Toyota este recunoscut astazi drept pionerul industriei auto in ceea ce priveste tehnologia hibrida. Vazuta ca o alternativa viabila la problemele de mediu cauzate de poluarea generata de transporturi, masina hibrida reprezinta si un pas tehnologic catre modelul electric. Japonezii de la Toyota au fost pionerii acestei tehnologii, cand in 1997 au reusit sa scoata pe piata primul model hibrid.
Numele lui era Prius, iar astazi acest nume poate fi pronuntat de cel putin 2,2 milioane ori, mai exact numarul de unitati produse pana in prezent. Experienta acumulata cu cele trei generatii ale modelului Prius a permis celor de la Toyota sa faca un pas mai departe catre externalizarea in intreaga gama a tehnologiei hibride.
Auris Hybrid Synergy Drive, denumita generic Auris HSD, este un pas inainte facut de inginerii niponi care au reusit sa scoata pe piata auto primul si unicul model hibrid integral din segmentul C. Drumul este lung iar Auris reprezinta doar primul pas din aceasta poveste. Planul Toyota este de-a extinde tehnologia Hybrid Synergy Drive in toata gama pana in 2010. Ca o reflexie a demersurilor companiei Toyota in directia mobilitatii sustenabile, tehnologia Hybrid Synergy Drive va servi drept tehnologie-nucleu, aplicabila tuturor modelelor viitoare. Lansarea modelului Auris HSD este primul pas in procesul de extindere a tehnologiei Hybrid Synergy Drive in toata gama de modele Toyota de pe piata europeana.
Toyota a dorit si a reusit sa ofere prin noua versiune a modelului Auris un model complet, disponibil cu motoare pe benzina, diesel dar si ca un hibrid integral. Auris HSD demasca planurile primului producator auto din lume in viitorul deceniu, reprezentand in acelasi timp si o completare a unei game destinate a face pe placul oricarui client orientat catre clasa C. Proiectat exclusiv pentru piata europeana si construit in Anglia, la Toyota Motor Manufacturing UK, Auris HSD ofera o experienta a condusului unica in clasa sa. Introducerea sa va aduce o schimbare importanta in perceptia consumatorilor asupra tehnologiei integral hibride. Pentru a descopri tehnologia Hybrid Synergy Drive este nevoie de o acomodare indenlungata, de o experienta lunga cu automobilul, cu sistemul hibrid. Un drive-test nu-ti ofera un astfel de timp, insa pentru a ajunge cat mai aproape de esenta tehnologiei HSD trebuie sa o luam pas cu pas.
Ce reprezinta Hybrid Synergy Drive?
Toyota ne spune ca cel mai mare avantaj al tehnologiei hibrid este gestionarea inteligenta a fluxurilor de energie provenite de la doua surse de putere diferite, astfel incat fiecare aspect al condusului sa fie optimizat. Majoritatea autovehiculelor hibrid folosesc ca sursa principala de putere un motor ultra-eficient pe benzina, ajutat de un motor electric fara emisii, alimentat de un acumulator. Acesta se reincarca in timpul condusului, franarii si decelerarii. Spre deosebire de autovehiculele hibride obisnuite, masinile hibrid integral Toyota pot folosi fie oricare dintre cele doua motoare (doar electric pentru un condus eco sau doar benzina pentru mai multa putere), fie cele doua surse de putere impreuna (electric-benzina pentru un condus eficient).
Toyota Auris HSD ofera un tren de rulare care genereaza in regim mixt 136 de cai putere, un nivel menit sa aduca modelului japonez proiectat exclusiv pentru publicul european aceeasi valoare pe care o poate oferi un hatchback cu motorizare traditionala. Ceea ce impresioneaza la Auris HSD este sistemul inteligent care permite utlizatorului sa foloseasca doar motorul electric, doar motorul termic sau ambele intr-o varianta combinata. Astfel, in functie de conditiile de drum, de orarul dumneavoastra sau de starea psihica pe care o aveti, puteti exploata vehiculul cum veti dori. Trenul de rulare hibrid contine un motor de 1.8 litri VVT-i cu 99 de cai putere si 142 Nm cuplu maxim, realizabili la 4.000 rpm. Hybrid Synergy Drive continua cu un propulsor electric cu 82 de cai putere si un cuplu maxim de 207 Nm. In regim combinat, Auris HSD dezvolta 136 de cai putere.
