HighlightTeste

Acceleratorul de senzatii – Test Honda Civic Type R

De 16 ianuarie 2021ianuarie 19th, 2021No Comments
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

In plina pandemie am primit o propunere mai mult decat efervescenta. Am fost invitat in club… Si nu in orice fel de club, ci in al modelelor cu tractiune fata, care au doborat recorduri pe Nurburgring. Bineinteles ca nu puteam refuza o asemenea escapada si, drept urmare, iata-ma pregatit, in fata unei intrevederi cu ea: o Honda Civic Type R. Chiar daca mi-am luat pantofii cu talpa subtire, pentru condus, manusile decupate, din piele, pentru a avea priza mai buna pe volanul imbracat in Alcantara, ea a venit la intalnire intr-o tinuta mult mai spectaculoasa. 

Dragoste la prima vedere

Stiam ca s-a mai schimbat putin cu ocazia faceliftului de anul trecut, si de aceea am putut observa schimbarile minore, pe care un trecator oarecare nici nu le-ar baga in seama. Cel mai bun indiciu ca ma aflu in compania versiunii restilizate este designul barei de protectie fata, mai elaborat si la fel de agresiv pe cat il stiam.

Ii dau roata de jur-imprejur, pentru a o cunoaste mai bine si privirea imi aluneca pe cele trei evacuari centrale, asemenea unei mitraliere antitanc, ce aduc in exploatare, asa cum voi descoperi, sunete salbatice si pasionale. Cele trei terminatii nu au fost puse de un estetician, doar pentru a da bine in poza, ci sunt naturale si cu un scop foarte precis. Cele doua tevi mai groase din extremitati sunt dedicate evacuarii gazelor, iar cea din mijloc, mai mica in diametru, controleaza tonul sonor al motorului. Am aflat ca ii spune Active Sound Control (ASC) si isi face treaba de minune. 

Spuneam de incaltarile mele, insa Civic Type R cu siguranta are chef de nebunii pe ringul de dans… a se citi pe sosele virajate. Cu jante de 20 de inci, incaltate cu anvelope 245/30, aproape ca face corp comun cu asfaltul. De altfel, suspensia a fost revizuita pentru modelul cu facelift, pentru a oferi o calitate imbunatatita a rularii si o manevrabilitate superioara.

Chiar daca in plimbarea mea voi avea si portiuni de asfalt mai proaste, ori suprafete valurite, sistemul adaptiv de amortizare evalueaza acum conditiile de drum de 10 ori mai rapid (20 Hz fata de 2 Hz). Rezulta o reactie instantanee, pe baza informatiilor primite de la cei trei senzori G de pe caroserie, alaturi de senzorii de soc de pe fiecare roata. Amortizoarele cu trei camere de presiune sunt, de asemenea, restudiate, iar puntea spate are, bineinteles, arhitectura multibrat. 

Ca la orice iesire in club, privirea iti mai fuge si pe alte detalii ale outfit-ului. Asa ca am observat printre spitele piano black, discurile de frana fata flotante, de 350 mm diametru, mai mari decat o pizza si strunite de etriere Brembo, cu patru pistonase rosii. Acestea contrasteaza cu albastrul caroseriei, nuanta denumita Racing Blue Pearl si costand 450 euro. Dintre cele sase culori exterioare doar rosul este oferit standard, fara cost.

Spoilerele, eleronul razboinic de pe hayon, muchiile curajoase ale caroseriei si bolborositul evacuarii scot masina din multime, indiferent de cat de mult incerci sa ramai discret…Inainte sa urc la volan si sa formam echipa, mai aflu ca Type R a trecut si printr-o cura de slabire si tonifiere, dupa facelift caroseria devenind cu 16 kg mai usoara. In acelasi timp, rigiditatea torsionala a crescut cu 37%, iar cea la incovoiere cu 45%.

Acomodarea pentru distractie

Civic Type R ma primeste cu un scaun sport, tip scoica, bi-color rosu-negru, atat de bine profilat incat trebuie sa fac un mic exercitiu de gimnastica pentru a trece peste marginile laterale proeminente si a accede in pozitia de condus. Daca centura de siguranta – de culoare rosie – ar fi fost in cinci puncte m-as fi simtit aproape ca intr-o masina de raliu, complice fiind volanul gros si posibilitatea de reglare foarte joasa a scaunului. 

