
Automobilul a fost simbolul Americii dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial. Fiecare american de rand trebuia sa conduca o camioneta, fiecare mama conducea un van sau ceva asemanator, fiecare familist avea un break, fiecare adolescent visa la un muscle-car.
Fiecare barbat de varsta a doua isi cumpara un Mercedes sau BMW de lux, bogatasii aveau limuzinele lor cu multe usi, benzina era ridicol de ieftina, vanzatorii de masini prosperau, fie ca veneau din fundul Arizonei sau tocmai din prospera Californie. Grosso modo industria auto prospera oriunde si oricum in Statele Unite ale Americii. America traia masini.
Dar imaginea aceasta idilica a anilor ’70 si ’80 a inceput sa moara. America mai cumpara si astazi masini, dar o mai face asa cum o facea odata? E de ajuns sa te uiti la moartea lenta si prea lunga a celui supranumit Motor City. Detroit-ul este simbolul ridicarii si prabusirii visului american, nimic mai mult, nimic mai putin. Printre ruinile sale zace o realitate mai adevarata decat o mie de studii, analize sau estimari.
Universitatea din Michigan a intocmit un studiu in care prezinta realitatea vizibila nu atat pe sosele, cat mai ales in lumea filmelor, reclamelor publicitare si a tuturor aparatelor de marketing made in USA.
Studiul a cautat sa identifice cate case americane nu detin o masina, in perioada 2005-2012. Studiul a luat in considerare cele mai aglomerate 30 de orase ale Americii. La nivelul intregii tari, in 2007, 8,7% din casele locuite ale Americii nu aveau o masina iar cifra a crescut la 9,2% in 2012.
In marile orase la natiunii nord-americane, rata familiilor fara masina in proprietate este mult mai mare. Din 2007 pana in 2012, numarul familiilor fara masini a crescut in 21 din 30 de mari orase. In cele mai mari 6 orase ale tarii, rata familiilor care nu detin un automobil a urcat la 30%. New York, cea mai mare metropola a Americii, a ajuns la o rata de 56,5% dintre familii care nu detin un automobil.
Cifrele arata clar ca America, in punctele ei de maxima framantare, a renuntat la ideea de a cumpara masini. Chiar daca metropolele acestei tari sunt construite tinand cont de existenta automobilului, traficul urban a devenit atat de incarcat, incat ideea de masina personala nu-si mai are sensul.
In America profunda, in provinciile aerisite, in unele locuri unde nu exista nici macar trotuare in orase, modul in care a fost construita aceasta tara continua sa dea sens existentei consumeriste. In statele anonime ale Americii, acolo unde distantele sunt mari, a avea masina inseamna a te putea deplasa iar cei care inca le mai pot cumpara, nu fac decat sa continue sa le cumpere.