Test anvelope de iarna (I) – Pe sistemul finlandez

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 21-12-2018

Iarna ne-a luat din nou prin surprindere, mirandu-ne ca la orice fatalitate, desi ea ne asteapta an de an. Incep acest test cu anvelopele de iarna Nokian cu o spovedanie: prima zapada am facut-o pe pneurile de vara.

Buletinele meteo o iau razna, vremea se va raci brusc, temperaturile vor scadea cu multe grade sub minus, vin ninsorile, se estimeaza coduri din ce in ce mai colorate. Desigur, toate acestea nu pot fi adevarate. Dar uite ca fatalitatea s-a intamplat. Oamenii au fost luati prin surprindere, desi starea vremii de la televizor nu a mai dat gres de data aceasta. E chiar iarna si masinile patineaza serios. Vulcanizarile se aglomereaza de parca sunt cozile la carne ale vremurilor trecute.  Se impart cuvinte grele, se mai impart si imbranceli, tachinari, care cum sa o putin inainte. Se fac programari mai mult decat matinale, vulcanizarile prospera mai ceva ca hotelurile din Mamaia in weekend-urile fierbinti de vara. Nu se gaseste loc nicaieri. Dar nu ma agit, imi curat tacticos masina de zapada, dau romaneste cu spitul in cauciurile tari de vara si plec la drum.

Merge si asa?

Stiu toata teoria pe de rost, dar aleg sa parcurg strazile albe ale Bucurestiului in ilegalitate. La fiecare plecare de pe loc se rupe aderenta insa imi amintesc ca pana acum cativa ani anvelopele de iarna erau un moft, un lux. Am reinvatat sa conduc cu frana de motor, sa las masina sa gliseze pe asfaltul inghetat, sa intre ABS-ul la fiecare frana pusa din timp si tot asa. Se merge, dar greu. E clar, suntem pe minus la gradele Celsius si anvelopele mele de vara, oricat de noi sunt ele, se chinuie teribil. Distanta de franare aproape ca s-a dublat si asta la viteze mici, e din ce in ce mai clar ca imi trebuiesc cizme noi.

Caut o vulcanizare ferita de ochiul dibaci al soferului, una ascunsa, de cartier. Stiu una si ma duc glont sa vad treaba. E full. Vorbesc cu sefu’ de acolo, ca doar ma stie, ii zic ca vin si eu mai incolo, cand inchide. Omul centra un cauciuc la rotisorul din dotare, ii promit ca daca sta peste program ii dau dublu. „Nu mai pot, deja nu mai pot”, imi zice. „Uite si tu cate mai stau la coada”.

Plec resemnat si ma gandesc ca pentru testul cu anvelopele de iarna ar fi bine sa fac prima ninsoare cu anvelopele de vara, sa simt organic diferentele. Politia sta prin intersectii, locala, iar paranoia ma cuprinde. „Sa nu ma opreasca, sa nu ma opreasca, ca n-am pus inca anvelopele”.  Desigur, primele zile de iarna au trecut si un soare cu dinti a cuprins iarasi orasul. Temperaturile cresc iar anvelopele de vara incep sa-si vina in fire. Alimentez, fac presiunea, ma uit la indicatorul gradelor:7 cu plus. Aici e o smecherie care ar trebui sa intre bine in cap tuturor. De la 7 grade Celsius in jos, anvelopele de vara nu-si mai fac treaba cum trebuie, e cazul sa intervina cele de iarna.

Daca asfaltul e uscat, si e, daca lumina asta a soarelului mai are putere, anvelopa de vara isi face treaba. Dar ce te faci in serile in care gradele scad iar umezeala cuprinde asfaltul? Incep iarasi micile probleme, aproape nesizabile. Iarna a venit mai repede anul acesta, dar ne-a parasit la fel de repede. Insa asta nu va dura prea mult. In aceste zile cu soare nu-si mai schimba nimeni cauciucurile, un ratacit, doi, ca mine.

