Un albastru infinit – Test Mazda CX-3 facelift

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 06-12-2018

Înainte de a veni inevitabil iarna, am profitat de ultimul weekend cu soare pentru a duce noul Mazda CX-3 facelift către mare. Din păcate, doar către Marea Neagră. Atât s-a putut. Jurnalul de bord al căpitanului avea să consemneze, nu fără entuziasm, culoarea totuşi albăstrie a mării care se asorta elegant cu albastrul eternal al caroseriei micului SUV de la Mazda.

Desenat după principiile limbajului Kodo, cel mai mic SUV din gama producătorului japonez este construit pe baza platformei din care a luat naştere şi Mazda2. Cu alte cuvinte este un crossover de mici dimensiuni, care încearcă să ofere o poziţie mai înaltă la volan,  un spaţiu interior mai generos faţă de hatchback-ul mama şi un design exterior pur şi simplu frumos.

Dacă calitatea materialelor şi finisajelor de la interior oscilează în funcţie de zonă la care ne uităm,  motorul pe benzină natural aspirat duce mai departe o tradiţie pe cale de dispariţie şi bine face. Mazda CX-3 este, înainte de toate, un model tineresc, destinat persoanelor active care caută o maşină versatilă din toate punctele de vedere, care caută o maşină urbană croită şi pentru drumurile lungi.

Motor

Mazda merge pe mâna unui natural aspirat de 2.0 litri SKYACTIV-G 2 Benzină G121 în contra curentului turbo care domină piaţa auto din ultimii ani. Japonezii din Hiroshima au fost întotdeauna altfel – vezi motorul rotativ – iar acest lucru i-a ajutat în a-şi atrage simpatiile din rândurile celor care caută orice altceva decât mainstream-ul. Dincolo de această filosofie sănătoasă pe care Mazda o cultiveaza, în termeni strict tehnici avem de a face cu un motor cu o cilindree generoasă raportată la masa totală a vehiculului, cu un număr decent de cai putere (în varianta testată de noi – 121 CP) şi unul excelent pentru cei care caută condusul sportiv – 150 CP.

 

Motorul pe benzină dezvoltă toţi caii din dotare la 6 000 rpm şi beneficiază de un cuplu maxim de 206 Nm, realizabil la 2 800 rpm. Aşadar, pentru un răspuns cât mai performant, Mazda CX-3 trebuie turata bine, aşa cum ne-au obişnuit japonezele, iar asta nu o să insemne neapărat un consum astronomic. Cifra oficială este de 6,2 litri în regim mixt, noi am reuşit să obţinem un 8 litri la 100 km în medie, şi asta fără să menajăm motorul.  Modelul testat era prevăzut cu o cutie manuală etajata în 6 trepte, care de obicei era un deliciu pentru cel aflat la volan. În cazul lui CX-3 facelift, cursa schimbătorului este uşor prea lungă şi are tendinţa să agaţe în treapta a 2-a. Dincolo de aceste aspecte, cutia niponă creează un tandem bun cu motorul şi este excelent etajată. În concluzie, cutia de viteze se aşază manuşă peste cerinţele motorului natural aspirat.

Dinamica & Comportament

În ceea ce priveşte condusul, Mazda CX-3 provoacă dependenţă. În mediul urban, dimensiunile reduse şi poziţia uşor ridicată la volan fac o combinaţie excelentă. Te face să te simţi ca într-un SUV cu care te poţi strecura aproape pe oriunde. Este o senzaţie pe care Mazda CX-3 o oferă prin dinamica sa excelentă.  Dacă comportamentul maşinii în mediul urban este unul bun, fiind uşor de parcat graţie pachetului de senzori care vine în echiparea Takumi, şi mai ales dimensiunilor subcompacte, la drum întins dinamica maşinii este şi mai şi.

În primul rând, suspensia modelului te lasă să faci cam ceea ce vrei pe viraje, în limitele bunului-simţ, direcţia este corectă iar timoneria cutiei răspunde bine la viteză. Prezenţa ruliului este greu sesizabilă în condiţiile în care nu vorbim de o gardă la sol foarte mare, însă Mazda CX-3 nu este o maşină care să fie destinată celor care caută condusul sport. Cei 120 cai putere sunt suficienţi persoanelor active, care se înscriu în limitele unui condus legal, defensiv, şi care caută în general siguranţa şi stabilitatea. Iar dinamica bună şi comportamentul satisfăcător sunt elementele care te fac să te simţi bine la volanul unui CX-3 atunci când faci o călătorie de câteva sute de kilometri.