La volanul lui Auris HSD intretii o adevarata exoperienta, un test care te solicita sa observi cat de eco-friendly poti conduce un vehicul, cat de economic poti fi. Bine inteles este nevoie de acomodare si experienta pentru a ajunge la un nivel performant, insa de la prima incercare aventura la bordul lui Auris HSD este distractiva. Experienta pe care ti-o ofera Auris HSD poate fi delimitata prin cele trei module care pot fi preselectate prin atingerea butoanelor de pe consola centrala. Mai precis, Toyota ofera trei regimuri diferite de condus: modulul EV, modulul Power si modulul ECO. In modulul EV este folosit doar motorul electric si se poate rula pana la maxim 2 km cu o viteza de cel mult 50 km/h. Sistemul poate functiona la acesti parametri doar daca bateria este incarcata la maxim.
Trebuie mentionat ca bateria pe litium-ion nu necesita incarcare, acesta dispune de energia acumulata de la franare, decelerare sau prin actiunea motorului termic. Modulul ECO poate fi selectat pentru a putea conduce la un anumit nivel de performanta, insa si pentru a proteja consumul de combustibil si implicit emisiile de CO2. Este cea mai buna solutie princ are poti imbina performanta cu eficienta. Modul Power poate fi utilizat pentru a obtine un raspuns maxim al motorului, este cel mai indicat in momentul inc aer va aflati in graba sau atunci cand doriti sa exploatati la maxim vehiculul.
Un hibrid nu este cea mai buna solutie pentru vitezomani, insa este o adevarata incantare pentru cei ingrijorati tot timpul de nivelul consumului. Auris HSD este o solutie pentru activistii ingrijorati de protectia mediului, de reducerea poluarii din marile aglomeratii urbane, iar Auris HSD este o solutie ideala. Toyota nu ofera prin Auris o experienta de condus dedicata circuitului, performantele de pe asfalt urmand linia normalitatii, insa ofera o altfel de experienta, una dedicata unui nou timp de soferi. Cei care se simt responsabili fata de mediul inconjurator, dar si fata de buzunarul propriu pot opta pentru un hibrid integral si isi pot imbunati tehnica de condus economic catre perfectiune. Acest demers este ajutat si de o gaselnita a companiei nipone, care a inlocuit turometrul traditional cu un cadran ce prezinta un nou modul de afisare. Vorbim despre un indicator al sistemul hibrid care permite rafinarea abilitatilor de sofat ecologic.
Indicatorul dispune de patru zone: zona de incarcare indica recuperarea energiei si incarcarea bateriei in timpul franarii, zona ECO Drive indica nivelul consumului de carburant prin controlarea folosirii pedalei de acceleratie, zona Hybrid ECO indica reducerea consumului de carburant la un nivel extrem de redus prin apasarea usoara pe acceleratie, zona Power indica un consum maxim de carburant, atunci cand accelerati puternic. Indicatorul de condus ecologic se aprinde atunci cand va deplasati in mod eficient. Plansa de bord este dominata de noul afisaj. Designul interior al unui hibrid cum e Auris HSD nu se poate lauda cu multa inventivitate. Prezenta unei tehnologii superioare este subliniata de Toyota prin afisajul original, butonul de pornire sau schimbatorul minuscul. Toate au in comun culoare albastra, prezenta si pe sigla montata pe grila modelului. Calitatea materialelor ofera normele de confort cu care Toyota ne-a obisnuit, insa accentul este pus pe eficienta si ergonomie. Torpedoul dublu, cotiera centrala cu capac, geamurile fata-spate actionabile electric, scaunul sofer reglabil pe inaltime, clima automata, radio CD cu MP3 Player, Bluetooth si port USB sunt principalele caracteristici ale interiorului. O caracteristica a lui Auris HSD este tapiteria gri KAZE cu tenta albastra si volanul imbracat in piele. La exterior, versiunea hibrid integral a modelului Auris isi face simtita prezenta prin emblemele Hybrid Synergy Drive si Hybrid dar si prin expunerea siglei Toyota intr-o nuanta de albastru. Designul nu sufera modificari stilistice, insa aduce blocuri optice cu lumini LED, o dotare care ne aminteste de modele din segmentul premium si un micut eleron atasat partii din spate care marcheaza existenta unui model hibrid.