Primele concluzii sunt clare. Anvelopele noi de vara sunt un compromis acceptabil pentru strazile curatate si uscate la temperaturi care scad putin sub 7 grade Celsius. Problemele de siguranta apar abia atunci cand pojghita rece se asaza pe sosea. Dar vorbim doar despre viteze mici, de oras, de pana in 50 km/h. Cu atentie, cu frana de motor, cu precautie, masina inca poate fi tinuta in limitele normalului. E adevarat se mai rupe aderenta la cate un viraj dar nu pana in zona pericolului, insa in situatii limita e clar ca lucrurile nu ar mai fi deloc OK. Pentru un drum in afara orasului, nici nu vreau sa ma gandesc.

Prima intalnire cu Nokian

Dar mai intai o scurta introducere – Cine sunt Nokian astia?

Suntem in 2018 si e cazul sa lasam compromisurile deoparte. Conducem masini din ce in ce mai rapide, mai destepte, suntem din ce in ce mai grabiti, mai preocupati si tot asa. E cazul sa ne conformam legislatiei si sa ne incaltam masinile corespunzator, pentru siguranta noastra si pentru siguranta celorlalti.  Pentru iarna aceasta am ales cel mai nordic producator de anvelope. Nokian Tyres vine din Finlanda, tara aceea cu o mie de lacuri, care sunt in fapt cateva zeci de mii, si cu cei mai multi piloti (adevarati) pe metru patrat din toata lumea asta.

Etapele de dezvoltare ale Nokian Tyres ilustreaza o poveste interesanta din istoria industriei finlandeze a cauciucului. Infiintata in anul 1898 sub numele de Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, compania producea galosi, sigilii de cauciuc, diferite tipuri de furtunuri, bastoane de politie si, mai tarziu, pneuri pentru biciclete. Productia anvelopelor pentru autovehicule a debutat la inceputul anilor 1900, odata cu cresterea numarului de autoturisme.

Pentru Nokian Tyres insa, primul succes notabil in industria anvelopelor s-a inregistrat in anul 1934, cand compania a dezvoltat prima anvelopa de iarna din lume, Kelirengas. Doi ani mai tarziu, compania a produs prima anvelopa de iarna Hakkapeliitta, ceea ce a oferit companiei oportunitatea de crestere si expansiune pe piata internationala. Nokian Hakkapeliitta a fost brandul lider pe piata anvelopelor de iarna pentru mai bine de 80 de ani.

Compania promoveaza si faciliteaza sofatul in siguranta, in conditii exigente. Anvelopele sale inovatoare pentru autoturisme de pasageri, camioane si masini grele, sunt comercializate in special in zonele cu zapada, impadurite, si cu conditii de sofat dificile din cauza anotimpurilor schimbatoare.

E destul? Pentru anvelopele de iarna, eu zic ca alegere mai potrivita nu exista. Dar veti spune: OK, dar la noi sunt cateva zile cu zapada si in restul iernii e doar frig, ce ne trebuie asa anvelope care sunt facute in special pentru mersul pe zapada?

Montarea anvelopelor de iarna

Si pentru ca am stabilit ca e cazul sa renuntam la compromisuri, mai ales cand vine vorba despre siguranta noastra, am profitat de soarele care a insotit venirea calendaristica a iernii si am montat anvelopele de iarna.

E ideal sa ai anvelope de iarna odata ce temperaturile de afara scad constant sub 7 grade Celsius, indiferent daca e zapada sau nu, daca e soare sau nu.  Desi sunt adeptul business-urilor mici, buticurilor, oamenilor care traiesc direct din mica lor afacere, nu pot recomanda decat in caz de urgenta vulcanizarile incropite de pe la noi. Lipsa aparaturii si mai ales a angajatilor cat de cat calificati poate costa scump. E ideal sa va faceti schimbul de anvelope la un centru specializat, unde exista aparatura moderna si angajati care isi asuma munca si printr-o hartie de servisare. Micile vulcanizari nu prea fac asta si o stim cu totii.  Asadar, am mers intr-un centru elegant, unde masina e preluata, unde esti inregistrat, ti se da o hartie la mana si patru baieti se apuca de treaba. Practic singurul lucru pe care ti-l cer este sa le dai antifurtul.

