Teste

Senzatii teutone – Test cu noul Peugeot 308

De 8 ianuarie 2014No Comments

FOTO: DRAGOS SAVU

Dacă spui 307, spui Peugeot. Hatchback-ul franţuzesc a fost din cale afară de popular la vremea sa, însă timpul nu iartă pe nimeni. Pentru a renaşte pasiuni similare, marca franceză, căzută în vârtejul problemelor economice,  a trebuit să reinventeze această maşină iar simpla schimbare a unei cifre din denumire este tradusă în realitate printr-un design exterior absolut nou, un interior la fel de proaspăt şi o platformă care face cinste vremurilor automobilistice în care trăim.

Adevărul este că Peugeot 308 nu va avea o viaţă uşoară pe aglomeratul segment al hatchback-urilor compacte, unde lupta pentru supravieţuire se traduce atât de simplu: prin vânzări.  Francezii au învăţat că totul trece prin stomac şi au învăţat mai ales că maşinile mai simple dar bine făcute sunt mult mai bine digerate de public. Francezii au urmat calea germană sau calea la care aspiră toţi producătorii europeni de automobile. Tocmai de aceea Peugeot 308 are o identitate vizuală mai puţin spectaculoasă decât predecesorul său, dar, cumva, reuşeşte să exprime mai multă încredere.  Ce se ascunde dincolo de ambajaj? Rămâne de văzut…

Motor

Recent lansat şi pe piaţa din România, Peugeot 308 aduce cinci motorizări, trei pe benzină şi două diesel. Am testat versiunea diesel de top, prevăzută cu motorul 1.6 e-HDi şi 115 cai putere.  Toţi caii sunt disponibili destul de jos, la 3.600 rpm, iar cuplul maxim este gata de la 1.750 rpm.  Din acest motiv, vor fi suficiente pretexte de plăcere pentru cei aflaţi în spatele volanului. Pentru un client de hatchback compact, pachetul putere-cuplu este mai mult decât satisfăcător, pentru şoferii obişnuiţi cu motoare mai puternice, va fi notabila, totuşi, agilitatea propulsorului. Fără să depăşească graniţele normalului, motorul oferă reprize interesante iar în caz de nevoie are zvâcul necesar unei depăşiri sau unei accelerări consistente. 

Mai interesantă decât propulsorul în sine este cutia de viteze. Timoneria excelentă pentru un model din acest segment se alătura uşurinţei cu care poate fi manevrat schimbătorul sau etajarea foarte bună.  Peugeot a ţinut să ofere consistență conceptului de “plăcere a condusului” şi a micşorat pe cât posibil cursa schimbătorului, oferind, în acelaşi timp, o precizie în plus la schimbul vitezelor. Fanii condusului sportiv se vor putea bucura de noutăţile aduse de noul 308.

Este notabil faptul că primele transmisii automate vor fi disponibile în gamă peste câteva luni, tot atunci urmând să debuteze şi motorizare 2.0 HDi cu 150 de cai putere. Cele mai aprinse discuţii care leagă numele 308 de propulsorul e-HDi se nasc la capitolul consum. Cu o medie oficială de 3,8 litri la 100 km, lucrurile par să stea excelent. În realitate trebuie să fie o adevărată povara să ajungi la acest nivel de consum, pentru că în afara oraşului cu greu poţi coborî sub 5,5 litri la 100 km, asta dacă doreşti să ajungi într-un timp decent la destinaţie, iar în mediul urban, un ritm alert te va costa mai mult de 8 litri la 100 km. 

Dinamica & Comportament

Dacă la capitolul viteză de top se poate ajunge la 196 km/h, la sprintul pe prima sută se ajunge la 10,2 secunde. Sunt performanțe mai mult decât bune dacă comparăm cu oferta segmentului în materie de motorizări diesel. Inginerii Peugeot au ajuns aici prin reducerea masei. Mai precis, Peugeot 308 este cel mai uşor vehicul de pe segmentul sau, inginerii francezi reuşind să scadă 140 kg din greutatea generaţiei precedente.  Este deja un fapt ştiut că segmentul din care face parte 308 condamnă vehiculul să penduleze între un comportament sportiv şi confort.

Din păcate, lucrurile trebuie să stea aşa, pentru că cei care cumpără dictează mersul lucrurilor. Dacă am vedea jumătatea plină a paharului, am putea nota că existenţa celor două carateristici – confort şi sportivitate – este îmbucurătoare. Argumentul celor de la Peugeot va fi publicul ţintă. Dacă este să ne uităm la jumătatea goală a paharului, trebuie să precizăm că niciuna dintre caracteristici nu este ideală. Comportamentul sportiv se simte, dar este limitat la primele trei trepte ale cutiei de viteze. Un plus ar fi ruliul minor şi felul în care maşina se aşează pe viraje, dar asta până la un anumit punct.

