Echilibru german – Test Opel Grandland X 2.0 Turbo D

Share
| Scris de: Daniel Costea | 12-04-2020

Cu mult timp inainte de explodarea segmentului SUV, Opel producea  modelul Frontera, un 4×4 cu reale valente off-road. Recent, Mokka X a fost un alt model de succes in gama nemtilor. Piata, gusturile si nevoile clientilor evolueaza, iar acum clientii vor SUV-uri usoare, dinamice si confortabile, nu neapărat capabile în teren greu, ci doar mai versatile la ieșirea de pe șosea față de clasicele berline sau break-uri.

Cum Opel este acum parte a grupului PSA, platforma EMP2 folosita si de Peugeot 3008/Citroen C5 Aircross a fost folosita pentru modelul Grandland X, cel mai mare SUV din gama producatorului din Russelsheim. Bineineteles, cine se va uita la un 3008 si un Grandland X nu va vedea absolut nici o asemanare, fiecare marca avand libertatea de a-si pune in valoare personalitatea si specificul, asa cum vom vedea in continuare.

ADN vizual Opel

SUV-ul Opel este o prezenta vizuala tonica, eleganta pe alocuri, datorita blocurilor optice inguste, in tendinta actuala si in linie cu celelale modele ale marcii. Chiar daca nu este un 4×4, bandourile negre ce inconjoara caroseria aduc in lumina si latura sa mai aventuroasa, iar cele doua evacuari “false” sunt deja o moda in industria auto. Ba chiar sunt adoptate si de unele modele electrice.

Modelul testat, un 2.0 Turbo D de 177 CP cu transmisie automata cu opt trepte, este in versiunea de echipare de top, Ultimate, ce ofera in standard farurile LED AFL. Acestea nu sunt la nivelul sistemului IntelliLux LED de pe Corsa, Astra sau Insignia, dar ofera asistenta pentru faza lunga, iluminare variabila pentru oras, drumuri nationale si autostrada, plus functii pentru viraje si conditii meteo potrivnice. Si, evident, semnatura luminoasa Opel.

Habitaclu spatios si aerisit

Inevitabil, trebuie sa fac o paralela cu 3008. Francezul mizeaza pe un design mai futurist al plansei de bord, cu soferul in centrul atentiei, de unde si denumirea generica de i-Cockpit. Opel abordeaza altfel interiorul, mergand pe suprafete aerisite, o senzatie sporita de spatiu si comenzi mai clasice. Sigur, sunt chestiuni de gust, iar eu gasesc abordarea lui Grandland X mai odihnitoare pentru drumurile lungi. Butoanele sunt grupate in zone bine delimiate, sunt mari si usor de gasit, pozitia la volan nu mai implica o acomodare cu volanul mic peste care privesti indicatoarele de bord, iar unghiurile moarte sunt mai mici datorita montantilor mai putin inclinati.

De asemenea, pe bancheta este mai mult loc deasupra capului, iar sezutul nu este extrem de profilat, oferind si pasagerului din mijloc conditii rezonabile pentru un drum lung. Exista si guri de ventilatie aici, plus un port USB, priza de 220 V si, foarte important, podea aproape plata. Rabatarea spatarului se face la nivelul podelei portbagajului, care are 514 litri si o forma regulata.

Revenind la pozitia de condus, scaunul cu sezut reglabil (ca si al pasagerului de altfel, parte a unui pachet ce include incalzire in scaune fata/spate, volan sport si incalzit – 150 euro) plus suport lateral bun isi arata calitatile la un drum de 5-6 ore. Opel a fost atent cu ergonomia si pozitionarea comenzilor, dar si cu spatiile de depozitare. Buzunarele usilor sunt imense, iar cotiera centrala gazduieste un compartiment apreciabil de mare, spre exemplu. Cum modelul de fata era echipat cu sistemul IntelliGrip , butonul rotativ al acestuia suprima unul dintre cele doua locasuri pentru doze de bauturi dintre scaune. Iar acest lucru il constanti cand opresti sa iei o cafea si tu, cel de volan, si pasagerul…

Daca la modelul hibrid, deja la vanzare in Romania de la 35.750euro, TVA inclus, schimbatorul de viteze este de tip joystick, de origine PSA, la motorizarie conventionale, levierul este unul clasic. Insa detaliul care merita amintit este ca directia de miscare a acestuia nu este o linie, ci pozitiile PRND sunt de tip grila, fiind desenata chiar si o schema langa selector. Functional nu este o problema, dar comparativ cu modernitatea interiorului, pare o solutie mai veche. 