Dar lucrurile acestea sunt mai putin importante si tin, in general, de o chestiune in plus de siguranta. Cel mai important este ce anvelopa alegi. Da, OK, una de iarna, dar de care?

Nokian are o oferta bogata aici. Strangand opinii despre anvelopele Nokian de iarna de la oamenii din jurul meu, cei care folosesc brandul, aud intr-unul din cazuri, ca sunt foarte bune, insa fac un zgomot teribil. Intreb imediat ce model si-a achizitionat, si-mi spune ca de iarna fara sa stie exact ce anume tip. Investigam la fata locului si observ ca erau anvelope de iarna construite special pentru zapada. Nu pentru genul de iarna de la noi. Pentru ca Nokian face mai multe tipuri de anvelope de iarna.

Anvelope de iarna pentru automobile

Nokian WR A4 combina in mod optim manevrabilitatea de inalta performanta si aderenta pe care te poti baza si iarna. De asemenea, asigura un condus echilibrat pentru masinile sport, chiar si in conditii meteo care se schimba rapid. Nokian WR D4 este campion la capitolul aderenta, iar inovatia sa unica permite un condus echilibrat si sigur pe suprafete umede sau acoperite de zapada. Nokian WR D3 ofera aderenta de prima clasa si manevrabilitate excelenta pentru conditiile meteo variabile din timpul iernii, precum cele din Europa Centrala. Nokian Hakkapeliitta R2, anvelopa conceputa pentru iernile nordice, este potrivita pentru soferii care au nevoie de confort ridicat si care vor sa reduca considerabil cheltuielile cu combustibilul, preferand, astfel, o anvelopa conceputa cu tehnologia fara nituri care detine cele mai bune caracteristici de siguranta.

In mod evident, anvelopa cea mai potrivita este WR D3 pentru iernile de pe la noi. Dupa 12 – 14 minute operatiunea de montare e gata, anvelopele de vara stau bagate in saci speciali, hartia este semnata, banul platit, chitanta e la client, deci pot pleca. Civilizat, curat, vorba aia, avansam, ce sa facem?!

Primul contact cu anvelopa de iarna, mai ales daca e noua, e esential. Primele minute. Imi amintesc ce am invatat la un test-drive cu anvelope de la un pilot profesionist: „Gandeste-te la anvelope ca si cum ar fi incaltamintele tale, incearca sa le simti. Nu uita ca pneul este singurul contact direct intre masina si mediul inconjurator”. Ma gandesc ca daca le simt prea greoaie, daca le simt prea zgomotoase, daca le simt cumva nepotrivite. Dar nu le simt asa. Anvelopele imi vin ca niste incaltaminte perfecte. Simt insa cum musca usor din asfalt, cum se infing sau mai bine zis cum pupa suprafata de rulare, cum pastreaza aderenta. Desi e o zi cu un asfalt usor umed, Nokian WR D3 refuza sa rupa aderenta. Fortez usor nota o data, de doua ori, nimic. Trebuie sa tragi serios de masina, in viraj, ca sa bati cauciucul de asfalt, sau sa pleci prea tare de pe loc.

Si aici intervine elementul comparativ. In conditii similare de iarna  (temperatura, asfalt, masina) anvelope de vara necesitau o atentie desavarsita, frana de motor, distanta mai mare la franare si obligatoriu viteze mai mici.

Cu anvelopele de iarna, am putut frana mai tare fara sa derapez, am putut merge mai repede fara sa simt ca masina imi scapa din mana, am putut sa fortez nota, fara sa ma tem ca raman fara aderenta. Practic, cu o anvelopa de iarna nu castigi un banal statut legal care te scapa de amenda. Castigi in primul rand siguranta, una care poate se simte mai putin daca ne referim la circulatia in mediul urban, la viteze mici, dar care e acolo constant si care te salveaza fix atunci cand trebuie. Cand trebuie? Pai in situatiile limita. Atunci se intampla accidentele. Si mai e o chestiune. Anvelopele corespunzatoare, neaparat de iarna in anotimpul geros, neaparat  WR D3 pentru conditiile variabile de clima cum sunt la noi, adica bune si pe uscat si pe ud,  reprezinta ingerul tau pazitor!

Va urma!

Share