Teste

4×4 de performanta – Test cu BMW X6 M50d

De 13 aprilie 2013No Comments
; ; ; ; ;

Toti constructorii de SUV-uri se intrec in a oferi modele cat mai sportive cu putinta, dar parca nimeni nu-si da silinta asa cum o face BMW.

Modelul X6 a aparut din nevoia de a fi mai sportiv, tot ce s-a mai pastrat din ideea de SUV fiind transmisia integrala si garda la sol. Ar fi trebuit sa mai adaugam aici si motorizarea diesel, dar in afara de faptul ca este folosit acelasi combustibil motorul lui X6 nu are nici o legatura cu ce putem intalni pe un automobil de teren. Cu functionalitatea redusa la stadiul de berlina si capacitati off-road minime, X6 va va da posibilitatea sa conduceti sportiv in timp ce sunteti instalati confortabil la inaltime. Nu va grabiti sa trageti vreo concluzie pentru ca pana acum am vorbit doar despre versiunea „de baza” X6. M50d este altceva chiar si pentru cei care se afla deja in acest club.

Modelele M de la BMW sunt din „alt aluat” si au ca unic scop performanta, nu ca restul modelelor ar fi pacifiste dar M-urile reusesc sa te faca sa „simti” puterea chiar si atunci cand stai pe loc. Sigur, este o discutie lunga despre utilitatea acestui tip de automobil, si recunoastem ca aceasta nu este vizibila mereu. Sunt pareri care sustin ca la acest nivel de performante se potrivea mult mai bine un motor pe benzina, si poate au dreptate intr-un fel, dar ganditi-va ca tocmai aceste solutii neconventionale au facut din X6 un succes, fie ca ne place fie ca nu. Cu compromisurile de rigoare, BMW a reusit sa transforme un SUV intr-o masina sport, pastrand acele avantaje care chiar conteaza si care sunt in folosul celui aflat la volan, si anume pozitia de condus inalta, transmisa integrala si o autonomie impresionanta pentru o masina cu astfel de performante.

Motor/Cutie de viteze

 

Inima lui X6 M50d este un motor diesel in sase cilindri de „doar” trei litri care produce 380 cai putere. Pentru a creste puterea de la 300 cai putere, cat are versiunea 4.0d, a mai fost adaugata o turbina, ajungandu-se acum la un total de trei. Nu va uitati la umflatura aparuta in capota motorului pentru ca acesta nu a fost montata acolo. Motorul este suficient de compact pentru a ramane loc chiar si pentru trei turbine. Umflatura din capota se potriveste perfect cu caracterul masinii si este o completare fireasca a designului exterior care desi nu a primit foarte multe modificari, este mai agresiv, dar in afara de asta nu foloseste la nimic. A fost preluata „la cererea publicului” de la modelul X6 Hybrid pur si simplu pentru impresia artistica.

Cuplul mare al motoarelor diesel si eficienta oferita in exploatare au facut ca acestea sa devina preferatele publicului chiar daca aduc si cateva neajunsuri care, ce-i drept, nu deranjeaza la o utilizare normala. Dar cand ai pretentia ca ai facut o masina sport, atunci nu se accepta nici un fel de intarziere la apasarea pedalei de acceleratie de exemplu, indiferent de tipul motorului de sub capota. Nu are rost sa insiram aici motivele pentru care aceasta intarziere nu se simte la M50d, cert este ca motorul raspunde imediat la apasarea pedalei de acceleratie. O data problema rezolvata in cazul motorului sigur ca incep sa fie simtite micile poticneli ale cutiei de viteze, dar BMW s-a gandit si la asta iar acestea dispar si ele prin simpla mutare a manetei schimbatorului de viteze spre stanga in modul Sport.

Cutia reuseste sa ascunda foarte bine si faptul ca plaja de turatii a motorului diesel nu este impresionanta, schimband cele opt trepte rapid si aproape fara socuri. Evident, este disponibila si o comanda secventiala pentru maneta schimbatorului care este asistata de padelele din spatele volanului, dar in cea mai mare parte a timpului simpla comutare intre modul standard si cel sport a fost suficienta. Padelele s-au facut utile in schimb la depasiri, cand cutia de viteze poate fi ajutata sa retrogradeze din timp.

Dinamica/Performante

Forma caroseriei ne duce cu gandul la o masina sport, iar acest lucru inseamna in esenta un model agil si rapid. Nu incape discutie ca M50d se incadreaza foarte bine in aceasta descriere, dar sa tinem seama ca totusi este vorba de un SUV care nu este nici foarte usor si nici nu are un centru de greutate aproape de asfalt ca sa poata genera in mod natural aceste senzatii. Masina sta impecabil pe drum si are o stabilitate pe cere si-ar dori-o multe berline, dar nimeni nu mai stie exact cate procesoare lucreaza din greu pentru a genera acesta senzatie. Cele 5,3 secunde necesare pentru a ajunge la 100 km/h sunt mai putine decat veti avea nevoie in mod normal, iar jumatate din cursa pedalei de acceleratie ofera suficienta putere pentru orice situatie. Restul cursei de la pedala este „just for fun”.

