Zona de confort – Test cu noul Citroen C4 Cactus

Share
| Scris de: Robert Gherghe | 25-05-2018

Un nor de ploaie ne-a urmărit de la început, ca un blestem de care parcă nu ne mai puteam scutura. Într-un final avea să iasă şi soarele cât să ne lumineze judecata şi să nu uităm că totul se schimbă. Ieşirea din zona de confort, acest deziderat al psihologiei moderne, nu era doar pentru maşină, ni se adresa şi nouă, primii cetăţeni care luau contact cu C4 Cactus.

Lucrurile nu vor mai fi deloc aşa cum obişnuiau să fie odată. E bine de ştiut că într-un exerciţiu comercial nostalgia nu este mai mult decât un calcul contabil făcut la rece. Când va fi nevoie de ea, nostalgia va fi folosită în scopuri comerciale. Asta, desigur, nu înseamnă să inovezi, ci să adaptezi, să reglezi totul în slujba unei pieţe tot mai pretenţioase şi a scopului suprem: plus valoarea.

Citroen C4 hatchback a lăsat locul său tradiţional unui model cu alte valenţe şi noi orientări: C4 Cactus. Trecut printr-un facelift semnificativ, modelul repoziţionează prezenţa mărcii franceze în segmentul compact şi bate la uşa unui nou tip de clienţi, mizând pe confort sub toate aspectele lui, dinamice sau statice, minimalism în design şi continuitate la capitolul  motorizări. Am testat aşa numitul „nou” Citroen C4 Cactus, un facelift serios în realitate, pe un traseu autohton care a legat Capitala de Sărata Monteoru şi viceversa.

Motorizare

Am luat loc într-un C4 Cactus cu motor 1.2 turbo PureTech capabil să dezvolte 110 cai putere la 5 500 rpm şi un cuplu maxim de 205 Nm, realizabil de la 1 500 rpm.  Citroen a conceput un propulsor pe benzină care să împace cerinţele clasei compacte,  elasticitate în mediul urban şi eficienţă la drum lung.  Fără să impresioneze prin vivacitatea sa (nici nu-şi propune asta!), propulsorul pe benzină se aşază cuminte în zona de confort a maşinii şi furnizează un răspuns corect. Cuplat la o cutie manuală în 5 trepte, cu o timonerie mai puţin plăcută şi o cursă destul de lungă a schimbătorului, motorul are reprize neaşteptat de bune pe primele trei trepte însă îşi pierde din elan mai departe. Cu alte cuvinte, inginerii Citroen au gândit un fel de simbioză între rularea în mediul urban şi rularea la drum lung. Scopul mărcii franceze a fost să ofere un nivel de eficienţă impresionant pentru o motorizare pe benzină. Teoretic a şi reuşit, în condiţiile în care consumul urban oficial este de 6 litri la 100 km iar cel extraurban de 4,2 litri la 100 km. În cadrul testului nostru, consumul urban într-o zi infernală în trafic s-a situat undeva la 8 litri la 100 km iar consumul la drum lung, care a implicat multe localităţi dar şi o porţiune virajată în munţi, a ajuns undeva la 6 litri la 100 km.

 

Dinamica & Comportament

În această variantă de motorizare, Citroen C4 Cactus accelerează de la 0 la 100 km/h în 10,3 secunde şi are o viteză maximă de construcţie de 188 km/h. Sunt valori normale pentru o maşină care îşi propune în esenţă să ofere confort şi nu sportivitate.

C4 Cactus aduce în premieră europeană noul sistem de suspensii cu Amortizoare Hidraulice Progresive, o inovaţie a mărcii franceze care modifică substanţial comportamentul dinamic al maşinii. În mediul urban, la plecarea de pe loc, maşina are un tangaj uşor neplăcut, senzaţie pe care o treci uşor cu vederea după ce te bucuri de răspunsul motorului în treapta a 2-a şi a 3-a. Dincolo de aceste aspecte, modelul prezintă o manevrabilitate bună şi furnizează un confort dinamic de top ocupanţilor. Schimbarea suspensiei s-a făcut pe baza a nu mai puţin de 20 de brevete inventate de Citroen, iar rezultatul final poate fi resimţit mai ales la drumurile extraurbane. În timp ce sistemele convenţionale de suspensie sunt alcătuite dintr-un amortizor, un arc şi un opritor mecanic, sistemul de Amortizoare Hidraulice Progresive adaugă două opritoare hidraulice pe fiecare parte, unul pentru compresie şi celălalt pentru decompresie.

