Teste

Zâmbete la purtător – Test Renault Talisman

De 21 octombrie 2016No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

dsc_1443

Mă aflu la a doua întâlnire cu Talisman. Cu acelaşi Renault Talisman. Aici drumul se află la răscruce. Dacă nu-mi place, va fi obositor. Dacă îmi place, nu se va termina cu bine în momentul inevitabilei despărţiri. Cum o dai nu-i a bună.

Sedanul acesta franţuzesc este, în opinia unuia căruia îi place, cel mai mişto model auto scos în ultima vreme de o marcă de volum.  Ceea ce nu-i deloc lucru puţin. E greu de explicat de ce, chiar şi la a doua întâlnire. Desigur, se pot găsi mii de explicaţii de ordin tehnic, de comparat cifre, de măsurat cu şublerul diverse chestiuni etc, etc. E vorba totuşi mai mult de un feeling. De o linişte anume. Intri în maşină, te aşezi în scaun şi te simţi imediat confortabil. Nu e ca în alte cazuri, când trebuie să te mişti de câteva ori ba la stânga, ba la dreapta ca să-ţi găseşti locul. Eu mi-am găsit locul imediat, cum altfel?, la volan. Şi apropo de volan, pui mâna pe el şi iar parcă te integrezi perfect, chiar dacă până la urmă e doar un volan în 3 spiţe de Renault, cu comenzi pe el, îmbrăcat în piele, baza foarte puţin plată, deci mare lucru nu-i, dar totuşi e ceva.

Nu e despre cum e, ci despre cum te simţi integrat în această maşină. Desigur, e foarte greu de explicat şi tine de fiecare om în parte. Şi iată că ajungem la om, ba chiar la oameni. Fiind la al doilea test-drive cu Renault Talisman 1.6 TCe 200 CP, fix aceeaşi maşină ca la prima întâlnire, cum vă spuneam, nu m-a interesat mai deloc treaba cu testul. M-am bucurat de ea integrat în scaunul şoferului. M-am bucurat de ea şi din scaunul din spate când m-am aşezat puţin să văd cum se văd, de fapt, lucrurile de acolo. Şi nu-s probleme, se văd bine lucrurile şi de acolo. Dar tot mai bună e perspectiva din scaunul şoferului, tot mai plăcut e să atingi tu schimbătorul de viteze, să te afli tu la butoane, să fii tu cel care dansează cu pedalele. Vă spun, să nu vă spun?!, tot aşa e mai bine în Talisman-ul Renault.

dsc_1455

Cum vă spuneam, mie mi-a plăcut. Dar nu asta e idee, nu, deloc. Ideea e că relaxat din scaunul şoferului am putut vedea cum se uită alţii la Talisman. Şi oamenii se uită. Aici voiam să ajung!

Nu ştiu de ce se uitau, nu ştiu ce motive avea fiecare în parte să-şi răsucească capul când maşina trecea; să oprească cât mai aproape de Talisman la semafor, să dea agitaţi geamul jos uitându-se la ea şi să te întrebe emoţionaţi chestiuni diverse. Chiar nu ştiu ce-i mână pe aceşti oameni. Nu ştiu dacă se uitau pentru că e vorba de un Renault nou, nu ştiu dacă se uitau pentru că e vorba de ceva absolut nou sau pur şi simplu se uitau pentru că nu ştiau ce este acest lucru nou. Unii se uitau miraţi, alţii întrebători, cei mai mulţi se uitau mulţumiţi însă. Unele fete mai şi zâmbeau la el, la Talisman. Maşina părea că aduce bucurie, nu doar aspiraţie, ca alte maşini.

Nu era genul acela de uitătura – ce mi-aş dori şi eu o maşină ca asta, ce maşini au alţii!, n-am şi eu o maşină ca asta! -, nu. Era genul de uitătura în care vedeai că oamenii se bucurau, chiar dacă şi în acest caz şi-o doreau. Dar nu ştiu să vă spun de ce se bucurau, poate pentru că e un Renault până la urmă, poate pentru că este ceva mult mai palpabil, mult mai accesibil. Sau poate doar pentru că este frumos, şi cu acest cuvânt am descris tot ce era de zis când vezi maşina de la exterior.  Dar şi zâmbetele au un preţ, iar acesta este de 29.900 euro. Cu TVA.

Cateva detalii tehnice: motor, dinamică, interior

dsc_1314

Cu 200 cai putere, disponibili în totalitate la 6.000 rpm, şi un cuplu maxim de 260 Nm, realizabil la 2000 rpm, motorizarea pe benzină este ideală pentru cei aflaţi în căutarea unui sedan de performanţa. Motorul dă dovadă de elasticitate şi agerime chiar de pe primele turaţii, însă răspunsul lui este condiţionat în mod primordial de modul de rulare. Selectaţi Sport şi veţi vedea despre ce este vorba!  Însoţit doar de o cutie automată cu dublu ambreiaj –EDC -, aceasta motorizare ar putea să nu convingă din prima publicul conservator de pe la noi, mai puţin familiarizat cu automatele. Dincolo de discuţii de altfel subiective, decizia Renault este cea justă. Cutia cu 7 trepte are o şi o hibă, pe care n-ai cum să nu o sesizezi atunci când viteza se află în retrogradare, un delay cu care e bine să te împaci. În funcţie de sistemul Multisens, care oferă 5+1 moduri de rulare, va fi şi răspunsul dinamic al EDC-ului, care scoate untul din motor pe Sport şi care aproape că închide reactoarele pe modul Efficiency. Renault prezintă în fişa tehnica un consum urban de 7,5 litri la 100 km şi unul extra-urban de 4,6 litri.

dsc_1327

Într-un fel, Renault a oferit un sedan confortabil, cu un motor performant şi o dinamică cuminte. Direcţia este mai tare sau mai moale în funcţie de modul de rulare iar sistemul 4Control oferă un plus bine-venit oricărui şofer, care va simţi cum maşina virează şi cu rotile din spate. 4Control virează rotile din spate până la 3,5 grade în aceeaşi direcţie cu rotile din faţă sau în direcţie inversă în funcţie de ceea ce are nevoie vehiculul pentru a-şi păstra trasa ideală.

Pe cât de atrăgătoare este maşina la exterior, cu atât mai mult vei fi cucerit odată ce paşeşti la interior. Aici Talisman devine maşina pe care vrei să o cumperi, dacă te afli, să zicem, în căutarea vreunui sedan.  E de ajuns să inspiri adânc şi să te laşi cufundat în moalele scaunului, să treci mâna peste pielea volanului ca într-o mângâiere pe care toţi şoferii o dau afectiv maşinilor lor.

E suficient să palpezi plasticul moale al planşei de bord, să te bucuri tactil chiar şi de calitatea corectă a suprafeţelor care nu sunt la vedere, să mai treci o ultimă dată peste inserţia de lemn din bord. Era destul. Era destul cu butonul de start, cu display-ul central masiv, orientat pe verticală, cu volanul în trei spiţe şi baza lui plată şi comenzile de pe el puse parcă instinctiv. Dar pentru Renault n-a fost. Au plusat cu scaune ce oferă o susţinere excelentă şi care vin însoţite chiar şi de o funcţie de masaj pentru nivelul de echipare Aut Intens.

Renault a reuşit să facă din cabina lui Talisman o atmosferă premium, fără ca această maşină să fie una premium.  Şi mai important este că sedanul oferă un spaţiu interior care poate mulţumi fără probleme cinci pasageri şi un portbagaj cu un volum de 515 litri.

dsc_1469

Share

Leave a Reply

1 × five =