Materialele sunt bune, cu portiuni imbracate in Alcantara, dar exista si plastice mai tari, cu aspect lucios, semn ca nu iesim chiar la teatru, ci intr-un club unde performantele primeaza. Asa cum Honda o face cu modelele sale sport, schimbatorul cutiei manuale cu sase rapoarte este o mica opera de arta, sculptata in metal. Sigur, in diminetile mai geroase ar fi buna o manusa, pentru ca il gasesti atat de rece incat te face sa schimbi treptele si mai rapid.

Comenzile sunt puse cum trebuie si la indemana, astfel ca si pe timp de noapte le gasesc fara probleme. Dincolo de aceste detalii, Honda Civic Type R este o partenera cu care am de discutat si la capitolul infotainment, incepand cu cele doua display-uri de sapte inci – unul pentru instrumentele de bord si celalalt pe consola centrala -, continuand cu integrarea functiilor Apple CarPlay si Android Auto si pana la suprafata de incarcare wireless a telefonului.

Pentru mai multa usurinta in utilizare, au ramas butoane fizice pentru sistemul de climatizare, dar si pentru accesarea rapida a meniurilor importante de pe ecranul central. Fiind vorba despre o caroserie cu cinci usi, accesul in habitaclu se face facil pe locurile din spate, unde am gasit spatiu generos la genunchi si cap. Daca adaug si portbagajul de 420 de litri, atunci am imaginea celui mai versatil si incapator hot hatch aflat acum pe piata. 

Explozie de adrenalina

La pas, prin oras, Civic Type R este mai docila decat ma asteptam, cu un ambreiaj nu atat de tare precum la vechile Impreza STi de la care ajungeai seara acasa cu febra musculara la piciorul stang. Pentru un hot hatch, aceasta Honda este super user friendly in viata de zi cu zi, iar modul de conducere Comfort este fix ceea ce trebuie in astfel de situatii. Cei 320 CP/6.500 rpm si cuplul maxim de 400 Nm/2.500 – 4.500 rpm sunt dezvoltati liniar, fara accente de revolta exploziva sau intruziune in stilul mai domol de condus.

In croaziera si prin oras se conduce usor, in sensul unei evolutii silentioase si a posibilitatii de a merge la turatii foarte joase, fara vreun repros din partea motorului. Eleronul imens, care mi-a atras atentia inca de la primul contact cu masina, isi cere partea cand vine vorba despre vizibilitatea inapoi, dar situatia se regleaza in cazul manevrelor cu senzorii de parcare, camera video si sistemul de monitorizare a traficului adiacent la mersul cu spatele.

Nu pot rezista mult sa merg la pas cu o masina care a scos 7:43.8 pe Nurburgring. De altfel, modul Sport este setarea implicita la fiecare pornire. Eu plusez si trec in +R, setarea extrema a masinii, cand raspunsul motorului este acutizat, curba de cuplu devine agresiva, amortizarea lasa la o parte manierele si are fermitate, iar iluminarea instrumentelor are un rosu mai intens. Prin urmare si creierul meu intra in modul +R.

Soseaua pe care am ales-o incepe sa serpuiasca, asa ca retrogradez din treapta a patra intr-a doua. Civic Type R se revolta auditiv, trimitand un fior grav dinspre capota, catre spate, parca direct prin scaunul meu, in cele trei evacuari. Functia Rev Match are grija sa faca singura echivalentul manevrei heel and toe, armonizand turatia arborelui motor cu cea a arborelui primar al cutiei de viteze, pentru a avea o retrogradare fara socuri.