Pentru o compresie şi o decompresie uşoară, arcul şi amortizorul controleză mişcările verticale fără ca opritoarele hidraulice să intervină. Aceste opritoare dau senzaţia că maşina alunecă pe un teren neuniform, ca un “covor zburător”.  La denivelările majore, arcul şi amortizorul, împreună cu opritoarele hidraulice de compresie şi decompresie fiind astfel evitate opririle bruşte. Spre deosebire de un opritor mecanic tradiţional, care absoarbe energia dar restituie o parte din aceasta, amortizorul hidraulic absoarbe şi disipează această energie. Astfel, maşina nu “sare”.

Dacă scopul Citroen a fost să obţină o fluiditate fără reproş, C4 Cactus nu suferă nici când e nevoie de mai multă consistenţă a suspensiei. Astfel, pe drumurile virajate, C4 Cactus facelift se descurcă binişor, iar dacă nu se forţează nota, feedback-ul maşinii poate chiar să impresioneze. Deşi nu e gândită pentru sportivitate, deşi prezintă un ruliu nomal, C4 Cactus s-a descurcat foarte bine pe un traseu cu serpentine şi viraje strânse. Direcţia ar merita puţin mai multă precizie şi un feedback mai bun, însă s-a mizat pe principiul confortului şoferului.

Design

Faceliftul lui C4 Cactus a corectat o îndrăzneală estetică cu caracter utilitar care numai reuşită n-a fost. AirBump-ul de pe portiere  dispare de parcă nici n-ar fi existat lăsând câteva urme în zonele joase ale caroseriei. Prin această mişcare simplă, C4 hatchback revine printre maşinile al căror design se poate numi reuşit.  Citroen a mers pe mâna unei grile subţiri, continuate cu blocurile optice înguste, după moda contemporană, fante masive petru al doilea rând de lumini şi un spate atractiv, cu un desen foarte plăcut al hayonului.

Designerii aleg o formă totuşi ciudată pentru stopurile de lumini, care transmit ideea de „lazy eye”, şi care, în opinia mea, dezechilibrează puţin silistica în rest ireproşabila a posteriorului. Maşina arată  impecabil din profil, unde linia designului curge liniar iar unghiurile agresive induse de desenul plafonului îşi exprima cu adevărat potenţialul. Subiectiv sau nu, designul rămâne o componentă de bază pentru constructorul francez, iar faceliftul a reuşit să corecteze din greşelile trecutului.

Interior

Citroen C4 Cactus dezvăluie un habitaclu minimalist, cu o planşa de bord rotunjita peste care s-au poziţionat un touchscreen tip tabletă şi un instrumentar de bord care urmăreşte aceeaşi idee. Neconvenţionalul este la el acasă în Citroen, care insista să renunţe la manerele de deasupra portierelor, implementand barete elegante din piele pentru cotierele de pe uşi. Continuă să furnizeze volanul cu bază plată, consola aerisită cu frâna de mâna clasică şi scaune complet noi, realizate din multe straturi de spumă, despre care marca susţine că oferă confortul unei saltele de dormit.

Din nefericire, şezutul scaunului este scurt şi devine un chin după câteva sute de km pentru persoanele longiline. În plus, noul C4 Cactus inaugurează trei ambianţe de interior (Metropolitan Red, Wild Grey, Hype Red) pentru scaunele Advanced Comfort, în premieră mondială. Noul model a beneficiat de un proiect global în materie de acustică: geamuri mai groase, încapsularea lunetei, îmbinări de etanşare în jurul tuturor panourilor de deschidere, parbriz acustic şi mai mult material pe peretele despărţitor şi podea. C4 Cactus propune pasagerilor o izolare optimizată faţă de drum, inclusiv un zgomot de rulare şi un zgomot aerodinamic reduse şi o izolare substanţial îmbunătăţită pentru blocul motor şi podea. La un ampatament de 2595 mm, C4 oferă suficient spaţiu interior, chiar şi pentru pasagerii din spate. Volumul portbagajului este de aproape 350 litri.

Concluzie

Citroen a ieşit din zona sa de confort,  de acum câţiva ani, iar acest lucru s-a concretizat în vânzări mult mai bune. Odată cu asta şi-a pierdut şi inocenţa aproape magică pe care o avea, lăsând nostalgia la o parte şi mizând calculat pe punctele forte. Designul a rămas îndrăzneţ, chiar dacă în zilele PSA-ului de astăzi, pare mai puţin reuşit. Cât despre acest aşa zis nou C4 Cactus, el încearcă să reimpună prezenţa brandului pe bătrânul segment compact mergând pe o maşină uşor neconvenţionala. Facelift-ul a venit să corecteze, la timp, ceea ce trebuia. Rămâne de văzut în timp cum va sta treaba cu fiabilitatea. Până atunci, punctul de plecare este contabilizat de la 13 490 Euro cu TVA inclus.

Share