Transportator de lux – Test Mercedes-Benz X-Class

Share
| Scris de: Daniel Costea | 20-01-2020

Desi imparte cu Nissan Navara si Renault Alaskan platforma tehnica, Mercedes-Benz a adus atat de multe modificari tehnice, incat vorbim pana la urma de modele complet diferite. Iar din punct de vedere al reperelor share-uite “la vedere” in interior, ei bine doar butonul rotativ de comanda al sistemului de tractiune integrala este preluat de la Nissan.

Dimensiunile exterioare sunt generoase, dar X-Class nu este cel mai mare model din segment. Oricum, la 5.340 mm lungime si un ampatament de 3.150 este o masina mare, mai ales cand vine vorba despre traficul urban sau gasirea unui loc de parcare.

Vizual, cel putin la partea anterioara, este recognoscibil imediat ca fiind un Mercedes-Benz, pentru ca spatele nu prea lasa loc multor artificii de design avand in vedere destinatia utilitara. Oricum, clientul isi poate personaliza bena in multe moduri, avand la dispozitie si cinci moduri de acoperire a acesteia, cu preturi pornind de la 1.134 euro si pana la 3.109 euro, in functie de materialul folosit si modul de pliere/deschidere.

Interesant este si faptul ca X-Class ofera trei nuante de vopsea (verde, rosu, alb) fara cost suplimentar, iar optional sunt sase culori metalizate (591 euro). Cine nu se multumeste cu jantele de 17 inci poate merge pana la 19 inci, optional, iar clientii care stiu ca vor duce masina in terenuri dificile mai pot adauga 20 mm la garda la sol (253 euro) si diferential spate blocabil (572 euro).

X350d 4MATIC, versiunea testata de voom.ro, aduce deja in echiparea standard tractiune integrala permanenta, cu reductor si diferential central autoblocant, despre care voi vorbi ceva mai tarziu. De stiut pentru cei care sunt orientati catre latura pur utilitara, ca sarcina maxima nu trece de 1 tona (943 kg sau 963 kg, in functie de versiunea de echipare). Pretul masinii porneste de la 48.798 euro, TVA inclus pentru prima versiune de echipare.

Interior si functionalitate

Este cu siguranta cel mai bine construit interior din clasa, doar VW Amarok putandu-se apropia, insa fara sa il detroneze. Cotiera centrala foarte lata si buzunarele imense din usi (care pot primi sticle de 2 litri si chiar cutii de scule) sunt singurele care tradeaza faptul ca X-Class este un model utilitar si nu un SUV.

Toate elementele de pe plansa de bord ofera o senzatie de calitate, iar sistemul COMAND Online cu display de 8,4 inci si comenzi via touchpad si buton rotativ aduce o senzatie intalnita in oricare alt model Mercedes-Benz. In partea de jos a habitaclului descopar plastice tari, specifice unui pick-up, dar poate ca este mai bine, avand in vedere ca acele zone sunt expuse frecvent la murdarie, gen noroi, putandu-se curata mult mai bine.

ptional se pot bifa scaune cu reglare electrice si incalzire si tapiterie din piele ARTICO. Ca si atmosfera, X-Class depaseste impresia de utilitara, regasita in marea majoritate a pick-up-urilor de pe piata, iar asta si datorita unui instrumentar cu o grafica buna, cusaturi atente pe volan, feedback placut la apasarea butoanelor si o insonorizare foarte buna a habitaclului. In continuare, solutia Mercedes-Benz cu actionarea semnalului de directie si a stergatoarelor de la aceeasi maneta din stanga volanului, o gasesc putin incomoda.

La volan se sta foarte sus fata de sol, dar comparativ cu podeaua imi pot regla scaunul destul de jos, de unde rezulta o pozitie de condus asemanatoare cu a unui SUV. Indiciul care arata totusi ca sunt intr-un X-Class ar fi faptul ca volanul se regleaza doar pe verticala.

