Desi nu este cea mai populara, cea mai interesanta versiune a lui 308 este cea prevazuta cu motorizarea 1.6 diesel e-HDi, prevazuta cu sistem Start/Stop si sistem de regenerare a bateriei.
A venit timpul ca bucla sa se inchida. A inceput cu 309, a urmat 306, 307 si 308. Acum, si facelift. Il cunoastem mai ales in tinuta de hatchback si a fost de la inceput unul dintre stalpii gamei Peugeot. Este adevarat ca 308 nu a avut niciodata stralucirea lui 307 asa cum tot atat de adevarat e ca 307 nu a putut egala succesul lui 207 sau mai ales 206.
Cu toate acestea, modelul a jucat un rol extrem de important pentru marca franceza, fiind primul Peugeot al noii generatii de modele. Chiar daca facelift-ul a fost o adaptare la noua linie stilistica pe care brandul o propune, platforma lui 308 a jucat de la inceput rolul unui deschizator de drumuri. Nu se stie ce va urma dupa 308 sau ce nume va purta urmasul modelului, insa este fara indoiala ca hatchback-ul este aici pentru a-si juca rolul pe termen lung. Modelul este un microhibrid accesibil pentru buzunarul oricarui client orientat catre clasa compacta, un model care promite consum scazut si emisii de carboni pe masura.
Motor 1.6 e-HDi
Chiar daca principala caracteristica a acestui motor este natura lui ecologica, propulsorul diesel nu sufera deloc cand vine vorba despre agilitate. Prevazut cu 112 cai putere, disponibili la 3.600 rpm, si un cuplu maxim de 270 Nm, realizabil de la 1.750 rm, motorul impresioneaza mai ales prin nivelul redus al vibratiilor si zgomotului la turatii joase si prin zvacul de care da davada dupa 3.000 rpm. Una dintre cele mai surprinzatoare caracteristici ale acestui motor a fost capacitatea lui de oferi un nivel sportiv destul de bun. Cu un cuplu impresionant pentru aceasta categorie, vehiculul prezinta un comportament dinamic care era greu de ghicit inainte de a urca la volan. Insa 1.6 e-Hdi este gandit mai ales sa raspunda la capitolul eficienta.
Peugeot promite un consum mixt de 4.4 litri la 100 km. In cadrul testului nostru am inregistrat un consum urban de 5,8 litri la 100 km, cu folosirea sistemului Start-Stop. Consumul urban a crescut instant odata ce nu am ales sa dezactivam functia Eco si sa exploatam din plin pedala de acceleratie. In acest regim am ajuns la un nivel de consum de 7-7,5 litri la 100 km, ceea ce este excelent pentru un oras aglomerat precum Bucurestiul.
Motorul are o relatie excelenta cu transmisia manuala etajata in 6 trepte. Vorbim despre o transmisie moderna, cu o timonerie excelenta si o etajare ideala. Cutia lucreaza perfect in tandem cu motorul despre care spuneam ca a impresionat prin unele caracteristici sportive, ceea ce demonstreaza ca inginerii francezi au facut o treaba excelenta la partea tehnica a acestui automobil.
Dinamica & Comportament
Cu un timp de acceleratie de la 0 la 100 km/h de 11,4 secunde si o viteza maxima de 190 km/h, Peugeot 308 nu este unul dintre campionii segmentului. Modelul nici nu-si propune acest lucru, nefiind proiectat pentru a oferi un comportament sportiv. Suspensia de tip McPherson pe fata si semi-rigida pe spate aduce un plus de dinamica extrem de bine venit. Peugeot a reusit din acest punct de vedere sa gaseasca un compromis intre confort si dinamica superioara. Modelul se comporta si absoarbe relativ bine socurile la care este supus in mediul urban si da dovada de un comportament excelent pe viraje. Cu toate acestea, prezenta ruliului nu a putut fi indepartata definitv, chiar daca se simte doar in momentele in care se depaseste nota. Directia nu este tocmai precisa, mai ales la viteze moderate, insa acest lucru va fi convenabil mai ales in oras, unde manevrarea volanului este mult mai usoara. 308 are un comportament ireprosabil pe autostrada sau la drum lung. In acest mediu, modelul francez ofera un grad ridicat de siguranta si da dovada de o stabilitate bine venite pentru orice tip de sofer.
