O motorizare pe benzină nu este chiar prima opţiune la care ne gândim când vrem un nou hatchback, deşi constructorii se străduiesc în ultima vreme să le facă din ce în ce mai atractive. Actualul Opel Astra nu este doar a cincea generaţie care poartă acest nume, pentru că marchează debutul unei noi strategii care pune în valoare cele mai noi tehnologii şi motorizări. Aşadar, am testat versiunea pe benzină, pentru a ne convinge dacă este, sau nu, mai atractivă.
Numele Astra este folosit de Opel din 1991 şi de atunci am tot văzut „actualizări” ale designului, gamei de motoare şi a dotărilor oferite, dar niciodată nu s-a pus problema unei schimbări de filozofie, până acum. O dată cu lansarea generaţie cu numărul cinci, Opel s-a gândit să-şi schimbe puţin poziţionarea pe piaţă, aşezându-se cu faţa direct spre segmentul premium.
Design şi Confort
Oricine a condus până acum, măcar o dată, un Astra. Este maşina aia care te face să o cumperi pentru că nu costă mult, îţi încap toate bagajele în portbagaj şi consumă puţin, pentru că e pe motorină. Intri în showroom să-ţi iei generaţia nouă şi… surpriză. În faţă ai o maşină pe care scrie Astra, dar arată mai elegant decât te aşteptai, iar tipul de la birou tot îţi zice ceva despre un motor pe benzină.
Faptul că maşina arată mai bine nu are cum să deranjeze pe cineva, fie el fan Astra sau nu. Iar dacă exteriorul este, să zicem aşa, pentru ceilalţi, habitaclul, care este doar al tău, te va face să stai mai liniştit când prinzi acelaşi semafor de cinci ori.
Consola centrală nu mai împarte planşa de bord în două, ca până acum, dându-i posibilitatea să se întindă elegant de la o portiera la alta şi să „facă loc” ceasurilor de bord şi ecranului ce deserveşte instalaţia multimedia. Delimitate de un ornament cromat, sub acest ecran sunt grupate butoanele instalaţiei de climatizare. Volanul, îmbrăcat în piele şi cu suport pentru degetele mari, te va face să nu-ţi iei mâinile de pe el, noroc a tot aici se găsesc şi comenzile instalaţiei audio şi ale pilotului automat. Deşi este un hatchback „de volum”, simţi că maşina este făcută şi pentru tine, nu numai pentru nevoile tale, moment în care micile imperfecţiuni încep să nu mai conteze.
Motorul de 1,4 litri pe benzină contribuie şi el la nivelul confortului din habitaclu. Nu pentru că ar avea performanţe deosebite, ci pentru că nu are vibraţii atât de mari ca un diesel. Nu auzi nimic dinspre zona compartimentului motor până spre 3000 rpm, nimic deranjant evident, după care zgomotul motorului devine prezent, dar „sună” bine.
Motor şi Cutie de Viteze
Tipul de la birou va încerca să te convingă că benzina este noul diesel. Ascultă-l!. Dacă nu e vorba de foarte, foarte, mulţi kilometrii parcurşi anual, diferenţa de consum este amortizată de preţul mai mic, iar calitatea călătoriei este mai bună. Iar dacă pasagerii sunt mulţumiţi, atunci şi călătoria o să pară mai scurtă.
Cei 150 CP sunt suficienţi pentru a face ca maşina să fie „iute” în traficul urban, iar pe drumurile naţionale să se comporte de la bine în sus, diferenţa fiind dată de cât de mut eşti dispus să te apropii de zona roşie a turometrului, în situaţia în care maşina este setată mai mult spre confort.
Oricum, toată lumea vrea să ştie cum se comportă în comparaţie cu un diesel. Dacă e mai „tare”, dacă „se merită” şi chestii d-astea. Ei bine, la demaraj nu e mai tare, pentru că nu ai cum să obţii acelaşi cuplu. Dacă vrei să te „bage în caun” de cum ai ridicat ambreiajul, ia-ţi diesel. Însă, dacă vrei un motor care se pretează mai bine la un condus sportiv şi dacă îţi place să profiţi de pe urma faptului că turometrul se înroşeşte abia la 6000 rpm, atunci ai început de unde trebuie.
Nu putem trece mai departe până nu lămurim şi problema consumului de combustibil. Şi în acest caz, dieselul nu poate fi învins, dar diferenţele se micşorează din ce în ce mai tare, o dată cu apariţia noilor generaţii de propulsoare, ajungând ca în afara localităţilor ambele motorizări să „înghită” un număr similar de litri. În oraş, se va simţi o diferenţă, dar motorul se opreşte de fiecare dată când maşina stă pe loc, pentru că valoarea ei să fie cât mai mică.
Dinamica şi Comportament
În cazul unui hatchback de 150 CP nu se pune problema dacă e sport sau nu, pentru că nu este. Nu pentru asta a fost făcut, ci pentru a ne deplasa rapid şi în siguranţă, fără a simţi, pe cât posibil, denivelările drumului. Directă este asistată electric, adică nu va comunica foarte multe informaţii despre aderenţa trenului faţă, dar va fi uşor de manevrat în spaţiile înguste, când e nevoie de zece manevre pentru a parca.
Cele şase trepte ale cutiei de viteze ajută la reducerea consumului de combustibil, având o etajare lungă, începând de la treapta a treia în sus.
Concluzie:
Opel Astra 1.4 Turbo oferă un plus de eleganţă faţă de generaţia anterioară şi mai mult rafinament din partea motorului, comparativ cu un model diesel, iar pentru a intra în posesia unuia similar e nevoie de cel puţin 19.445 de euro. Pentru a ajunge la dotările dorite, preţul va creşte cu câteva mii de euro, dar experienţa la volan generată de „noua filozofie” Opel este foarte plăcută şi binevenită, într-un segment care încearca prea mult să fie funcţional şi ieftin, anuland aproape orice urma de personalitate.