Si vizibilitatea este buna, iar optional se poate avea si pachet camera video 360 de grade, cu panoramarea perimetrului din jurul masinii pe display-ul central. Interiorul lui X-Class este generos si pentru pasagerii din spate, cu spatiu suficient la nivelul capului si pentru genunchi, insa bancheta are un spatar pozitionat aproape la 90 de grade, ceea ce este deranjant la drumuri mai lungi.

ste disponibila doar versiunea Double Cab, asadar cumparatorii au la dispozitie doar o singura dimensiune a benei, cu 1.587 mm lungime si 1.569 mm latime (1.215 mm in dreptul contraaripilor). Mai exista si un artificiu functional, o mica portiune vitrata culisabila integrata in luneta, chiar si cu comanda electrica daca se alege pachetul optional Style in valoare de 2.531 euro (mai include praguri exterioare, jante de 18 inci, tehnologie LED pentru faruri si partial stopuri).

Comportament rutier

X-Class este mai scump decat rivalii sai, dar daca undeva se comporta mult mai bine decat toti, ei bine pe sosea are un avans considerabil. Suspensia cu arcuri elicoidale la ambele punti aduce un  rafinament specific in rulare, chiar si atunci cand masina este goala, eliminand acele “topaieli” ale puntii spate, induse de arcurile cu foi. Pe autostrada, la viteze ridicate, nu primesti nici un indiciu ca in spatele masinii ar fi o bena si nu portbagajul unui SUV.

X-Class nu are tangaj proeminent si gestioneaza foarte bine transferul de mase. Nu am avut niciodata senzatia ca masina ar fi grea si ca inertia ei o face subviratoare. Bineinteles, ma raportez la o caroserie de peste 5 metri, cu centru de greutate foarte ridicat si o masa proprie de 2,3 tone. Insa repet, X-Class a depasit comportamentul utilitar al unui pick-up si se comporta foarte apropiat de un SUV mare.

Motorul reprezinta un atuu in plus, X350d 4MATIC fiind cel mai puternic pick-up de pe piata, V6-le de 3 litri, dezvoltand 258 CP/3.400 rpm si 550 Nm/1.400 – 3.200 rpm. Sunetul sau nu are nimic in comun cu zgomotul “agricol” pe care motoarele de 2 litri ale modelelor concurente il transmit catre habitaclu.

Aici are un cuvant de spus si insonorizarea buna, care taie mult si din “fasaitul” aerodinamic generat de caroseria patratoasa la viteze ridicate. Cu 7,9 secunde de la 0 la 100 km/h, X350d este extrem de rapid pentru segmentul din care face parte, iar senzatia este ca la orice turatie si viteza ai o rezerva suficient de mare pentru a redemara ca din pusca.

 

Transmisia automata cu sapte trepte isi face treaba constiincios, nefiind senzational de rapida in schimbari, dar bine etajata. Sunt putine situatiile in care simti nevoia sa schimbi manual de la padele. Este de ajuns sa comuti in modul Sport al sistemului Dynamic Select (care mai contine programele Standard, Eco, Comfort si Off-Road) pentru ca masina sa devina mai reactiva, ba chiar agresiva in raspuns. Sunetul motorului m-a cucerit, pentru ca este mai rar intalnit la un pick-up european. Iar aceasta putere si capacitate foarte buna de tractiune nu dau senzatia vreodata ca ar depasi abilitatile trenului de rulare in a gestiona motricitatea in deplina siguranta.

Capabil in off-road

X350d 4MATIC vine in standard cu tractiune integrala permanenta cu trei moduri de rulare, selectabile de la butonul rotativ de pe consola: 4MAT pentru o dinamica buna (de fapt modul folosit in majoritatea timpului), 4H pentru tractiune sporita in off-road si 4L care acceseaza treapta redusa a reductorului, cu raport 1:2,9.

Optional se poate alege si difrential spate blocabil. Cu toate aceste sisteme, la care se o garda la sol de peste 20 de cm (20,2 cm standard si 22,2 cm optional), X-Class poate merge in off-road dificil din punct de vedere al suprafetei de rulare. Doar ampatamentul mare il conditioneaza la trecerea peste cocoase agresive si varfuri abrupte. Cuplul mare si treapta redusa a reductorului aduc o forta linistitoare la turatii joase, cand masina poate fi ghidata cu precizie (camerele 360 de grade aduc si ele un plus in gasirea trasei sigure) si fara efort din partea motorului.

Chiar daca este mai scump decat rivalii sai, Mercedes-Benz X350d 4MATIC are calitati indubitabile si unice. Confortul la rulare, dinamica excelenta, motorul rafinat, interiorul elegant, sistemul de infotainment si valoarea la revanzare sunt doar cateva dintre insusirile pentru care X-Class este cautat de clienti.

 

Share