Design

Mazda CX-3 rămâne şi după facelift cel mai frumos crossover de pe piaţă.  Personal nu cred în ideea că frumuseţea ţine de gusturi. În democratizarea acestui aspect. Desigur, fiecare este liber să aleagă ce vrea şi să-i placă sau displacă un lucru după propriile principii. Însă asta nu înseamnă că are şi o părere avizată. Nu suntem toţi experţi în design, în estetică sau în critică. Mazda CX-3 este frumoasă şi atât, este meritul designului Kodo care se integrează perfect în dimensiunile mici ale acestui SUV.

Dincolo de detaliile stilistice absolut fascinante, integrarea lor în peisajul general transformă CX-3 într-o maşină cu un design impecabil. Felul în care aerul curge pe lângă vehicul este felul în care maşina arată.  Acelaşi design nu oferă şi acelaşi rezultat dacă ne uităm la CX-5, însă în cazul lui CX-3 efectul asupra privitorului este imediat. În jocul acesta estetic un rol important îl joacă şi culoarea, iar acest albstru eternal extrem de reuşit pare să fie chiar mai atractiv decât vişiuniul catchy pe care modelul l-a propus ca nuanţă de lansare până acum.

Interior

Dacă exteriorul micuţ ajuta extrem de mult designul este şi un preţ de plătit pentru asta. Iar acest preţ este interiorul, cel mai slab punct al modelului Mazda. Dincolo de calitatea medie a materialelor şi finisajelor aflate la vedere, modelul suferă în ceea ce priveşte materialele şi finisajele ascunse. În mod clar, facelift-ul nu a rezolvat unele probleme care ţin de detalii. Dincolo de aceste aspecte mai puţin deranjante, Mazda CX-3 nu e deloc prietenoasă cu persoanele înalte şi cele supraponderale. Trebuie să fii cam slim fit să te simţi cu adevărat confortabil în crossoverul ăsta şi să nu ai absolut nicio problemă cu claustrofobia. Sunt consecinţe evidente ale segmentului acesta de SUV-uri de clasa B, însă în cazul lui CX-3, mai ales la nivelul vizibilităţii restrânse pe care modelul o oferă şoferului, pare să fie un preţ plătit generoaselor forme ale designului exterior.

Dincolo de constatările obiective, intervin şi câteva opinii subiecte, iar personal nu înghit display-ul central de 7 inch pe stil tableta, cocoţat deasupra plasei de bord.  Pe lângă faptul că este o soluţie învechită, mai este şi una care strică desenul planşei de bord. Totuşi, există şi elemente de natură contemporană, cum ar fi introducerea butonului electric în locul franei de mână, amplasarea unei cotiere centrale sau amplasarea controalelor pentru sistemul multimedia pe consola centrală.

Spaţiul este unul decent pentru locurile din faţă şi este în realitate mai mare decât pare la prima vedere, însă bubele apar la bancheta din spate, unde nu recomandăm pasageri înalţi şi nu recomandăm mai mult de 2 adulţi. Portbagajul are o capacitate de 350 litri.

Concluzie

Sunetul acela al motorului, cât a mai rămas din el, şi mirosul subtil de benzină vor fi lucruri pe care le vom pierde iremediabil. Până şi plăcerea de a conduce va fi ceva de povestit nepoţilor iar frumuseţea este trecătoare oricum. Mazda CX-3 este o maşină a timpurilor noastre, cu bunele şi relele sale. Ea ne duce mai departe în călătoria pe care o facem, deocamdată, şi tocmai de aceea este important să ne bucurăm de ea, ca de un drum până la mare şi înapoi făcut în extra-sezon. Este un model al vremurilor noastre, construit pentru generaţia noastră. Mazda CX-3 facelift are un preţ de plecare de 15 390 Euro cu TVA iar versiunea testată – Mazda CX-3 Takumi G121 MT6, 4×2, Albastru Eternal – pleacă de la 18 790 Euro cu TVA inclus.

Share