X Factor – Test Kia XCeed

Share
| Scris de: Daniel Costea | 29-12-2019

Ceed devine o familie in toata regula, dupa hatchback, break (Ceed Sportswawon) si shooting brake (Proceed), Kia lansand al patrulea membru, crossover-ul XCeed. Poate ca particula “X” si configuratia generala a masinii, cu o garda la sol marita si bandouri negre ar putea duce cu gandul la off-road, insa XCeed  propune doar tractiune fata. Este un model gandit pentru actualele gusturi ale publicului, care isi doresc comportament rutier de hatchback, abilitatea unui SUV, o garda la sol ceva mai mare decat media si un interior practic.

Exterior personalizat

Doar usile fata sunt identice cu ale lui Ceed hatchback, pentru ca in rest toate componentele exterioare are caroseriei au fost redesenate. De asemenea, farurile si stopurile (LED standard la toata gama XCeed) au o forma noua, spatele la fel, cu plafonul plonjat si fundul bombat, ce face loc unui portbagaj de 426 de litri, cu 31 de litri mai mult decat la hatchback. XCeed este cel mai inalt membru al familiei Ceed (1.483 mm) si singurul care are o latime diferita (1.826 mm fata de 1.800 mm cat au celelalte trei caroserii).

Linia descendenta a pavilionului aduce un plus vizualului general, insa isi cere tributul in cativa centrimetri acaparati de deasupra capului pasagerilor din spate. Sunt patru niveluri de echipare, primele doua venind in standard cu roti de 16 inci, iar celelalte cu roti de 18 inci, ca si in cazul modelului testat. Barele longitudinale integrate pe plafon si geamurile spate plus luneta cu tenta inchisa vin, de asemenea, in echipamentul standard.

Interior si echipare

Pentru ca eu am condus deja cu Ceed, plansa de bord imi este cunoscuta, iar cine o descopera in premiera va fi placut surprins de calitatea asamblarii si materialelor. Kia se raliaza tendintei actuale de minimalism, insa pastreaza fizice butoanele cele mai utilizate, adica ale climatizarii. Din punctul meu de vedere este o decizie buna, pentru ca nu trebuie sa butonezi prin meniu pentru a muta, spre exemplu, fluxul de aer de la picioare la parbriz. Noutatea cu care XCeed puncteaza o reprezinta sistemul de afisaj si infotainment. In spatele volanului sunt instrumente digitale (Kia le denumeste Suprvision Cluster). In functie de echipare pot avea 3,5 inci (la primele doua niveluri), 4,2 inci (la cele de top), iar optional (440 euro) se poate monta un spectaculos display de 12,3 inci (cu doua layouturi, corespunzatoare modurilor de rulare Normal si Sport).

In acest moment, Kia XCeed poate rivaliza cu modelele premium in ceea ce priveste tehnologia de furnizare a informatiei. Pentru ca si tableta de pe consola poate ajunge, optional pana la 10,25 inci cu radio DAB (449 euro) si sistem audio furnizat de JBL (standard are 5 sau 8 inci, in functie de echipare). Piesa de rezistenta nu este neaparat dimensiunea ei, ci abilitatea de a conecta in paralel prin Bluetooth doua telefoane, ceea ce eu personal nu am mai intalnit la un alt model pana acum. Mi se pare o dotare foarte inteligenta si utila. Kia a plecat urechea la observatiile pe care media le-a facut in cazul vechii generatii, la care volanul avea aproape 20 de butoane (fiecare brat fiind “blindat” cu taste) si a venit, in cazul acestuia, cu un design curat si un grip optim.

In XCeed stau ceva mai sus decat intr-un Ceed si nu neaparat fata de sol, cat configuratia scaunelor pare sa fie usor modificata. Nu este insa o pozitie tipica unui SUV, exact ceea ce isi doreste un client de crossover. Adica sa vada de sus, dar sa fie apropiat de un hatchback in ceea ce priveste postura corpului. Se poate merge ca si optionale pana la functie de memorie pentru scaunul soferului (255 euro)  sau ventilatie pentru ambele scaune fata (387 euro). Mi-am gasit facil pozitia la volan, iar acest lucru este valabil si pentru o persoana de 1,9 metri. Din acest punct de vedere, XCeed acopera o plaja mai mare de clienti fata de un Ceed normal. In buna traditie Kia, sunt destule locuri de depozitare, inclusiv incarcare wireless pentru telefon (93 euro). Pasagerii din spate primesc doar guri de ventilatie, nu insa si o a treia zona de reglare a temperaturii si nici macar porturi USB.

