Noul Peugeot 308 este mai mult decat o schimbare de generatie, ci un fel de salt in timp in ceea ce priveste designul, tehnologia si calitatea perceputa. De mult timp nu am mai mers cu o masina care sa atraga atatea priviri in trafic, iesind in evidenta la fiecare semafor, ori atragand curiosi in parcare. Poate este responsabil si verdele curios al caroseriei (Green Olivine, mai precis).
Dimensional, masina este mai lunga cu 11 cm comparativ cu generatia precedenta, pentru un total de 4,36 metri, plus un ampatament mai mare cu 55 mm (2.675 mm). Pe de alta parte, inaltimea s-a redus cu 2 cm, in avantajul unui aspect mai dinamic. 308 aduce noi elemente de design, dar poate cel mai spectaculos element este calandrul imens cu “fagurele” 3D ce creeaza o senzatie interesanta de spatialitate pentru plasarea noului logo-ului.
Spatele este la fel de seducator, cu luneta ingusta, pseudo difuzor si evacuari false, la care se adauga stopurile cu sticla intunecata, cu benzi LED precum ochii unei feline si unite printr-o bagheta transversala neagra. Hayonul ascunde un portbagaj de 412 litri, la care se mai adauga 28 de litri sub podea. Compartimentul in sine are o forma regulata, dar lipsesc agatatorile pentru sacose, iar rabatarea banchetei creeaza un prag transversal pe suprafata de incarcare.
i-Cockpit 3D de efect
Daca exteriorul iese in evidenta imediat, ei bine habitaclul este si mai spectaculos, creat in jurul plansei i-Cockpit 3D. instrumentarul de bord digital, cu ecran de 10 inci si afisaj 3D, alaturi de touchscreenul central, tot de 10 inci, sunt o reala placere, atat vizuala, cat si functionala. Totusi piano black-ul folosit pentru anumite zone colecteaza amprente si trebuie sterse de praf cu atentie, pentru a evita zgarierea.
Plansa de bord pune in valoare arhitectura „high vent”, cu gurile centrale de ventilatie plasate mai sus decat la modelele altor marci, practic deasupra ecranului tactil al sistemului de infotainment. Echiparea GT ofera comenzi virtuale „i-toggles” in totalitate configurabile, ce inlocuiesc majoritatea butoanelor fizice.
Sspre exemplu, pentru sistemul de aer conditionat au ramas comenzi clasice doar pentru functiile rapide. Altfel, reglarea temperaturii se face de pe display, ceea ce presupune insa ca iti abati putin privirea de la drum pentru a apasa unde trebuie. Mi-a placut si ideea de a avea un buton virtual special dedicat functiei Apple CarPlay sau Android Auto, ceea ce face mult mai facila comutarea intre afisajul de pe smartphone si sistemul masinii.
In ceea ce priveste instrumentarul de bord, afisajul se face acum pe doua layere, pentru a crea profunzimea 3D. Cele doua planuri in care se proiecteaza informatiile sunt foarte bine delimitate, cu o profunzimea odihnitoare pentru ochii soferului si o grafica foarte reusita. asa cum deja stim de la celelalte modele Peugeot, solutia i-Cockpit presupune privirea afisajelor se privesc pe deasupra volanului ce poate parea minuscul ca dimensiuni pentru unii soferi.
Pe modelul testat am avut si scaun cu semnatura AGR (Aktion für Gesunder Rücken) cu reglaje electrice pe 10 directii, doua posibilitati de memorare, incalzire si masaj (1.376 euro). 308 vine cu noul schimbator de viteze pentru cutia automata cu 8 trepte de origine Aisin, renuntandu-se la clasicul levier in favoarea unui mic selector cromat, care arata interesant si se actioneaza facil.
Sasiu reusit, dieselul nu se preda
Modelul testat este echipat cu turbodieselul de 1.5 litri, care dezvolta 130 CP la 3.750 rpm si 300 Nm la 1.750 rpm. Motorul este discret in toate situatiile si, in afara de functionarea la relanti ori auzit din afara masinii, nu prea stii ca ai sub capota un motor cu aprindere prin comprimare.
Bineinteles, mai este inca un semn specific precum plaja de turatie, care este restransa comparativ cu o “benzina”. Insa cuplul mare si disponibil jos, secondat de o transmisie aproape fara cusur, il ajuta la redemaraje si reprize. Sigur, peste viteze de 120 – 130 km/h, situatia se tempereaza, chiar daca se merge in programul sport, din Drive Mode.
Cu anvelopele 225/40 R18 Peugeot 308 ofera un mix interesant intre confort si sportivitate, iar pe autostrada, la viteze mari, schimbarile de directie sunt bine gestionate, denivelarile domoale sunt filtrate elegant si niciodata nu simti efect de pompare al amortizoarelor.
Suspensia a fost calibrata astfel incat sa induca un ruliu ponderat in viraje, concomitent cu o filtrare cinstita a denivelarilor, chiar ruland pe jantele mai mari. Singurele cazuri in care puntea fata descarca ceva mai galagios sunt la trecerea cu viteza peste imbinari proaste ale capetelor de pod, ori peste bumpere prea rigide pentru incetinire.
Directia ar putea insa comunica mai bine situatiile de “efort” cand masina incepe sa lupe pentru a mentine trasa desenata de volan. asistata confortabil in modul Normal si cam artificial in sport, aceasta nu transmite prea fidel soferului ceea ce fac rotile fata.
Din punct de vedere al consumului, in oras, fara aer conditionat, media nu a depasit 6,5 l/100 km. Cat priveste in afara orasului, pe drumuri nationale, la viteze legale se pot obtine valori uimitoare, uneori chiar sub 4 l/100 km.
Nici autostrada nu pare sa deranjeze prea mult, pe portiunea Bucuresti – Pitesti, rulat cu 130 km/h pe cruise control si patru persoane la bord inregistrand un consum de 5,8 l/100 km.
Pentru restul gamei de motorizari, dar si dotari standard si optionale, cu preturile aferente, site-ul Peugeot Romania este cel mai bun canal de informare.