Surprize Turbo – Test cu Peugeot 3008 GT

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 04-08-2017

Recunosc, am furat. Era în 1990, poate în 1991, nu-mi amintesc bine, dar la tradiţională coada a unui chioşc de ziare, doar că nu era de ziare ci de gume Turbo, Lazer şi alte nebunii venite din Turcia, am furat. Am plătit 2 gume Turbo şi vânzătorul mi-a făcut semn fără maniere să mă servesc din cutia aceea plină ochi de Turbo. Am înfipt mana şi pe lângă cele două gume plătite cinstit, mi-am mai alipit vreo 2-3 de degete. N-am furat ca să mănânc, am furat ca să pot visa la maşinile şi avioanele acelea pe care le colecţionam cu mare grijă, puse la presat în cărţile cele bune, cu coperţi cartonate şi masive, cât să iasă surpriza Turbo la marea artă. Desigur, dublurile erau un fel de acţiuni la purtător, şedeau șifonate în buzunarele pantalonilor, puse pe căprării, cât să fie schimbate, doar eficient, la un curs favorabil cum ar veni, cu cele mai căutate modele existente pe alte surprize.  Şi ceilalţi băieţi de la bloc le șifonau, aşa că aveam fiecare dintre noi serate în care ne luam colecţia la mână şi o treceam, surpriză cu surpriză, pe sub talpa încinsă a fierului de călcat. Cam aşa stăteau treburile pe vremurile acelea. Guma nu era cine ştie ce, o mestecai 2 minute şi devenea seacă, însă nouă ni se părea cea mai bună din lume, şi după ce o mestecai cât să se întărească destul, o împachetai în ambalajul ei ca să se odihnească ciunga pentru o mestecare ulterioară când gustul, ce-i drept diminuat, putea fi resimţit din nou. Se putea relua această operaţiune de cel mult două ori, sau cam aşa prevedea codul de igienă şi maniere de pe la blocul nostru.

Când am intrat pentru prima dată în noul Peugeot 3008 GT, simţul olfactiv a fost lovit de mirosul vechi de gumă Turbo. Mi-a plouat niţel în gură şi mi-am amintit de episodul de hoţie din tinereţea mea. Am ştiut instant că dacă mai eram copilul din anii ’90 timpurii aş fi furat această maşină. Dar nu mai eram. Cu toate acestea, Peugeot 3008 GT şi statutul său de European Car of the Year 2017 nu reprezentau, de fapt, nimic din senzaţia aceea nostalgică. Ceea ce conta era faptul că, uitându-mă la Peugeot 3008 GT, am înţeles că această maşină este o profeţie împlinită, e ca și cum o surpriză Turbo a devenit realitate.

Motor

Există Peugeot 3008 şi există Peugeot 3008 GT. Asta înseamnă că există plusuri la nivelul estetic al caroseriei dar şi în habitaclu. Mai înseamnă că pe 3008 GT avem la dispoziţie un motor diesel BlueHDI de 2.0 litri şi o cutie automat etajata în 6 rapoarte.

Motorul răspunde cerinţelor moderne în ceea ce priveşte diesel-ul, mai puţin nivelul de zgomot la turaţii înalte. În termeni reali nu este deloc supărător, însă se resimte dacă este să luăm în calcul alte propulsoare diesel de la alte modele contemporane. În rest, motorul dă satisfacţie din punct de vedere dinamic când turometru sare de 3 000 rpm şi se recomandă cu un consum eficient.  Motorul dezvoltă 180 de cai putere la 3 750 rpm şi atinge cuplul maxim de 400 Nm, realizabil de la 2 000 rpm. Oferă astfel condiţiile pentru o agilitate bună, mai ales dacă sunt folosite clapetele din spatele volanului, deci modul manual al cutiei, în regim automat cutia comportându-se normal, ca pentru bătrânii de azi care au apucat vremurile surprizelor turbo.

La nivel de consum, Peugeot este unul dintre cei mai sinceri constructori de pe piaţa când vine vorba despre cifrele oficiale. Pentru Peugeot 3008 avem un consum mixt de 4,8 litri la 100 km. În afara oraşului, în regim de mers normal, la viteze normale, maşina consuma circa 6 litri la 100 km. În aglomeraţiile urbane, consumul creşte şi poate ajunge, cu toţi consumatorii porniţi, undeva la 8 litri la 100 km.  Noi considerăm că sunt valori normale, eficiente, iar cu puţină strădanie se poate obţine chiar mai mult. Ne-am bucurat de maşină atât dinamic, cât s-a putut acolo, cât mai ales vizual şi funcţional şi nu ne-a mai rămas timp să rulăm la economie.

Dinamica & Comportament

Peugeot 3008 GT nu impresionează când ne gândim că poate sprinta de la 0 la 100 km/h în 8,9 secunde şi are o viteză maximă de 207 km/h. Sunt valori normale pentru un SUV compact care nu-şi propune să fie primul la plecarea de pe loc, să fie sportiv sau ceva de genul. Peugeot 3008 GT îşi propune să fie o maşină de volume ideală, să fie aspiraţională, să echilibreze toate gusturile şi să se distingă prin originalitatea estetică. Comportamentul în mediul urban este tocmai potrivit pentru un SUV compact, care nu beneficiază de tracţiune integrală pentru că Peugeot spune că aceasta tracţiune nu este tocmai căutată de clienţii acestui segment, ci de o tracţiune 4×2 prevăzut cu sistemul Grip Control, care adaptează maşina în funcţie de suprafaţa de rulare.

