Teste

Abordare diferita – Test cu Ford B-Max

De 7 martie 2013No Comments
; ; ; ;

Solutia „fara montant central” folosita de Ford pentru monovolumul de oras B-Max este spectaculoasa fara indoiala, insa am vrut sa vedem daca ajuta efectiv la ceva sau e doar de decor.

Tendinta din ultima vreme a pietei auto este de a atribui automobilului de oras functii suplimentare, pe langa cea de baza de a face fata traficului urban. Folosirea platformelor comune de generatie noua face ca derivarea unui automobil de oras clasic intr-unul polivalent sa fie relativ simpla si sa nu includa dosturi astronomice.

Asa a aparut Ford B-Max care foloseste aceeasi platforma tehnica a modelului Fiesta, dar care nu mai are aproape nimic altceva in comul cu acesta, in afara de design desigur. In plus, constructorul a apelat la un truc si a “ascuns” montantii centrali in portiere pentru a facilita accesul in habitaclu. Din cauza normelor de securitate severe care trebuie respectate de un automobil modern, nu ne asteptam ca un constructor sa apeleze la acesta solutie prea curand pentru un automobil de serie, si in nici un caz pentru un automobil mic, de oras.

Design/Confort

Construit dupa reteta unui MPV cu drepturi depline, Ford B-max pare o copie miniaturizata a acestora, avand o lungime specifica masinilor de oras. Asemanarile estetice cu gama C-Max si fratii mai mari, S-Max si Galaxy, este evidenta, tendinta generalizata de a pastra aproape acelasi design intre versiunile dintr-o gama fiind adoptata si de Ford. Cu doar 4 m lungime, B-Max este cel putin la fel de practic in oras ca si modelul Fiesta, oferind in plus un spatiu interior suficient pentru ca cinci persoane adulte sa poata calatorii in conditii bune.

Exista si un dezavantaj totusi, si anume spatiul redus destinat bagajelor care, la cei 318 litri pe care ii ofera, poate sa nu fie suficient de incapator pentru vacanta unei familii tinere. Prin rabatarea banchetei, spatiul portbagajului poate fi marit pana la valoarea de 1.386 litri, care este suficienta chiar si in situatiile deosebite, insa numarul pasagerilor este limitat in aceasta formula la doi.

Designul exterior este, cum spuneam, inspirat din cel al modelelor Fiesta si C-Max, avand acelasi caracter dinamic ce marcheaza intraga gama. Mult mai practic decat modelul Fiesta, B-Max se dovedeste si mai interesant prin mutarea montantilor centrali pe portiere, fapt care asigura un acces mult mai bun in habitaclu. Sigur, efectul este maxim cand sunt deschise ambele portiere, insa acest lucru se intampla mai rar in viata de zi cu zi. Dar chiar si cu poertiera din fata inchisa accesul la locurile din spate se face mai usor fata de o masina normala, mai ales in zona picioarelor unde nu te mai “incurci” de montantul central la coborare, o contributie la acesta senzatie fiind data si de caroseria mai inalta.

Portierele culisante din spate s-au dovedit foarte practice in parcarile aglomerate si am apreciat felul in care designerii au mascat sistemul de culisare atat din exterior, cat si cel din interior.

Toate portierele au sistem de inchidere propriu, asta inseamna ca oricare dintre ele poate fi deschisa sau inchisa independent de cealalta. Rezistenta la torsionare a caroseriei nu a avut de suferit deoarece structura de rezistent are toate elemnetele la locul lor, diferenta fiind doar cand usile sunt deschise. Ford B-Max a obtinut cinci stele la testele EuroNCAP, fapt care confirma cele spuse mai sus.

O data inchise usile, singurele elemente care ne amintesc de faptul ca nu ne afalm intr-un MPV ca oricare altul sunt centurile din fata care sunt prinse de scaun si nu de montanti, in rest ambianta fiind similara cu cea din Fiesta cu care imparte nulte elemente de pe plansa de bord.

Motorizarea 1.0 EcoBoost de 120 CP pe care am avut-o la test este disponibila doar in versiunea de echipare Titanium, ceea ce inseamna ca lista dotarilor standard este destul de bogata, dar care atrage dupa sine, evident, un pret pe masura. Asta nu inseamna ca dotarile optionale au fost excluse, ci mai degraba ca au fost triate, ramanand doar cele care se preteaza pentru un B-max “de top”, cum ar fi plafonul panoramic, oferit contra sumei de 700 de euro, si pachetul Titanium (2.300 euro). Acesta din urma aduce climatizare automata, senzori pentru ploaie si lumina, senzori pentru parcare, sistem de pornire fara cheie si altele.

Chiar daca este un monovolum, B-max ofera suficiente reglaje pentru scaunul soferului permitand aricui sa-si gasesca pozitia favorita la volan. “Aglomeratia” de pe consola centrala pare cam mare la prima vedere, dar comenzile importante sunt evidentiate si grupate, fiind usor de gasit. Mai putin instalatia de climatizare care are butoanele de comanda mai “delicate” si pozitionate cam jos.

Materialele din habitaclu sunt, cel putin pentru echiparea Titanium, de buna calitate, iar incercarile de a gasi ceva evident gresit de care sa ne legam au ramas fara rezultat. Singurul repros pe care il putem face se refera la zgomotele elementelor suspensiei care patrund in habitaclu cand calitatea drumului scade.