Chiar daca performantele nu indica prezenta unui motor diesel, propulsorul de trei litri se dovedeste surprinzator de econom. Daca stilul de condus adoptat se pastreaza in limitele normale, dar nu neaparat legale, consumul de combustibil se situeaza intre 8 si 9 l/100 km pentru un parcurs extraurban. Daca stilul se schimba, si este folosita mai des a doua jumatate a cursei pedalei de acceleratie, atunci consumul creste simtitor. Traficul urban face ca valoarea consumului sa depasesca usor 10 l100 km, dar locul acestei masini nu este oricum aici ci pe un drum virajat de munte. Acolo se face sintita imediat repartitia variabila pe toate rotile a cuplului si felul in care acesta reuseste sa tina masina pe drum. Viteza cu care se poate negocia in siguranta un viraj fiind mult mai mare decat v-ati astepta.

Suspensia este suficient de confortabila, in sensul ca nu se simt chiar toate denivelarile din asfalt, dar anvelopele cu talon mic o fac sa fie mai zgomotoasa in anumite situatii. Ne-a placut felul in care aceasta reuseste sa anuleze balansul masinii si sa dea un sentiment de siguranta celui aflat la volan. Evident, si aici exista un mod sport care dezvaluie celor aflati la bord adevarata calitate a drumului, dar castigul la stabilitate este binevenit si da posibilitatea soferului sa exploreze nestingerit puterea motorului si limita de aderenta a anvelopelor.

Sunetul motorului diesel cu sase cilindri este scos in evidenta parca special pentru cei aflati in habitaclu si se potriveste perfect cu un stil de condus mai rapid, in restul situatiilor insa motorul se aude prea tare pentru a putea caracteriza ambianta drept linistita. Tinuta de drum este aproape fara cusur, greutatea redusa a motorului dand posibilitatea masinii sa aibe o repartizare optima a maselor pentru a defini cat mai bine caracterul sportiv.

Design/Confort

Am lasat special la urma aceasta categorie pentru ca de aici porneste marea majoritate a polemicilor legate de acesta masina si intentionam sa lamurim acum, o data pentru totdeauna daca se poate, ce este X6. Forma caroseriei inca socheza desi a trecut ceva timp de la lansare, dar, cum spuneam si despre motor, acesta este scoplu acestei masini, asadar nu are cum sa fie un lucru rau cata vreme serveste scopului pentru care a fost creat. De ce a vrut BMW sa faca acesta masina? Aici e simplu, pentru ca isi permite. Daca X6 este un automobil sportiv sau nu variaza in functie de termenul de comparatie dar cu siguranta este foarte rapid.

Functionalitatea pierde in fata mult mai practicului X5, care poate fi si el comendat in veriunea M50d, atat la spatiul pentru bagaje care nu prea este relevant in aceasta situatie, dar pierde si la confortul pasagerilor din spate care evident nu se aflau pe lista de prioritati cand a fost proiectata masina. Spatiul pentru sofer si pasagerul din dreapta insa s-a bucurat de toata atentia din partea designerilor, acestia avand parte de un confort peste medie. Chiar daca este vorba de un condus sportiv sau unul relaxat, pozitia la volan va fi foarte buna si usor de gasit, iar gratie scaunelor reglabile electric cu memorie se poate comuta foarte usor intre cele doua „stari”.

Consola centrala este ocupata doar de maneta schimbatorului de viteze, care include discret si butonul Sport destinat suspensiei, si de modulul de comanda al instalatiei multimedia. Ca la orice model BMW, comenzile esentiale sunt grupate pe volan iar functiile computerului de bord pot fi afisate atat pe displayul montat intre ceasurile de bord cat si pe ecranul tactil din onsola unde poate imparti spatiul cu alte functii ale masinii.

Concluzie

X6 M50d reprezinta filozofia BMW in materie de SUV. Acest lucru se vede prin design, prin performante si nu in ultimul rand prin pret. Nici o versiune X6 nu poate trece neobservata dar M50d o face cu alt stil. Ramane la aprecierea fiecaruia daca BMW a exagerat cu designul sau daca asa trebuie sa arate un SUV sport, dar indiferent daca esti fan diesel sau nu, pur si simplu nu poti ramane impasibil cand ai 380 de cai putere la dispozitie si un cuplu maxim de 740 Nm. Nu ai cum! BMW si-a propus, si a reusit, sa aibe si in acest domeniu un model dinamic si competitiv mai ales ca printre modelele concurente se afla nume cu rezonanta in lumea automobilelor sport.

Share

Leave a Reply

4 × 3 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373