Blog

1,5 litri si Formula 1

De 27 mai 2013No Comments

Formula 1 este sportul cu motor care are cei mai multi fani si nu cred ca exista cineva care sa nu stie despre ce e vorba cand este pronuntat numele “Marele Circ”.

Pentru cei mai multi, acesta reprezinta sportul suprem unde cei mai buni piloti si cea mai noua tehnologie sunt puse in slujba sportului si al spectacolului pe patru roti.

Inca de la infiintare, in 1947, Formula 1 a reusit sa polarizeze atentia prin spectacolul format in special din zgomot si viteza. Doua clase erau disponibile, de 1,5 litri cu compresor mecanic si 4,5 litri aspirat.

Anii au trecut insa esenta “spectacolului” a ramas aceeasi, doar vitezele masinilor de Formula 1 au crescut considerabil. Constructorii au inceput treptat sa dezvolte aici noile tehnologii, iar motoarele masinilor de Formula 1 au devenit din ce in ce mai performante. La inceput a fost un lucru benefic pentru spectacol, care era din ce in ce mai captivant, insa s-a ajuns, relativ repede, in punctul in care o cursa de Formula 1 era extrem de periculoasa atat pentru piloti cat si pentru public.

Era apogeul motoarelor turbo. In 1966 FIA introduce in regumament motoarele V8 de trei litri si de 1,5 l supraalimentate, insa abia in 1977 acestea din urma au un cuvant de spus cand Renault a introdus Gordini V6 Turbo. La vremea respectiva aceste motoare puteau produce 900 CP in timpul cursei si 1500 CP in calificari, “storsi” din motorul de 1,5 litri de un turbocompresor gigant.

Dominatia turbo se incheie in 1988 cand acestea sunt interzise de FIA in favoarea motoarelor aspirate de 3,5 litri. Asadar, turbocompresorul este “de vina” pentru diparitia acestei clase din Formula 1, asa cum tot acesta este responsabil si pentru desfintarea, tot din motive de securitate, a celebrei Grupei B din raliuri.

Insa celebrul “Turbo”, de la care a pornit toata nebunia si in 1947 si in 1977, apare iar pe masinile de Formula 1 cu cilindreea usor modificata la 1,6 litri. Cei patru cilindri in linie au fost inlocuiti de acesta data de un V6, dar suntem siguri ca spectacolul oferit de acestea se va ridica la nivelul asteptarilor.

Share

Leave a Reply

14 + 19 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373