Dincolo de graniţele normalului, se impune, ca de la sine, caracteristica vehiculului care îndreaptă comportamentul în direcţia confortului. Suspensia semi-independentă joacă un rol important aici, însă drumurile de la noi, mai ales cele din mediul urban, nu o ajută deloc. Trecerile peste gropi şi alte obstacole vor fi deranjante iar abordarea virajelor nu va oferi nivelul de dinamică la care speram.  Manevrabilitatea a câştigat puncte preţioase mai ales datorită reducerii greutăţii iar direcţia este precisă şi plăcută, în special în mediul urban.

Design

Noul 308 a schimbat filosofia cu care Peugeot îşi atrăgea publicul. Din punct de vedere estetic s-a gândit mai degrabă nemţeşte decât franţuzeşte iar acest lucru se vede de la o poştă. A doua generaţie a lui 308 s-a grăbit să-şi strângă fustele în jurul ei fără să mai arate mare lucru. Senzaţia de simplitate este salvată, pe alocuri, de unele elemente elegante, frumos ambalate, cum ar fi farurile față şi spate şi mai ales inserţiile de LED-uri.

Aşa cum la nivel comportamental, Peugeot 308 oferă un joc între linişte şi tumultos, tot la fel, la nivel stilistic, există antiteza între grila cuminte şi farurile agresive, bară față insipidă şi capota cu nervuri. Dacă liniile curate descriu esenţa noului 308 privit din faţă şi lateral, posteriorul pare mai atrăgător ca orice altă parte a maşinii.  În mare, este meritul stopurilor de lumini, ajutate de micuţul eleron ce se desprinde din linia acoperişului și bara spate adusă în afară. Este vizibil de pe lună ca la nivel de personalitate s-a pierdut mult în comparaţie cu 307, dar pare să fie un minus asumat de producătorul francez, scopul fiind atragerea unor clienţi mai maturi şi financiar, şi ca vârstă. 

Interior 

Peugeot 308 nu putea să ocolească filosofia de design expusă de mai bătrânul 208 iar interiorul sta martor în acest sens. Designerii au lucrat mai degrabă să corecteze ceea ce nu era tocmai bine pe 208, motiv pentru care noul 308 a ieşit cum trebuie la acest capitol. Domină simplitatea de tip german şi, mai important, calitatea specifică teutonilor. Plasticul moale de pe bord, materialul fin al faţetelor de uşi şi mai ales zona consolei centrale  fac din Peugeot 308 un model mai mult decât interesant.

Au fost menţinute doar comenzile pentru funcţiile de bază iar toate celelalte  au fost destinate display-ului extrem de plăcut la utilizare. Scaunele sunt plăcute, au o susţinere laterală bună dar spaţiul oferit picioarelor nu este tocmai clasa întâi. Deşi oferă 5 locuri, maşina pare să fie confortabilă doar pentru 4 pasageri.  Peugeot a ales să ofere noului 308 cel mai mare portbagaj din segement – 470 de litri – motiv pentru care a sacrificat din spaţiu destinat ocupanţilor. Şoferul se va bucura de forma şi designul mânerului de schimbător dar mai puţin de dimensiunea mică a volanului precum şi de amplasarea acestuia, un pic prea jos. Astfel, căutarea poziţiei ideale la volan va lua ceva timp şi va pretinde un timp de adaptare.

Instrumentarul de bord este mai mult decât interesant, atât prin designul sau cât şi prin modul de afişare. Mai exact, acelele turometrului au fost amplasate să acţioneze în sensul invers acelor de ceasornic, un artificiu de design plăcut ochiului. Iar peste toate acestea se așterne, într-un mod mai mult decât plăcut, acoperișul din sticlă disponibil pentru nivelul de echipare Allure.

Concluzie

Noul Peugeot 308 nu este un nou 307. Este evidentă dorinţa francezilor de la Peugeot de a rupe din clientela nemţilor iar in această luptă au preţul de partea lor. Din punct de vedere calitativ, lucrurile stau mai bine decât în cazul lui 307. Estetic, noul 308 a pierdut teren faţă de vechiul hatchback, însă rămâne de văzut cât se va pierde şi cât se va câştiga de pe urma acestei strategii.

Maşina nu mai urla insistent că este un Peugeot, ca în alte vremuri, însă vine să ofere mai multe, la un nivel calitativ mai bun. Ăsta este câştigul.  Noul model pleacă de la 10.900 euro fără TVA în România, pentru versiunea de bază prevăzută cu motorul pe benzină de 1.2 litri. Peugeot 308 cu motor de 1.6 e-Hdi şi 115 CP, dotat cu echiparea de top Allure, ajunge la un preţ de 21.810 euro cu TVA. {gallery}Peugeot 308{/gallery}

Share

Leave a Reply

1 × 5 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373