Motor/Cutie de viteze

Cu siguranta varianta de motorizare Ecoboost nu este una dintre prioritati la achizitionarea unui astfel de automobil, iar versiunea de 120 CP are chiar sanse si mai mici, dar… nici nu stiti ce pierdeti.

Cei trei cilindri au un sunet specific care desi nu este chiar sportiv, este mult mai placut decat al unui motor diesel, iar acul turometrului poate urca pana la 6.000 rpm. Daca in cazul sistemului de deschidere al usilor stiam la ce sa ne asteptam si banuiam ca nu poate sa fie altfel decat ok, surpriza a venit din partea micului motor de numai un litru care trage voios dupa el toate cele 1.280 kg ale lui B-Max, si daca nu era caroseria monovolum care sa-l recomende automat drept familiara, am putea crede este un pui de hothatch.

Plecarile de pe loc nu sunt la fel de puternice ca in cazul unui motor diesel din cauza cuplului maxim care in cazul motorului EcoBoost este de 200 Nm, insa plaja de turatii oferite de acest motor creaza o libertate de care am profitat cu fiecare ocazie. Motorul nu trage chiar „de jos”, asa cum fac diesel-urle, si trebuie turat putin mai tare pentru ca urmatoarea treapta de viteza sa „cada” bine.

Cutia are o timoenerie suficient de precisa pentru a ne permite sa schimbam treptele cu incredere si este usor de manevrat datorita pozitionarii inalte a manetei. Cele cinci trepte inscriptionate pe maciulia schimbatorului ne fac sa ridicam sceptic o spranceana, pentru ca acum sunt la moda sase trepte, insa ne-am lamurit repede ca in acest caz si cinci sunt multe avand in vedere ca prin oras putem merge fara problene cu 60 km/h in treap a doua.

Pana la turatia de 2.500 rpm sunetul motorului aproape ca nu se remarca dintre zgomotele care apar in timpul mersului, abia dupa acesta turatie iesind in evidenta, dar nu intr-un mod neplacut.

Cum era de asteptat, consumul de combustibil nu ajunge la valorile obtinute de un diesel, care reprezinta in continuare cea mai economica varianta de deplasare cu automobilul, insa plaja mai mare de turatii pusa la dispozitia soferului si o functionare mai putin zgomotoasa fac ca modelul B-Max echipat cu aceasta motorizare sa fie o optiune de luat in calcul in cazul in care nu trebuie parcursi foarte multi kilometrii.

B-max dispune de un sistem start/stop benefic pentru deplasarile in aglomeratiile urbane cand consumul de combustibil este pastrat in limite bune. La manevrele de parcare insa nu este de nici un ajutor, din contra, dar acesta se poate dezactiva foarte usor prin intermediul unui buton plasat pe consola centrala.

Dinamica/Performante

La capitolul dinamica B-max se descurca foarte bine pentru un monovolul de oras. Motorul trebuie turat putin pentru a se obtine performantele scontatate insa, o data ce am prins gustul “benzinei” am reusit sa profitam la maximum de performantele oferite.

Suspensia nu transmite in habitaclu toate denivelarile din asfalt si s-a dovedit docila si in timpul manevrelor de parcare, asadar nu o putem caracteriza drept sportiva, insa reuseste sa se descurce onorabil daca virajele sunt luate mai in forta. Directia este suficient de precisa cat sa nu necesite corectii suplimentare in timpul virajelor, insa nu este foarte comunicativa.

Pozitia inalta la volan este un avantaj in traficul urban unde ofera o vizibilitate mult mai buna si este si mai practica pentru accesul in habitaclu. Surprinzator pentru o masina din aceasta categorie, sustinerea laterala a scaunelor este peste medie, insa confortul la drumurile mai lugi nu a fost afectat.

Concluzie:

Ford B-Max ofera cel mai bun compromis pentru un automobil de oras, luand in calcul aici toate elementele care il definesc. Spatiul interior este mai mult decat suficient, iar solutia aleasa pentru deschiderea usilor ofera un acces in habitaclu mult imbunatatit. Motorizarea 1.0 EcoBoost, in versiunea de 120 CP, s-a dovedit foarte agila, iar masina are un comportament dinamic ce nu creeaza surprize neplacute nici pentru sofer si nci pentru pasageri.

Singurul dejavantaj la capitolul functionalitate pe care l-am putut gasi, a fost volumul portbagajului care la cei 310 litri este bun doar pentru cumparaturile de zi cu zi. Versiunea de 120 CP a motorului EcoBoost este oferita doar in versiune de echipare Titanium, care s-a dovedit bine finisata si dotata, insa pretul de plecare pentru un astfel de model este de 17.300 de euro.

Daca adaugan si echipamentele din lista de optionale aven surpriza ca suma sa depaseasca 20.000 de euro, si inseamna ca intram in categoria masinilor de oras :fitoase”, fapt care este in contadictie cu scopul si fuctionalitatea oferite de un monovolum.

Concurenta directa pentru B-Max este sub forma modelului Opel Meriva care ofera la randul lui o solutie inedita pentru deschiderea usilor din spate si o gama mai mare de motoare, insa la un pret ceva mai mare. In comparatie cu un automobil clasi de oras, B-Max este mai practic si mai spatios, diferenta de pret care trebuie platita pentru un astfel de model fiind pe deplin justificata daca asta este ceea ce cautati.

Share

Leave a Reply

2 × 4 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373