Lista de dotari este interesanta inca de la primul nivel de echipare, ce are in standard jante de aliaj, geamuri si oglinzi cu actionare electrica, aer conditionat manual, volan multifunctional imbracat in piele, cruise control, asistent faza lunga, sistem monitorizare si avertizare atentie sofer, sistem de pre-alertare si evitare a coliziunilor frontale. Un XCeed in echiparea de top mai primeste in standard multe alte dotari si as mentiona tapiterie stofa+piele artificiala, frana de stationare electrica cu functie Autohold,  camera video pentru mers inapoi.

Aici fac o mica paranteza, apropo de vizibilitate, pentru ca montantul C destul de gros si inclinat rapeste grade bune la manevrele de parcare laterala. Si alt detaliu curios, echiparea de top nu ofera in standard climatizare automata, ci aceasta trebuie bifata de pe lista de optionale pentru 309 euro. Oricum, XCeed se poate configura pana la cel mai mic detaliu, atat de confort (scaune incalzite si ventilate, volan incalzit, sistem de asistare la parcare lateral si cu spatele), cat si de siguranta (monitorizare trafic in unghiul mort, sistem cruise control cu functie stop&go, sistem de asienat la pastrarea benzii – ultimele doua disponibile doar pentru transmisia automata).

Comportament rutier

Asa cum spuneam, din scaunul soferului, XCeed se simte ca un hatchback, senzatie regasita si cand pornesti la drum. Cursa suspensiei usor marita comparativ cu Ceed aduce masinii o polivalenta mai mare in gestionarea diverselor tipuri de suprafete. Chiar si cu jante de 18 inci echipate cu anvelope 235/45, nu am resimtit socuri derajante la trecerea peste bumperele de limitare a vitezei, ori la trecerile la nivel cu calea ferata. Pentru pasionatii de tehnica, amortizoarele au primit sisteme de prindere hidraulice la capatul de fixare in caroserie, iar asistarea directiei a fost si ea resoftata.

Din punctul meu de vedere, XCeed aduce un mix reusit intre un SUV si un hatchback compact in ceea ce priveste rularea, avand meritul de a putea fi folosita cotidian pe orice tip de drum. Fara un ruliu deranjant, tipic unei caroserii cu centru de gretutate ridicat si cu o agilitate interesanta in ceea ce priveste transferul de mase. Directia nu m-a castigat total, pentru ca desi are o precizie si progresivitate bune, gasesc uneori ca asistarea induce un feeling destul de artificial, indiferent daca setarea este in modul Normal sau Sport.

Motorul cu benzina de 1.6 litri turbo (204 CP/5.500 rpm si 265 Nm/1.500 – 4.500 rpm) are o elasticitate benefica in traficul urban si reale calitati sportive (face prima “suta” in 7,5 secunde). Echipata cu transmisia 7DCT cu doua ambreiaje si sapte rapoarte, XCeed 1.6 T-GDi este rapida pe sosea, fara a te fixa insa cu spatele in scaun la acceleratiile puternice. Totul se face cu progresivitate si nu intr-un stil exploziv pe cat ar arata cei 204 CP, „suplimentul” turbo nefiind foarte percutant.

Transmisia aduce schimbari line si inspirate, chiar si cand se creste ritmul intr-un registru mai sportiv. Recomand padelele pentru schimbarea manuala a treptelor, care dinamizeaza putin atmosfera si chiar se justifica pentru calitatile acestui motor. Si care costa doar 77 de euro. Per total, dinamica este reusita, XCeed fiind odihnitoare la drumuri lungi, dar oferind si destul nerv pentru putin divertisment.  Versiunea 1.6 T-GDi 7DCT este oferita exclusiv in echiparea de top si costa 23.574 euro, cu TVA inclus. In gama de motorizari cu benzina mai figureaza un “trei cilindri” de 1 litru turbo si 120 CP, respectiv un 1.4 T-GDi de 140 CP, acesta din urma putand fi cuplat si la transmisia 7DCT.

 

Share