Transporturile Viitorului – parcarea Autostadt

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 27-06-2012

Volkswagen Autostadt este numele parcului tematic al primului producator auto din Europa. Parcul de masini din Wolfsburg prezinta numeroase pavilioane destinate marcilor grupului VW. In peste zece ani de la deschidera Autostadt, Volkswagen a primit mai bine de 20 de milioane de vizitatori, circa 2 milioane anual. Ideea construirii acestui “oras auto” a aparut in 1994 insa abia in 2000 a fost inaugurat.

Pentru noul episod din serialul Voom.ro – Transporturile Viitorului – parcul Autostadt vine cu o propunere mai mult decat interesanta: parcarea viitorului. In episoadele anterioare am incercat sa vedem cum ar putea arata in viitor masinile, sistemul de transport iar acum avem oportunitatea sa studiem cum vor fi parcate masinile in viitor. Autostadt vine cu una dintre cele mai evoluate parcari construite pana in prezent. Sa vedem cum!

Ce este parcarea Autostadt

Prezentul ne arata ca cele mai eficiente parcari sunt cele construite in subteran, eventual pe mai multe niveluri. VW si-a imaginat un viitor in care masinile nu sunt ingropate, ci din contra sunt tinute in repaos in cladiri cilindrice cu un stil arhitectural deosebit. Autostadt este un exemplu in acest sens. Parcarea propusa de VW presupune o cladire pe mai multe niveluri, unde fiecare etaj este destinat unui numar de locuri de parcare. Germanii au gandit ca o cladire cilindrica ofera cele mai multe locuri de parcare pe o anumita suprafata si ajuta, in acelasi timp, ca sistemul din spatele Autostadt sa se desfasoare in conditii excelente. 

Cladirea-parcare prezinta in mijlocul ei un sistem robotizat care face toata treaba. Totul este proiectat pe computer, iar timpul necesar gasirii unui loc de parcare si timpul alocat manevrelor necesare gararii unui autovehicol este eliminat. Treaba este facuta de robotii care lucreaza pentru Autostadt.  Germanii au pus la punct un sistem sofisticat in care masina este parcata de … parcare. 

Cu alte cuvinte, soferul lasa masina in locurile speciale de primire si isi vede de treburile sale. In acest moment isi intra in functiune parcarea Autostadt, care nu este doar un loc de stocare ci si un mecanism sofisticat de parcare automata. Masina este preluata pe un sistem de platforme si transportata pana in mijlocul cladirii. De aici robotul dispus vertical preia automobilul si il ridica pana la nivelul unde este un loc liber de parcare. Gararea automobilului se face automat pe locul liber, dupa care sistemul incepe o noua procedura de parcare. Preluarea masinii din Autostadt se face dupa acelasi proces, desfasurat insa de un al doilea robot care functioneaza in paralel si este atasat grinzii verticale care functioneaza ca un lift. 

In linii mari, Autostadt utilizeaza un sistem computerizat care controleaza toate utililajele instalate in cladire. Sistemul complicat de platforme si lifturi care ridica masinile la nivelurile superioare sau care aduc masinile soferilor ne arata ca Autostadt este o cladire vie, in care totul se afla in miscare. Cu ajutorul unui robot care functioneaza ca un lift, masina este preluata si ridicata la nivelul unde a fost descoperit cel mai apropiat loc de parcare. Iata in video-ul de mai jos cum functioneaza parcarea automata Autostadt!

https://www.youtube.com/watch?v=rAQ0ewhZWs4

Am putea spune simplu: pentru ca este un lucru facut de nemti, si lucrurile facute de nemti sunt bune. Ca sa fim cat mai exacti, exista numeroase motive pentru care ne place Autostadt. De fapt, orice parcare in plus este un motiv de bucurie. Autostadt este mai mult decat o parcare, este parcarea viitorului. Este o parcare vie, care functioneaza automat, cu ajutorul robotilor. Autostadt are marele merit de a parca singur masina, de a elimina un stres din munca soferului. Soferii din viitor vor fi bucurosi sa conduca masina pana la un stand de parcare, sa o inchida si de restul sa se ocupe parcarea automata. La fel de bucurosi vor fi cand vor merge sa-si ridice masina, fara sa mai trebuiasca sa urce cu liftul sau pe scari pana la cine stie ce nivel, fara sa-si mai caute masina printre numeroasele locuri de parcare care arata toate la fel. 

Autostadt este genial nu doar pentru ca usureaza munca soferului si rezolva problema stresanta a parcarii, ci si pentru ca reprezinta o constructie deosebita. Toata cladirea, toata parcarea este un sistem sofistificat, in care computerul dirijeaza tot. Autostadt ascunde in interiorul lui un adevarat mecanism de ceas elevetian, chiar daca pare a fi o simpla parcare.

De ce NU ne place?

Autostadt are un deceniu de existenta, insa nu a stranit un interes pentru implementarea lui in masa. Constructia unei cladiri ridica enorm costurile obisnuite ale unui proiect pentru o simpla parcare, iar constructia unui adevarat zgarie-nori intr-un oras presupune si cheltuieli cu terenul. Din acest punct de vedere, parcarea Autostadt are un mare dezavantaj, deorece presupune spatiu la suprafata orasului. Cu toate acestea, sistemul poate fi construit si in subteran, insa forarea la o adancime de zeci de metri ridica la fel de mult costurile. Sistemul computerizat nu trebuie sa coste milioane de euro, insa mecanismul robotizat este fara indoiala mult prea scump in prezent.

Concluzie

Autostadt ne-a aratat cat de eficient si functionabil este, insa nu pare deloc o solutie ieftina. Un astfel de sistem, o parcare automata in care cladirea se orgnizeaza singura, este o solutie pentru viitor, insa nu este rentabila din punct de vedere economic in prezent. Transporturile viitorului vor avea avea nevoie de o parcare precum Autostadt, iar prototipul il avem la dispozitie inca de acum.

Share