Teste

ALBastru electric – Test Honda e

De 15 august 2022No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Ei bine, da, Honda e pare a fi un astru stralucitor de alb printre masinile care populeaza acum sosesele. O electrica venita din viitor sau evadata dintr-un Salon Auto, direct de pe piedestalul conceptelor, o masina a carui fata o poti incurca cu spatele, al carui bord ar putea fi insusi un exponat la CES Las Vegas si al carui comportament nu prea are multe in comun cu o electrica de clasa mica.

Majoritatea detaliilor cu care intri in contact – retrovizoarele video de pe portiere, manerele escamotabile, designul, plansa de bord formata integral din ecrane – sunt preluate de la Urban EV Concept. Practic, prototipul lui e a fost apropiat in proportie de 95% de versiunea de serie.

Viata cu Honda e

In primul rand, modelul din test arata mai bine decat unul stock pentru ca are un pachet exterior de design, ce presupune ca pragurile si bandourile inferioare ale barelor de protectie sa fie vopsite in aceeasi culoare ca si caroseria. Rezulta un fulg de nea, cu roti mari, de 17 inci, si cu anvelope de-a dreptul imense – 225/45 – pentru o masina electrica de doar 3,8 metri lungime si 1,5 metri inaltime.

Insa Honda a gandit e-ul cu totul altfel decat alti producatori, ca dovada ca tractiunea se face pe puntea spate, unde intalnim delicatese precum sistem de franare cu discuri si suspensie tip MacPherson. Bateria are 35,5 kWh, este montata central sub podea si ajuta la obtinerea unei distributii perfecte, 50:50 a maselor.

Asta se simte cand te joci cu masina in viraje, dar mai e ceva ce place teribil in oras: diametrul de bracare de doar 9,3 metri. Pur si simplu refuzi sa crezi ca masina asta poate intoarce dintr-o singura manevra in spatii foarte inguste. Uitati de reperele pe care le stiti, pentru ca nu are nimic in comun cu ele. In fata casei mele, cu rotile bracate la maxim – si asta pe o straduta de cartier –  Honda e intoarce aproape in loc, precum un mini bumper car electric cu care ne loveam in parcurile de distractii cand eram copii.

Doar ca la 154 CP si 315 Nm, Honda e este mai mult decat o jucarie, pentru care are destul aplomb incat sa te fixeze in scaun la un demaraj 0-60 km/h, vine cu o directie curata – eliberata de sarcina directiei – si o stabilitate excelenta.

Din acest punct de vedere afundarea piciorului in acceleratie la iesirea din curbele stranse aduce o senzatie de masina sport prin motricitate si sprijinul venit din partea rotilor posterioare. Sunt doua programe de rulare la dispozitie, Normal si Sport. Primul se preteaza a fi folosit aproape in permanenta, fiind echilibrat si omogen in reactii, in vreme ce modul Sport sensibilizeaza pedala de acceleratie si potenteaza raspunsul masinii, in detrimentul autonomiei. 

Cei 15,1 kWh/100 km pe care i-am inregistrat la sfarsitul unui parcurs de 268 km (din care 190 pe drumuri nationale si restul in oras), denota o autonomie de peste 250 de km, ceea ce, cu o planificare normala pentru o electrica, este suficient inclusiv pentru iesiri la drumuri mai lungi.

Honda e poate sa “traga” de la statii puternice, spre exemplu de la una de 50 kW recupreaza de la 20 la 80% in 30 de minute, echivalent cu o autonomie de aproximativ 100 km. Mai mult decat atat, sistemul de incarcare permite cuplarea si la statiile de 100 kW.

Haioasa si dezinvolta, cu putine de revizuit

Asa cum spuneam, versiunea de serie este aproape identica vizual cu conceptul, singura diferenta majora fiind aparitia portierelor spate. Chiar si asa, usa din fata este foarte lunga, lasand pentru cea din spate o portiune de doar doua palme pentru decuparea la partea inferioara.

Asa ca pe cat de bun este accesul la locurile anterioare, pe atat de contorsionat te vei urca in spate, unde nici nu ai loc prea mult la cap, iar spatarul il gasesc prea vertical. Mai mult, acesta nu este fractionabil, asa ca daca as vrea sa suplimentez putin cei 171 de litri ai portbagajului, va trebui sa pliez toata bancheta, adica sa tranform masina intr-una cu doua locuri.

Plansa de bord este absolut uriasa, pentru ca se intinde pe toata latimea habitaclului, ingloband si cele doua display-uri ale oigloinzilor retrovizoare virtuale (cu camere video). Sunt doua ecrane mari, principale, de 12 inci fiecare, ce au comenzi asemanatoare cu ale unui smartphone. Cu un singur swipe se pot comuta intre ele continuturile celor doua ecrane mari de 12 inci sau pot vizualiza sub forma de evantai mai multe meniuri.

Materialul textil de pe scaune si usi se numeste melange-style, fiind un amestec de lana utilizat in mod normal la canapele, in industria mobilei, fiind folosit pentru prima data intr-un model Honda. Honda e nu doar arata ca un mini gadget, dar este si “gadget friendly”, oferind o multitudine de porturi USB, port HDMI, priza de 230 V, buzunare matlasate pentru depozitarea telefoanelor mobile si tabletelor pe spatarele scaunelor fata si conexiune wireless Apple CarPlay.

Echipare de top, pret de compacta

Honda e nu a fost gandita si nici nu isi doreste sa fie o masina low-budget. Designul, echiparea de serie arhicompleta, felul cum merge si se simte sunt tot atatea motive pentru care mica japoneza nu este un chilipir. Insa cine investeste 28.250 euro, TVA inclus, pretul final, dupa aplicarea reducerii maxime a ecotichetului din programul Rabla Plus, va fi super incantat.

Plus ca nici o alta electrica de aceste dimensini nu ofera o imagine mai puternica si un statut atat de elevat celui de la volan. Si exact asta vreau sa spun, ca la volanul lui Honda e vei fi privit mai ceva decat daca te-ai afla intr-o limuzina de lux, ori o sportiva germana. Poate si pentru faptul ca nu sunt atat de multe e-uri pe sosele, dar cu siguranta pentru modul in care este croita. Este o experienta in sine sa o conduci, pentru ca te transpui in viitor si esti inconjurat de solutii pe care le vom vedea aplicate masiv pe masinile de serie abia peste cativa ani.

Share

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373