu o serie intreaga de dotari din care lipseste totusi climatizarea automata, aceasta nefiind disponibila nici optional. 

Consumul in cei aproximativ 570 km ai testului a fost de 9.7 litri / 100 km. Acesta este semnificativ mai mare decat cel mixt declarat de constructor, 6.5 litri / 100 km, dar aproximativ 60% din distanta a fost parcursa in mediul urban, iar ritmul in care s-a mers in regim extraurban a fost destul de alert. Polita RCA anuala cea mai ieftina este de 450 de lei, asigurarea CASCO situandu-se in jurul valorii de 720 de euro.

 

Verdict

Crossover-ul sud-coreean este un model interesant, are “suflet”, acel ceva care-ti pune un zambet pe buze de fiecare data cand te urci la volan. Are unele materiale indoielnice la interior, are un posterior cu design controversat, nu ofera cotiera sau climatizare automata nici optional, are preturi piperate chiar in comparatie cu fratele mai mare cee’d, are suficiente defecte si totusi te face sa te simti bine, te scoate din monotonie. Mai mult, are acest efect si asupra celorlalti, pe parcursul testului Soul atragand o sumedenie de priviri inclusiv de la participanti la trafic cu masini mult mai scumpe si mai bine dotate. 

Dupa cum am mentionat si la inceputul materialului, Kia Soul nu este o masina pe care o alegi rational, este o alegere emotionala, o masina adresata unei clientele tinere dornice de distractie si de aventura. Si prin “tinere” nu ma refer la varsta propriu-zisa ci la suflet, Soul este o masina pentru cei cu suflet tanar. 

Este Kia Soul un experiment reusit? Doar cifrele de vanzari vor putea raspunde cu adevarat la aceasta intrebare. Cert este ca Soul poate deveni un vector de imagine pentru Kia, mai ales daca va fi disponibil si cu tractiune integrala. 

Alex Pantecan

Share