Cei patru cilindri isi potenteaza grav si progresiv glasul, trecand spre un regim baritonal, pe masura ce turatia urca rapid spre zona rosie, catre 7.000 rpm. Inertia nu scade intre schimbari, motorul nu cade in turatie, ci din contra, continua cu si mai mare aplomb sa traga masina dupa el. Schimbatorul de viteze se lasa condus fara gres prin timoneria scurta si compacta, fara semne de sovaiala. Si directia asistata electric percuteaza instantaneu la ce ii cer, are precizie buna si un feedback corect, uneori barbatesc. Asfaltul impecabil este terenul favorabil, pentru ca, acolo unde apar „sleauri” facute de autovehiculele grele, anvelopele cu talon mic devin sensibile in a pastra trasa dorita.

Sasiul este impecabil echlibrat si nu exista nici un moment in care sa simt cum o roata a puntii fata ar rupe aderenta, taindu-mi din elan, ori vreo tendinta de torque steer. Este si meritul diferentialului cu alunecare limitata, care asigura o motricitate impresionanta pentru 300 CP „fata”. Civic Type R pune totul pe asfalt, fiind suficient sa acelerezi naprasnic cand incepi sa indrepti rotile in curba, pentru a iesi cu o siguranta impecabila, fara vreo reactie parazita in volan, ori necesitatea vreunor corectii suplimentare.

Sunt conectat fie si numai prin registrul sonor pe care il baleiaza de fiecare data cand accelerez sau decelerez, implicandu-ma in acelasi timp sa fac corp comun cu masina, sa prind trasa optima, sa franez cat mai tarziu – cu o tinuta impecabila, oricat de violenta ar fi franarea – si apoi sa continui din nou accelerarea. 

Una dintre particularitatile acestui hot hatch este progresivitatea cu care isi pune la lucru puterea. Nu sunt varfuri de cuplu si nici intarzieri mari din partea sistemului turbo, pe alocuri avand ceva din impulsul unui motor aspirat, deprins cu turatii foarte inalte. Din acest punct de vedere, Civic Type R nu este la fel de brutal precum un Megane RS sau un Focus RS.

La ce pret?

42.850 euro, cu TVA inclus, pentru un hot hatch excelent, cu care poti merge zilnic la serviciu, ori cu familia in concediu, datorita unui interior spatios si a unui portbagaj incapator. In acesti bani, ai tot ce poti vrea, singurul echipament optional fiind nuanta de vopsea, in cazul in care nu vrei un Civic Type R rosu, stock.

Sistemele de asistenta a condusului sunt atat de multe incat nu are rost sa le enumar, ci mai degraba as spune ca masina poate merge si autonom pe banda sa, pentru scurte perioade de timp. In standard se regasesc climatizarea automata, sistem audio premium, navigatie, sistem de asistenta la faza lunga, senzori de ploaie si lumina si toate sistemele despre care am vorbit mai sus, de la amortizare variabila si pana la sistem Rev Match

Cert este ca aceasta iesire in club mi-a priit si as repeta-o ori de cate ori as avea ocazia. Honda Civic Typer R este o masinarie cu care nu te plictisesti niciodata, fie ca accelerezi de la 0 la 100 km/h in 5,8 secunde, fie ca mergi pe Autobahn cu 270 km/h. Masina respira sportivitate, putand merge in regim de rally, dar si intr-un confort neasteptat de bun pentru un hot hatch la drumuri mai lungi.

Nu are cele mai bune plastice la interior, look-ul sau poate fi dragoste la prima vedere sau, pentru altii, nu este la fel de bine digerat precum un model european concurent. Nu are nici posibilitatea echiparii cu o transmisie automata, insa de ce am coborat eu cu un zambet larg pe fata dupa ce am mers cu ea?

Pentru ca Civic Type R intra in empatie cu cel de la volan. Modul in care se conduce, nonsalanta cu care aduce performanta in viata de zi cu zi sunt incredibile. Acum esti la 2.500 rpm, contempland peisajul, iar in secunda urmatoare ai retrogradat si masina a plecat ca din catapulta. O simti cu tine mereu si ea te recompenseaza. Si chiar trebuie sa ne bucuram de aceasta configuratie, cu tractiune fata, transmisie manuala si o putere de peste 300 CP, pentru ca in viitorul apropiat cred ca acest pachet va fi din ce in ce mai rar intalnit.

Share