Special

50 de ani de evolutie

De 12 iunie 2013No Comments

Numele 911 este de referinta nu numai pentru modelele Porsche dar si pentru segmentul masinilor sport in general. Constructorul german a ramas fidel pe parcursul timpului retetei “totul spate”, desi aceasta a fost adesea criticata in trecut.

Masina trebuia sa primeasca initial numele 901, insa Peugeot detinea in Franta drepturile pentru numerotarea cu trei cifre si zero la mijloc. Pentru a nu fi obligat sa vanda masina sub alt nume pe aceasta piata, Porsche a decis sa schimbe denumirea in 911.

O masina cu motor si tractiune spate nu se poate numi o solutie logica pentru o sportiva. Cu toate acestea, Porsche a “insistat” sa faca lucrurile sa mearga si, dupa 50 de ani de la lansarea lui 911, putem spune ca a reusit, ultima generatie imbinand un caracter sportiv adevarat cu performante de exceptie si un design deosebit.

In anii ’50 si ’60 multi constructori experimentau aceasta solutie, insa putine ditre aceste modele erau masini sport. Pe langa Porsche 356, care face legarura atat stilistic cat si mecanic intre VW Beetle si Porsche 911, mai era un model la acea vreme care miza pe aceeasi solutie tehnica, Alpine A110. Lansat cu un an inainte de 911, acesta avea sa-si incheie cariera in 1967, Renault adoptand o strategie diferita pentru modelele ce aveau sa urmeze.

Ramas singur sa lupte pentru supravietuirea motorului spate, Porsche  introduce in 1967 modelul 911 Targa. Mult indragita versiune Cabrio avea sa fie introdusa mult mai tarziu, in 1982.

Motorul boxer cu sese cilindri avea initial doar doi litri si producea 130 CP, clilindreea crescand treptat pana la 3,2 litri. In 1966 apare versiunea 911S a carui motor producea 160 CP si care introducea pentru prima oara jantele de aliaj “Fuchs” cu cinci spite care aveau sa devina celebre.

Pentru a inlocui modelul 356 care a fost scos din productie in 1965, Porsche s-a gandit sa monteze  motorul cu patru cilindri boxer de 1,6 litri al acestuia pe caroseria lui 911, cu scopul de a acoperi cererea de pe piata din Statele Unite. Asa a aparut 912, fratele vitreg al modelului 911, fiind singura forma in care acesta masina nu a fost vanduta cu un motor boxer cu sase cilindri.

Un moment de referinta in istoria modelului 911 este introducerea motorului turbo. Acesta a fost lansat in 1974, fiind denumit simplu 911 Turbo. Pe langa motorul turbo de trei litri si 260 CP, noul model introducea si extensia prizei de aer pentru motor care includea aripa deportanta poreclita “coada de balena”. Doi ani mai tarziu, cilindreea crestea la 3,3 litri iar puterea maxima la 300 CP. Versiunea  modelului Turbo destinata pietei din Statele Unite a primit, pe langa numele 930, o pereche de faruri escamotabile. Poate ca aerodinamica a fost imbunatatita, iar incercarea de a concura Corvette la el acasa este laudabila, insa personalitatea masinii a fost serios afectata.

Al doilea moment important din cariera modelului 911 este renuntarea, dupa 34 de ani, la motorul racit cu aer, moment de grea incercare pentru fanii inraiti. Lansata in 1998, seria 996 introducea primul motor sase boxer racit cu apa si o forma a farurilor care nu facea nici o favoare acestui model, creand o confuzie intre acesta si proaspat lansatul Boxster.

Acesta generatie aducea pentru prima data numele GT3 in gama 911, reprezentand versiunea de strada a variantei GT3 de circuit.

In 50 de ani, Porsche 911 a “crescut” de la o lungime de 4,29 m la 4,49 m, in timp ce ampatamentul a crescut de la 2,21 m la 2,45 m. Pe langa un comortament dinamic mai bun, cresterea a facut ca cele doua locuri din spate sa evolueze de la simbolice la aproape utilizabile.

Share

Leave a Reply

eighteen − seven =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373