Teste

Afara din bula – Test Mini Countryman All4

De 28 noiembrie 2019No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Daca imi spunea cineva ca voi atrage atat de multe priviri pe strada intr-un Countryman nu l-as fi crezut, ori l-as fi banuit de minifilie. Parca aceasta noua generatie, mai oachesa si mai mare, are un „vino-n coace” mai pronuntat. Poate si culoarea exterioara mai iesita din cotidian are meritul ei… Se numeste Chestnut, iar in realitate este mult mai enigmatica decat in fotografii.

Platforma tehnica

Ei bine, chiar daca nu se vede, acest Mini Countryman este conectat inca din varful rotilor la ultimele evolutii tehnice ale grupului. Nici nu stiu cum sa spun… Coutryman este un BMW X1 sau BMW X1 este un Countryman. Ideea este simpla cumva. Mini este mai incisiv, mai placut la condus si mai proactiv pe sosea, BMW aduce un confort vizibil mai bun, echipamente ceva mai aristocrate si ceva mai multa spatialitate la interior.

Altfel, ambele folosesc platforma UKL (alaturi de Seria 2 Active Tourer), ceea ce inseamna (in special la BMW) ca este posibila si tractiunea fata. In test am avut un pachet complet, varf de gama, mai precis Cooper SD All4 automat. Adica turbodieselul 2 litri BMW, in versiune de 190 CP, pozitionat transversal si cuplat la transmisia automata Aisin cu opt trepte.

Chiar daca unii entuziasti au spus mai demult ca spiritul Mini se dilueaza prin aparitia unui SUV in gama, Coutryman este un real succes. Si am sa spun si de ce. Pe de o parte pentru ca a adus clienti noi pentru marca, ce trebuiau sa mearga la showroom-ul alaturat pentru a cumpara un astfel de SUV, iar pe de alta parte pentru ca ii retine pe cei vechi, dupa ce familia lor a crescut. Iar acum cifrele sunt inca si mai bune. Noul Countryman a primit 20 cm in lungime fata de generatia anterioara, devenind,cel mai lung Mini din istorie.

Insa a crescut nu dar de dragul recordului, ci cu rezultate palpabile: 450 de litri portbagaj, care nu mai are nimic in comun cu cuvantul mini si loc extrem de generos pentru pasagerii din spate (ampatamentul a crescut cu 7,5 cm). Acestia se pot juca cu configuratia banchetei, culisabila pe o distanta de 13 cm (echipament optional), dar si inclinabila la diverse unghiuri. Tunelul median masiv, alaturi de gurile de ventilatie posterioare sunt inca inamicul psagerului de pe mijlocul banchetei, care nu are nici pe departe aceleasi conditii ca ceilalti doi. Inaltimea interioara il face insa pe Countryman un prieten de nadejde al familiilor cu copii mici, care pot sta in picioare fara nici o problema. Mamele stiu de ce…

Atmosfera interioara

Interiorul este inconfundabil: ceasuri mari rotunde, butoane de inspiratie aeronautica, iluminare interioara de efect, comenzi desenate inspirat, post de conducere configurabil excelent si multa functionalitate. Portierele au buzunare enorme, sunt locasuri pentru pahare sau doze, cotiera centrala incapatoare si sectiune centrala a spatarului banchetei rabatabila pentru transportul obiectelor lungi.

Sunt multe optionale disponibile, fie pachete pre-configurate, fie echipamente punctuale, unele la care nici nu va ganditi. Mini este probabil una dintre putinele marci la care valoarea optionalelor ce pot fi montate pe masina aproape ca ajunge la costul acesteia in echiparea de baza. Cum unii dintre clienti vor cocheta probabil in momentul alegerii cu modele precum Audi Q3, BMW X1, Mercedes-Benz GLA, ori Volvo XC40 se subintelege ca sunt familiari cu sume mai ridicate. Ca sa inchid capitolul pret, Mini Countryman nu este o masina ieftina si nici nu si-a propus sa fie.

In plus, este atat de configurabila si personalizabila, incat cu greu se vad doua Countryman-uri identice pe strada. Fie ca vorbim despre linii pe capota, plafon colorat, jante sau chiar proiectarea logo-ului Mini pe asfalt la deschiderea usii, toate acestea contribuie la definirea unei personalitati unice a modelului.