Design
Facelift-ul de anul trecut a avut rolul de a adapta modelul hatchback la noua linie stilistica pe care marca a impus-o odata cu 508. Astfel s-a ajuns la schimbarea capotei, redesenarea grilei sau ajustarea unor lumini de zi LED in cazul blocurilor optice. Desi trebuie sa fii foarte atent pentru a sesiza o modificare stilistica, designul este unul diferit si are rolul de a oferi o identitate oarecum noua.
Odata cu acest exercitiu, partea frontala a facut o economie de greutate care ajunge la 25 kg. Din nefericire sau, din contra, spre bucuria nostalgicilor, partea din spate a ramas complet neschimbata. Parerile pot si sunt impartite cand vine vorba despre design, insa certitudinile nu pot fi scoase din discutie. Spre exemplu, noua fata Peugeot aduce mai multa agresivitate si, de ce nu, mai multa prestanta. Insertia LED-urilor este o modernizare impusa de trendul industriei – nu ca ar fi fost neaparat necesara – dar modificarea grilei si a capotei par a fi decizii corecte. In schimb, reversul medaliei ar fi ca Peugeot nu a scapat de imaginea designului unic, in continuare modelele lor continuand sa se semene prea mult intre ele.
Interior
Va trebui sa asteptam urmatoarea generatie a modelului pentru ca 308 sa poata avea focul de artificii cu care ne-a incantat noul 208 in habitaclu. Modelul francezilor da dovada mai degraba de o estetica conservatoare la acest capitol, usor simplista, indreptata mai ales spre un caracter ergonomic.
Calitatea materialelor nu este una extraordinara insa se mentine la un nivel acceptabil, plasticul de pe bord fiind unul tare, dar placut la atingere. Daca materialele, ceasurile de bord si configuratia consolei sunt prea mult impregnate in trecut, scaunele ofera un confort excelent si prezinta o tapiterie placuta la atingere. Comenzile amplasate pe consola sunt exact in locul unde te astepti sa fie, lucru care face ca adaptarea la masina sa se faca destul de repede. Un minus evident este folosirea unui tip invechit de afisaj pentru radio, amplasat mai sus decat in mod obisnuit. In locul clasic destinat radio player-ului regasim un spatiu gol care pare tocmai bun pentru depozitarea telefoanelor mobile. Peugeot 308 ofera un spatiu interior suficient pentru 5 pasageri adulti si un portbagaj de 430 litri.
Concluzie
Peugeot 308 1.6 e-HDi bate la usa modelelor hibride. Fara sa beneficieze de un tren de rulare specific, modelul impresioneaza prin eficienta ridicata si emisiile reduse. Motorul lucreaza la adapostul unui sistem Start/Stop si beneficiaza, in plus, de o tehnologie de regenerare a bateriei. Nu este mult, insa efectele sunt suficiente pentru a denumi 308 e-HDi un microhibrid cu rezultate excelente. Iar consumul sta drept marturie in acest sens.
Redesignul a avut rolul de a schimba expresia fetei lui 308, insa nu a adus schimbari substantiale cunoscutului design Peugeot. 308 ramane, chiar si din acest motiv, un hatchback compact clasic, al carui pret de inceput este de 16.956 euro cu TVA. Modelul testat de noi, prevazut cu motor diesel de 1.6 litri, tehnologie e-HDi si nivelul de echipare Active ajunge la dealerul Trust Motors, gratie unui discount, la pretul de 17.588 euro cu TVA.