Cu o gardă la sol mai ridicată, ideală în mediul urban al bordurilor şi craterelor din asfalt şi mai ales pe drumurile de pietriş, sistemul oferă o diversitate dinamică bine-venită. În funcţie de modul de rulare ales, maşina îşi schimbă feedback-ul trimis celui aflat la volan. Schimbarea din modul Normal în modul Sport aduce cu sine un comportament diferit maşinii, cu o direcţie mult mai grea, un răspuns mai rapid al acceleratorului dar fără schimbări la nivelul suspensiei. În ceea ce priveşte suspensia, aceasta a fost echilibrată între confort şi rigiditate. SUV-ul are ruliu pe virajele grele, aşa cum este normal pentru o astfel de caroserie, şi devine uşor zgomotos la protuberanțele din asfalt dar de acest lucru sunt responsabile jantele masive.

Design

Peugeot 3008 GT are un talent deosebit. Este una dintre puţine maşini care arată mai bine în realitate decât în poze, şi mă refer la pozele profesionale. Francezii au mers pe mână unui design subtil, în care formele nu sunt evidenţiate, ci induse. Formele maşinii îţi fac cu ochiul, trebuie doar să priveşti unde trebuie, să cauţi semnalele, să înţelegi flirtul.

Partea frontală a GT-ului exprima agresivitatea, excelând la capitolul grilei cu ținte, cu rame cromate. Peisajul general induce ideea de haos, un haos metafizic în care maşina vine şi pune ordine. Blocurile optice prevăzute cu LED-uri au fost secţionate de linia pronunţată şi deloc convenţională a barei față, iar scutul nu are menirea decât de a susţine întreaga idee. Designul curge fluid şi echilibrează ţinuta vizuală când trecem la profilul maşinii iar spatele anticipează ideea unui contapunct care parcă e tot ceea ce mai lipsea. Lucrurile se încheie, lăsând maşina să meargă mai departe, cu designul tridimensional al stopurilor de lumini. Peugeot 3008 GT nu este cea mai frumoasă maşină din segment, însă este cea mai interesantă. Şi asta pentru că sugerează frumosul, pentru că rămâne cu rochiţa trasă cuminte peste genunchi.

Interior

Dar Peugeot 3008 GT nu ar fi mare lucru dacă nu ar avea acest interior marcant. Să spunem că e vorba despre un habitaclu SF ar fi doar un clişeu.

Să spunem că e frumos, dar simplu, că e tehnologizat dar retro, că e ergonomic dar luxos,  că e totul e prea puţin. Când vezi interiorul lui Peugeot 3008 GT, zici că n-ai mai văzut maşină. Marea lui realizare este că e extrem de bine echilibrat între funcţional şi estetic.

Peugeot a creat ceva nonconformist în care şoferul se va simţi de minune. i-Cockpit a fost amplasat astfel încât să ofere o vizibilitate excelentă şoferului, însă nu asta e marele lui avantaj. Display-ul acesta care înlocuieşte cadranele tradiţionale oferă o sumedenie de funcţii de afişare, inclusiv în varianta cu hartă 3D pe el, preferată de subsemnatul, de culori şi aşa mai departe. Te introduce într-o atmosferă a viitorului automobilistic, un viitor în care şoferul va monitoriza automobilul şi nu-l va mai conduce.

Din fericire pe Peugeot 3008 GT încă îl mai putem conduce, din volanul lui mic, sport, cu bază plată, gândit aastfel nu din raţiuni care să simuleze sportivitatea, ci mai ales pentru a face loc acestui display i-Cockpit la care te poţi uita în timp ce eşti cu ochii pe parbriz. E o situaţie cu adevărat rară, inventiva, iar Peugeot pare că a descoperit unghiul secret al vizibilităţii pentru şoferi. Poţi sta cu orele în maşină să te joci la setările celor două display-uri din maşină.

Scaunele nu sunt confortabile, sunt geniale pentru o maşină care nu este de lux. Faptul că maşina vine cu buton şi rezervă de parfum, mă face să roşesc la faptul că am spus că nu e o maşină de lux. Şi mai interesantă este însă consola centrală, desprinsă din filmele SF sau ceva. Dar şi mai SF sunt butoanele metalice inspirate din aviaţie, folosite la controalele de pe bord, care aduc, în plus, o notă retro modelului. Versiunea de top GT oferă pe lângă finisaje exemplare, materiale de o calitate premium dintre care nu lipsesc inserţiile din Alcantara.

Posibilitatea de personalizare a interiorului prin luminile ambientale, controalele de pe volan, multiplele spaţii de depozitare, spaţiul general suficient sau portbagajul generos de 528 litri nu devin decât elemente banale ale unui habitaclu de maşină care ar trebui predat la şcoala de făcut interiore de maşini.

Concluzie

Dacă exteriorul este cât de cât cuminte, dacă maşina se conduce absolut normal, fără pretenţii de nu ştiu care, interiorul se ridică mult peste aşteptări. Este o maşină gândită pentru o generaţie de oameni care a trăit în două lumi, cea veche şi cea nouă. Peugeot 3008 GT este o maşină reuşita care te înnebuneşte să o vrei când te pui cu fundul în scaunul şoferului, pasagerului din dreapta sau chiar a pasagerului din spate. Are talentul ăsta, să te facă. Are și un preţ, de 33 140 euro cu TVA în România.

Share