Teste

SUV-ul de lux al electricelor – Test Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

De 15 martie 2020No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Primul membru al familiei electrice EQ intra “en fanfare” in oferta Mercedes, propunand un pachet inteligent pentru exploatarea la maximum a bateriei, alaturi de confort nemaintalnit pana acum in acest segment. Nemtii au dezvoltat de la zero componentele sistemului de propulsie, cu doua motoare asincroane (mai simple de produs decat cele cu magnet) si baterie de 80 kWh, dar au folosit in mare parte platforma si suspensia lui GLC. Cele doua modele se produc in aceeasi fabrica, la Brema, Germania.

Dar asemanarile intre ele se mai regasesc doar la plansa de bord, pentru ca EQC este un model care este cu totul altfel decat oricare alt Mercedes. Din capul locului trebuie spus ca “range anxiety” nu prea isi are locul in aceasta discutie. EQC nu consuma putin in valoare absoluta (eu am inregistrat un consum mediu 28 kWh la 100 km), dar capacitatea bateriei este suficienta pentru autonomii reale de 300 – 350 km. Oficial, constructorul anunta 417 km autonomie maxima, care ar putea fi realizata probabil cu ajutorul modurilor de conducere Eco si Max Range.

Acestea genereaza practic un navigator virtual care are rolul de a economisi si utiliza cat mai eficient energia. Mai precis, pe baza informatiilor primite de la sistemul de navigatie, inclusiv date meteo, radar, semne de circulatie si asa mai departe ii sugereaza soferului prin impulsuri in pedala de acceleratie ca trebuie sa incetineasca pentru ca se apropie un sens giratoriu, o intersectie, o zona de limitare de viteza sau o zona aglomerata. In pus, sistemul de navigatie va gandi ruta in asa fel incat sa ia in calcul punctele de incarcare disponibile pe traseu, in special cele cu statii de incarcare rapide. EQC se poate incarca la o priza de 50 kW la curent continuu in 68 de minute de la 20 la 80%, dar accepta pana la 110 kW, ceea ce scade timpul sub 40 de minute.

De la exterior la interior

Dincolo de faptul ca Mercedes a creat un look particular primului sau model full electric, cu grila de mari dimesiuni, faruri LED cu insertii albastre si stopuri inguste, unite prin benzi luminnoase albe, respectiv rosii. Inscriptia 1886 de pe aripile fata indica faptul ca modelul testat este o versiune de echipare speciala (1886 fiind anul inventarii primului automobil Benz-Patent Motorwagen) care include cateva echipamente particulare, precum jantele de 20 de inci cu 10 spite bicolore sau vopseaua argintie speciala. Oricum ar fi privit, EQC nu poate fi confundat cu un SUV Mercedes-Benz “conventional”, designerii translatand bine tema electrica in liniile exterioare, in special la partea anterioara, unde calandrul – prin forma si aspect – face imediat deosebirea. Si asta cu toate ca bara de protectie spate a pastrat, pur stilistic, doua evacuari false.

Dimensional, EQC este cu 10 cm mai lung decat GLC (ajungand la 4,76 m), usor mai scund, dar cu acelasi ampatament de 2,87 metri. Interesant este faptul ca bateria si motorul electric din puntea spate nu au rapit mult spatiu din portbagaj, modelul electric propunand un volum de 500 de litri, comparativ cu cei 550 de litri ai GLC-ului.

Inaltimea de incarcare este buna, pragul fiind la nivelul podelei, iar suprafata obtinuta dupa rabatare banchetei perfect plata. Interiorul lui EQC respira eleganta si calitate in orice detaliu, materialele si asamblarile fiind fara repros. Este un Mercedes adevarat, cu mult mai opulent decat GLC, daca tot am facut referire la acesta. 

In mare, plansa de bord si comenzile sunt aceleasi ca la orice model al marcii, dar au aparut si noi butoane, meniuri specifice si grafica adaptata unui model electric. Ca la cele mai recente modele MB si aici avem enormul display care se intinde practic din spatele volanului pana la mijlocul consolei centrale, avand doua zone: instrumentar de bord si sistemul de infotainment MBUX. Acesta se poate accesa și de pe touch pad-ul dintre scaune, dar și prin comenzi tactile. Volanul a primit un look de S-Class, cu taste senzitive, care se comportă foarte bine în utilizare, dar și arată  interesant. Din puct de vedere al designului si grip-ului volanul poate fi montat cu cinste in orice masina sport, fiind in acelasi timp cu un diamteru si grosime optime.

Materialele sunt alese fără compromisuri și totul pare a fi trasat dintr-o linie, fără a ridica creionul de pe foaie. Curbele se îmbină acolo unde trebuie, iar feedback-ul la apăsare duce cu gandul la tastaturile wireless de la Apple. Sunt putine butoane de pe consola central pentru ca funcțiile sunt accesate acum fie de la touchpad, fie tactil. Pentru operativitate în timpul condusului, Mercedes-Benz a păstrat însă butoanele fizice destinate operațiunilor uzuale, precum climatizarea, radio-ul, navigația și telefonul.