Si modul in care Coutryman merge si ii transmite soferului si pasagerului senzatii in timul calatoriei face parte dintr-un registru special. Inca de la configurarea pozitiei de condus – este de salutat aparitia scaunelor frontale cu sezut reglabl pe lungime – primesti un mesaj subliminal ca acesta nu este un SUV oarecare. Totul a evoluat la interior, chiar si butoanele de pe volan, care se simteau grosiere si uneori ciudat de actionat la vechea generatie. Stai sus in masina, dar de fapt destul de jos in scaun. Nu este un paradox, ci modul in care inginerii au stiut sa domoleasca senzatia de centru de greutate ridicat pe care caroseria o are nativ. Prin urmare, nu este o foarte mare diferenta intre senzatia pe care o ai in hatchback si aici.

Comportament rutier

Pe sosea, senzatia de kart a fost usor domolita, in favoarea unui confort superior pe distante lungi. Chiar si asa, Countryman pastreaza ADN-ul marcii. Este mai reactiv si entuziasmant la condus decat oricare alt SUV din clasa lui, iar suspensia vine cu o setare mai rigida decat media segmentului. Directia are incisivitate si precizie, scaunele ofera suport lateral suficient pentru a merge mai sportiv, peste toate suprapunandu-se un comportament aproape neutru in curbe, gratie tractiunii integrale.

In orice caz, soferul este foarte conectat cu drumul, aceasta senzatie putand fi considerata de unii mai obositoare comparativ cu degajarea cu care se conduce un X1 sau un XC40, spre exemplu. Asta pentru ca, dupa un drum de cateva sute de kilometri, setarea suspensiei, ce aducea incredere pe viraje, se va simti din ce in ce mai percutanta in scaune.

Countryman SD All4  este o masina destul de rapida, prompta in reactii, cu o suspensie bine gandita pentru a pastra o tinuta buna pe sosea, dar si suficient de permisiva la intrarea pe macadam. Tractiunea integrala este permanenta, fara vreun blocaj disponibil, insa pentru orice escapada montana civilizata este absolut suficienta. Transmisia cu opt trepte schimba atat de lin si bine incat nu iti dai seama ca este un Aisin si nu un ZF.

In afara de programul Sport al cutiei, care aduce o potentare sesizabila a comportamentului dinamic, se poate opta si pentru tren de rulare adaptiv Mini Driving Modes, cu trei moduri de ruare – Green, Mid si Sport -, plus suspensie adaptiva.

Countryman SD All4 inghite cu seninatate kilometri de autostrada, avand la 130 km/h undeva la 2000 rpm. Atmosfera in masina a devenit mai linistita, datorita unei insonorizari superioare a motorului, dar si disparitiei zgomotelor aerodinamice deranjante. Glasul dieselului se simte la ruperile de ritm, laretrogradare si acceleratie puternica, fiind poate cel mai deranjant aspect ce nu prea are de-a face cu spiritul Mini.

Cui se adreseaza

Probabil cel mai important lucru care s-a intamplat cu Countryman este ca acum are argumentele de a deveni prima masina a familiei. Sau mai explicit: chiar unica. Nu a doua, nu de weekend, nu a sotiei sau a adolescentului care de abia a intrat la facultate. Pana la urma este mai lung si mai spatios decat orice hatchback compact, are aproximativ 100 de litri in plus la portbagaj, tractiune integrala si o acceleratie 0-100 km/h apropiata de a unui semi-hot hatch (7,6 secunde).

Ca si concluzie, noul Countryman  pune in practica intr-o maniera foarte buna latura „familista” a marcii, adresandu-se unui segment premium din punct de vedere al cerintelor si bugetului alocat. Nu este o masina ieftina, dar tocmai de aceea ofera tehnologie care nu se regaseste pe modelele mainstream. Iar acest lucru este cautat de publicul despre care aminteam mai sus. Mai mult, cresterea spatiului interior, rafinamentul crescut in ceea ce priveste comportamentul rutier, dar si calitatea materialelor, alaturi de un pachet motor-transmisie fara repros si personalitatea unica sunt calitati indiscutabile pe care le cauta cei ce vor sa iasa din bula.

Share

Leave a Reply

four + 17 =