
S-a pus capat celei mai paguboase afaceri din Romania ultimilor 20 de ani – contractul cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania.
Dupa ce i-am asteptat cinci decenii, ne-am saturat de ei rapid si le-am ras portia de Bors. De la Brasov la Bors, Romania se intinde prin cea mai frumoasa parte a ei (Transilvania) pe o lungime de 415 km. Destul loc pentru a pune la punct o autostrada care sa ne uneasca cu vestul civilizat.
Bechtel, unul dintre cei mai mari constructori de autostrazi din lume, a primit in 2003 un contract fabulos pentru a construi Autostrada Transilvania. Au reusit sa faca 116,5 km din 415, la un pret mai mare decat cei 2,2 miliarde de euro stabiliti initial pentru intreg contractul. Clauzele bizare, avansurile cerute de americani si costurile suplimentare iesite din comun au fost cateva dintre elementele ce au alimentat scandalul Bechtel in Romania. Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a fost singurul oficial din guvernele ultimelor 7 ani care a reusit sa ia pisica de coada si puna capat acestei povesti de miliarde de euro si kilometri construiti pe hartie. La un cost de peste 16 milioane de euro kilometrul, contractul cu firma americana a fost, in sfarsit, reziliat, in pragul unui an electoral in care miza economiilor la bugetul de stat pare mai importanta decat oricand.
Bechtel vor mai lucra in Romania pana in 2013, perioada in care vor mai construi inca 64 de km, restul de 298 urmand sa faca obiectul unei noi licitatii care va oferi o medie maxima de 6,9 mil. euro per kilometru. Desi normele Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale prevad ca pretul unui kilometru de autostrada sa coste intre 3,8 si 6,1 mil. euro, noul pret oferit de Guvern pare unul uman in comparatie cu ce am platit pana acum.
Bechtel va mai oferi romanilor inca 18 km de autostrada in 2012 pe tronsonul Suplacul de Barcau-Bors, urmand ca restul tronsonului sa fie finalizat in 2013 – sa speram!