Altfel, Opel nu a facut rabat de la calitate in interior, totul fiind imbinat corect, cu simt de raspundere. Sistemul Navi 5.0 IntelliLink cu touchscreen color de 8 inci este, practic, centrul de comanda. Opel a prevazut si cateva butoane fizice pentru acces rapid in meniuri, in vreme ce climatizarea are o interfata separata, mai jos pe consola, fara a implica navigarea digitala. Nu lipseste conexiunea Apple CarPlay si Android Auto, iar versiunea de echipare Ultimate propune radio digital DAB+ si sistem audio premium Denon.

Comportament rutier

Turbodieselul de 2 litri, cu 177 CP/3.750 rpm si 400 Nm/2.000 rpm, este oferit exclusiv cu transmisia automata cu opt trepte si convertizor de cuplu. Motorul se simte solid în accelerații, cu rezerva de redemarare chiar si la viteze mai mari, dar nu are genul de boom turbo, puterea si cuplulmfiind livrate liniar. Setarea urmareste confortul si, chiar daca mai sunt momente in care fenomenul de torque steer mai “supara” putin volanul, Grandland X este o masina cu o evolutie docila si placuta.

Asta inseamna ca reprizele sunt bune și cutia știe ce să facă în majoritatea cazurilor, chiar dacă nu este una cu dublu ambreiaj si nici nu are program Sport, ori padele (precum Peugeot 3008). Exista si aici poarta manuala, dar de-a lungul testului am folosit de 2-3 ori aceasta facilitate, pe de o parte ca raspunsul la kickdown este rezonabil de rapid, dar si pentru ca ar fi fost mai la indemana daca existau padele.

Opel nu oferă tracțiune integrală pentru versiunile Grandland X cu motorizare conventionala (a se citi non-hibrid). Dar acesta este, de fapt, trendul actual. Totusi, pentru a profita putin de garda la sol de 20 cm si unghiul de atac de in jurul a 20 – 23 de grade, Opel ofera IntelliGrip, un sistem electronic preluat de la Grupul PSA. Acesta are cinci programe de lucru pentru mai multe tipuri de teren: Normal, Snow, Mud, Sand și ESP Off.  Folosind senzorii celorlalte sisteme pentru a ajusta tractiunea, scoate tot ce se poate din doua roti motrice, simuland un diferential autoblocant. Sistemul este optional, dar nu costa mult (390 euro, in pachet cu jante de 18 inci cu anvelope 225/55 si avertizare parasire banda), iar eu il recomand pentru ca poate face diferenta in anumite situatii. Nu va imaginati insa ca are cum sa inlocuiasca tractiunea integrala.

Revenind la calitatile rutiere, Granland X mi se pare mai potrivit pentrui deplasarile lungi si pentru drumurile mai stricate, comparativ cu Peugeot 3008. Meritul este al suspensiei, care filteaza mai eficient, iar amortizoarele nu “descarca” atat de dinamic socurile. Sigur, exista si reversul pe drumurile virajate unde sunt multe SUV-uri concurente care se descurca mai bine.

De altfel si directia urmeaza setarea de confort si, cum nu exista o setare Sport, va fi intotdeauna potrivita mai mult pentru oras si croaziera, decat pentru o abordare dinamica, cand feedback-ul poate fi imbunatatit. Pe un parcurs de 720 km, din care 100 km pe autostrada si restul pe drumuri nationale (40% sectiuni montane), cu patru persoane la bord si bagajele aferente, respectiv aerul conditionat pornit, am inregistrat un consum mediu de 6,1 l/100 km, media orara fiind de 62 km/h. 

Buget

Opel Grandland X are in oferta doua motoare cu benzina (1.2 Turbo/130 CP si 1.6 Turbo/ 180 CP), doua diesel (1.5/130 CP si 2.0/177), respectiv hibridul cu motor termic de 1.6 litri turbo (180 CP 2WD si 200 CP 4WD). Dupa cum se observa, exista cumva o paralela intre motorizari, cu puteri similare pentru diesel si benzina, lasand la latitudinea clientului alegerea. Modelul testat aici are un pret de lista de 33.300 euro, fiind echipat standard mai mult decat complet pentru cerintele unei familii. Pentru a descoperi restul ofertei, preturile si echiparile, puteti intra aici.

 

Share