Teste

Metamorfoza – Test Nissan Note

De 20 februarie 2014No Comments
; ; ; ; ;

Uneori ai nevoie de o secundă pentru a avea sclipirea care îţi va schimba existenţa. De cele mai multe ori, însă, trebuie să treacă ani şi multe momente de chin pentru a ajunge exact în locul de unde trebuia să pleci. Pentru Nissan, n-au trebuit să treacă decât 10 ani pentru a avea una dintre aceste sclipiri.

Numele nu s-a schimbat, însă tot ce se ştia despre Note trebuie dat uitării. Japonezii au pătruns, odată cu noua generaţie Note, într-o zonă în care clienţii de maşini din Europa devorează nume precum Polo, Fiesta, Clio, Corsa şi aşa mai departe. Pe modernul şi etern apreciatul segment B. Nissan Note a suferit  o metamorfoză kafkiana pe invers, transformându-se într-un hatchback extrem de apetisant şi curios de ofertant. Cum a reuşit asta? Simplu, Nissan a încetat să-şi mai proiecteze propriile viziuni şi s-a uitat spre lume iar lumea i-a vorbit.

Motor

Pentru a reuşi pe Bătrânul Continent, Nissan trebuia să utilizeze tot armamentul din dotare. Nu e greu să-ţi imaginezi că un motor al Alianţei – 1.5 dCi – va lua loc şi în gama noului Note hatchback de segment B. Este poate cel mai cunoscut propulsor diesel de la noi, odată cu încadrarea lui şi în gama Dacia, dar, mai important, este poate cel mai bun propulsor de drum lung.  Şi nu ne referim neapărat la durata lui de viaţă, cât mai ales la consumul excelent şi fiabilitatea excepţională.

Note are o masă mică iar un diesel cu 90 de cai putere şi un cuplu maxim de 200 Nm se potriveşte de minune oricărui şofer.  Atât caii putere cât şi cuplul maxim sunt disponibile la 2000 rpm, mai sus decât ne aşteptam, însă motorul urca rapid în turaţie şi nu se impun critici. Mai interesant este că Note dispune de o agilitate plăcută când vine vorba de sprinturile începute la semafor, cuplul fiind excelent distribuit pe primele rapoarte ale cutiei etajate în 5 trepte. Nimic nu iese din sfera normalului, nici într-o direcţie, nici în alta. Cu alte cuvinte, Nissan Note vine cu un pachet motor-transmisie care se adresează publicului larg. Pe acest segment cifrele consumului mediu, cele raportate de producători, sunt ridicole. Sunt prea mici ca într-un trafic real să pară fezabile.

Nissan spune că Note înghite carburant la o medie de 3,6 litri la 100 km.  La drum lung, rulând în modul Eco – disponibil prin apăsarea unui buton aşezat între scaune – se poate scoate o medie de 3,6 litri la 100 km. În oraş, consumul oficial de 4,3 litri la 100 km ar putea fi atins în condiţii de trafic extrem de redus şi mai ales cu ajutorul funcţiei Eco şi a sistemului Start-Stop. Cum motorul era mult mai plăcut fără aceste tehnologii care reduc consumul, am ales să profităm doar de această variantă iar consumul înregistrat la 100 km a ajuns la 5,6 litri la 100 km, fără să menajăm mai deloc pedala. 

Dinamica & Comportament 

La un 1.5 dCi cu 90 de cai putere nu prea ai ce spera când vine vorba despre performanțe. Note accelerează pe prima sută în 11,9 secunde şi atinge viteza maximă de construcţie la 179 km/h. Judecând cifrele la rece vom constata că Note diesel este o maşină care se adresează în primul rând buzunarului şi mai puţin distracţiei. Noul model Nissan are un comportament perfect adaptabil la traficul urban. Niponii au ales să seteze suspensia doar pentru confort.

Spunem doar pentru confortpentru că pe virajele dificile ruliul se simte din toate încheieturile. Este cel mai mare minus al hatchback-ului Nissan, un minus care probabil va fi corectat odată cu facelift-ul sau cel târziu la următoarea generaţie. Însă clienţii unor astfel de maşini îşi doresc mai întâi de toate confort. Iar Note îl oferă. Trecerile peste grobi şi linii de tramvai sunt line, suspect de line. Asta am sesizat la prima întâlnire cu asfaltul indecent şi am avut de plătit la primul viraj mai strâns, când intervenţia ESP-ului a fost una bine-venită. Tot la capitolul neplăceri poate fi trecută şi direcţia, care nu oferă un feedback sănătos la drum lung, dar devine extrem de plăcută când manevrăm vehiculul în oraş.