Orice utilizator de Mercedes-Benz se va regasi in largul sau privind comenzile, pentru ca layot-ul este acelasi cu al celorlalte modele din Stuttgart. Iar aici ma refer in primul rand la comanda stergatoarelor de parbriz pentru care trebuie sa invarti pentru a baleia o data si cu c are trebuie sa te acomodezi in exploatare. Dar si la unele comenzi ale sistemului de infotainment care te obliga sa umbli ceva mai mult prin meniuri.

Materialele si finisajele sunt impecabile, iar inscriptia 1886 se regaseste brodata si pe spatarele scaunelor. Cele frontale au memorie, iar din punctul de vedere al soferului mi-am gasit pozitia de condus optima. Sezutul este reglabil pe lungime, suportul lateral generos, cotierele de pe usa si cea centrala sunt acolo unde este nevoie. Ba chiar exista si un pachet denumit Energizing, care comanda functiile de iliuminare interioara, climatizare si odorizare a interiorului pentru a aduce o relaxare suplimentara pasagerilor.

Si cei de pe locurile posterioare au condiții foarte bune de călătorie. Astfel, o persoană de 1,80 metri înălțime poate sta în spatele unui șofer de aceeași statură fără a face concesii privind spațiul. Tot in echiparea 1886 este inclus si sistemul audio Burmester cu 3 amplificatoare si 23 de difuzoare, care se aude perfect. 

Si aici nu ma refer neaparat la fidelitate, cat la linistea incredibila din habitaclu in timpul rularii. EQC este mai silentios decat orice alt model electric cu care am mers. Indiferent de viteza de deplasare nu esti deranjant de nici un zgomot, suspensia lucreaza tacut, chiar si cu jantele de 20 de inci, iar aerodinamica nu aduce in habitaclu vreo urma de suierat. 

Cum merge

EQC are cate un motor electric pe fiecare punte, dar in cea mai mare parte a timpului, tractiunea este fata. Intrarea in functiune a celui de-al doilea motor se face cand este nevoie de motricitate pe terenuri cu aderenta scazuta sau in cazul unor demaraje puternice. Cei 408 CP si mai ales cuplul de 765 Nm disponibil instantaneu, te lipesc efectiv cu capul de tetiera. Cu 4,8 secunde pentru a atinge prima “suta”, dar mai ales cu niste reprize devastatoare, EQC devine silentios de letal pentru multe masini sport pure. 

Demarajul sau redemarajul sunt efectiv incredibile, pentru ca nu exista absolut nici un delay care ar putea veni din partea transmisiei sau motorului, asa cum se intampla la o masina cu motor cu ardere interna. Pur si simplu nu iti dai seama ca masina are 2,5 tone, pentru ca efectul se aseamana cu al unei catapulte intinse la maxim, care elibereaza incarcatura si acolo unde faci socoteala ca depasesti doua masini, te trezesti ca ai trecut deja si de-a patra. Da, EQC este incredibil de rapid, dar masa si setarea suspensiei il tradeaza cand vrei sa mergi sportiv.

Franarea nu are nimic in comun cu a unui model sport, inertia spunandu-si cuvantul in disponibilitatea de a opri la fel de ferm precum accelereaza, iar din punctul meu de vedere, forta cu care trebuie sa modulezi pedala de frana este destul de mare pentru a obtine efectul dorit. Apoi ruliul apare inevitabil, desi aderenta ramane la fel de buna, insa nu te indeamna sa mergi rapid pe cat poate sa ofere cele doua motoare. De altfel si viteza maxima este de doar 180 km/h.

Buget si concurenta

EQC ramane dedicat confortului suprem, iar silentiozitatea nativa a sistemului electric, coroborata cu insonorizarea excelenta, materialele premium si atmosfera din interior, il transforma intr-un S Class al SUV-urilor electrice. Concurentii sa, Audi E-tron, Tesla Model X si Jaguar I-Pace sunt pe acelasi palier al perfoamantelor si autonomiei, dar EQC este cel mai confortabil, silentios si luxos dintre toate.

Vorbim despre un model electric cu o autonomie mare, care poate fi folosit si pentru deplasari mai lungi intre orase, oferind un nivel calitativ ultra premium, sisteme de asistenta de ultima ora si tehnologie high end. Pretul de pornire de 76.190 euro reflecta corect ceea ce ofera EQC 400 4MATIC (aceasta este titulatura completa). Nu este un pret mare si pana la urma trebuie sa privim segmentul electric la fel cum privim restul piatei auto, impartita pe segmente de marimi si, implicit, de preturi.

 

Share

Leave a Reply

one + 11 =