La volanul lui Auris HSD orice sofer se poate bucura de sistemul VSC, care activeaza automat fiecare frana in functie de necesitati si controleaza puterea oferita de motor pentru a permite mentinerea stabilitatii si pentru a impiedica deraparea in viraje stranse sau la rularea pe suprafete alunecoase. In cazul inc are exagerati aborarea unui viraj veti face cunostinta cu acest sistem inteligent. La nivel de siguranta Auris HSD este un campion, nu doar prin cele 5 stele obtinute la testul Euro NCAP ci si prin multitudinea de tehnologii de siguranta activa sau pasiva. Nu trebuie decat sa enumar sisteme precum EPS, EBD, ABS, sistemul de control al stabilitatii VSC, sistem de control al tractiunii TRC sau sitemul HAC care ofera asistenta la urcare in rampa.
Verdict
Toyota Auris HSD intregeste perfect gama modelului, oferind clientilor optiunea pentru un model ecologic, inteligent, prevazut cu o serie de dotari de ultima generatie in domeniul modelelor hibride. La un pret de pornire de 24.200 euro cu TVA inclus, nu se poate spune ca Auris HSD este destinata celor mai multi dintre clienti, insa este o oferta interesanta pentru cei care-si doresc un hibrid integral, pentru cei dispusi sa ofere circa 7000 de euro in plus fata de un Auris traditional. Am lasat pentru sfarsit, cand a venit timpul concluziilor, momentul in care vom vorbi despre consum. Auris HSD este o provocare din acest punct de vedere si ni se pare chintesenta acestui model capacitatea lui de a functiona cat mai ecologic, cat mai economic posibil.
Toyota anunta un consum mixt de 3,8 litri la 100 km si un nivel al emisiilor CO2 de 89 g/km, o cifra provocatoare, dar realizabila. In mediul urban, unde am realizat test-drive-ul nostru am reusit sa scoatem un consum de 5,9 litri la 100 km in conditiile in care am folosit la maxim modulul EV sau ECO si ne-am ajutat de indicatorul special care ne dirijeaza catre drumul spre un sofer ecologic desavarsit.
Concluzia este ca daca bagati piciorul in pedala de acceleratie, daca conduceti agresiv, nu veti obtine nicioadata un consum scazut doar pentru ca vorbim despre un hibrid. In cazul lui Auris HSD, smecheria consta in a exploata inteligent vehiculul, in a folosi sistemele hibride cat mai efiace pentru a economisi si salva cat mai mult, nu in a scoate un timp 0-100 km/h de 11,4 secunde, cat este capabil modelul, nu in a merge cu 180 km/h pe autostrada, cat poate atinge Auris HSD, nu in a visa ca suntem la bordul unui bolid de curse, in timp ce, in realitate, ne deplasam din punctul A in punctul B cu un model normal. Daca dorim sa facem acest lucru cat mai curat, cat mai putin nociv pentru aerul pe care il respiram, atunci merita sa alegem un Auris HSD, iar daca il respectam, atunci putem spune ca am facut ceva pentru mediu.