Design

Pentru a face un hachback reuşit, trebuie să faci mai întâi un hatchback frumos. Clienţii de maşini mici se uită la aspectul automobilului mai mult ca la orice. Ceva s-a schimbat în esenţa mărcii nipone când a apărut acel Juke. Era promisiunea unor schimbări. Au mai trecut ani şi schimbările au venit, le-am văzut chiar şi pe noul Qashqai.

Dar la Note surpriză a fost şi mai mare. Cu forme bine echilibrate, Note mai aduce aminte de originea sa japoneză doar când vine vorba despre grila frontală, uşor incoerenta ca punte între capota şi atrăgătoarea bară fata. Atât farurile fata cât şi cele spate sunt uşor necaracteristice trendului european, însă acest lucru nu este neapărat un minus.

Alegerea unor forme ieşite din trend este un exemplu de originalitate într-un segment în care maşinile au început să semene un pic prea mult între ele. Elementul cu adevărat important al capitolului estetic este eleronul care se poate monta opţional de marginea acoperişului, o găselniţă interesantă care joacă doar un rol stilistic. Eleronul negru şi caroseria albă creează un contrast vizual extrem de apetisant ochiului şi oferă puncte bune la capitolul design exterior.

Interior

Dacă exteriorul pare să găsească soluţii noi trendului din piaţă, interiorul este dominat în mod special de prezenţa plasticului glossy – piano black – la nivel de consola. Bordul este cuminte şi iese în evidenţă doar prin spaţiul de depozitare din dreptul pasagerului dreapta, care dublează rolul torpedoului. Clienţii vor fi extrem de mulţumiţi de multitudinea spaţiilor de depozitare dar şi de senzaţia de spaţiu, deşi trei ocupanţi adulţi pe bancheta din spate ar putea fi un pic prea mult.

Dacă plasticulde pe bord nu este la cel mai înalt nivel iar cel glossy îşi arata amprenta după câteva atingeri ale comenzilor de pe consolă, calitatea mixului tapiterie-piele este la înălţime. Scaunele par confortabile pentru nivelul de segment B, însă doar un drum foarte lung ar putea fi un barometru obiectiv. Nissan îşi marchează teritoriul prin dispunerea în cerc a comenzilor sistemului de climatizare, o soluţie care poate fi întâlnită în mai toată gama. În plus vine cu un touchscreen mare şi prietenos utilizatorului, renunţând la ecranul mic, existent pe modelele mai vechi. Cea mai atrăgătoare zona rămâne cea destinată şoferului. Volanul îmbrăcat în piele este pus în valore de cusăturile încrucişate iar instrumentarul de bord este excelent marcat de luminile ambientale.

Fără nimic sofisticat, afişajul îşi schimbă culoarea odată cu acţionarea butonului Eco iar culoare variază de la verde la albastru în funcţie de cât de ecologic conduce şoferul. Un indicator subtil care împaca şoferul cu mediul înconjurător sau pur şi simplu ajuta la reducerea consumului prin educarea unui stil de pilotaj cât mai eficient. Nissan a ales să pună un grup de comenzi în stânga bordului, unde a creat un al doilea panou de comandă.  Adaptarea se va face mai greu la început, însă după câţiva kilometri, lucrurile intră în normal. 

Concluzie

E importantă prima impresie. Dacă ea este pozitivă, se poate lucra foarte bine cu Nissan Note pe termen lung.  Oricum ai privi situaţia, e o evidenţă că Nissan a reuşit. A făcut un model reuşit şi atrăgător. Interiorul e plăcut, designul exterior nu e deloc rău iar comportamentul vehiculului este excelent dacă ne gândim la motor; mai e de lucrat dacă facem inspecţia la capitolul dinamică.

Ca orice model al popularului segement B, Note are unele plusuri evidente şi unele minusuri la fel. De aici încolo intervine preţul şi doar preţul. Iar lucrurile nu stau deloc bine în cazul lui Note. În varianta cu motorizare diesel de 1.5 litri şi echiparea de bază, Note pretinde 15.900 euro cu TVA. Versiunea de top, care poate fi accesată în echiparea Tekna, ajunge la 19.000 euro cu TVA.{gallery}Test Nissan Note{/gallery} 

Share

Leave a Reply

nine − one =