Teste

Anticamera pentru M4 – Test BMW M440i xDrive

De 31 martie 2022No Comments
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Cu cativa ani in urma testam ultimul BMW M3 Coupe, model care intra in galeria clasicilor, lasand in urma gustul savuros al V8-ului aspirat de 4 litri, a carui zona rosie incepea la 9.000 rpm. Pe atunci asteptam viitorea versiune cu doua usi, care avea sa se numeasca M4, fiind oferita “doar” cu un sase in linie turbo. Intre timp lucrurile s-au petrecut asa cum era prevazut.

Revelatia intalnirii

Chiar daca nu am in mana cheia unui M4 stau acum in garajul subteran al importatorului, fata in fata cu un BMW M440i xDrive Verde Sanremo (culoare de 994 euro) si am aceeasi efervescenta interioara ca la testul cu ultimul M3 coupe.si asta pentru ca acum am un M pe caroseria de Seria 4 (ok, nu este M intreg, ci doar pe jumatate).

Acest moment aduce magia unui nou inceput. Dincolo de numele masinii, este acel 4 cu grila marecum spun cei de pe strada, care reusesc sa vada masina, in cazul in care nu a trecut pe langa ei ca un blitz. M440i loveste letal la nivel vizual, ca un animal mitologic, cu gura imensa de rechin, spate incordat de mascul Alfa si spate musculos precum formele unui mistret. Trebuie sa fii un novice in BMW pentru a trece pe langa masina fara sa iti dai seama ca este ceva special. Iar daca faci acest lucru, atunci mai ai o sansa pentru a-l recunoaste… Glasul sau! 

La rece, motorul se trezeste cu un racnet de savana si, pret de cateva zeci de secunde, bolboroseste baritonal si usor neregulat, cu peste 1.000 de ture deasupra turatiei de relanti. Este ca un ritual pe care il repeti in fiecare dimineata, o senzatie ce te patrunde intrinsec si iti activeaza anumiti centri nervosi pe care ii folosesti mai rar.

Sunetul creaza o atmosfera incredibila, pentru ca altfel, interiorul este in masura de 90% identic cu al oricarui Seria 4. Evident ca eu, ca sofer, nu am cum sa trec peste cateva detalii precum pozitia la volan, scanul care ma imbraca “su misura”, volanul gros precum o arma alba sau denumirea M440i pe instrumentarul digital de 12,3 inci.

Gone in 4,5 seconds

Cert este ca o data ce imi pun centura si pornesc de pe loc nu stiu cum sa gasesc cat mai multe momente in care sa accelerez, sa decelerez si sa gasesc brese in trafic, pentru ca acest M440i xDrive a fost facut pentru acest lucru. Insa stie sa fie si docil, silentios, confortabil in oras, unde se conduce la fel de usor ca un 420d.

Sasiul adaptiv M cu trei programe,oferit optional pentru 615 euro, „inmoaie” intr-atat suspensia in modul Comfort incat nici nu zici ca mergi cu o masina de 374 CP, incaltata cu roti de 19 inci (1056 euro in locul celor standard de 18 inci). Aceste detalii imi vin in minte pe masura ce inaintez pe DN1 cu 100 km/h cu o masina care ajunge la aceasta viteza in doar 4,5 secunde cu start de pe loc, cu 0,1 secunde mai putin decat M3-ul Coupe V8.

Am timp sa verific toate setarile masinii, de la modul in care cutia de viteze schimba treptele in diferitele moduri de rulare, la felul in care este furnizata puterea, ori taria servoasistarii. M440 i xDrive poate raspunde asa cum crezi de cuvinta ca s-ar preta drumului sau instinctelor tale. De la masina linistita in regim de croaziera, ideala chiar pentru calatorii foarte lungi, se transforma radical cand da de primele viraje.

De fapt ma schimba pe mine si modul in care gandesc, descoperindu-mi partea barbara, care incepe sa se revolte si sa prinda viata, stimulata precum un taur caruia ii fluturi prin fata o esarfa rosie. Asa ca trec in modul manual, retrogradez si storcesc pedala de acceleratie atat de tare de parca as frana de urgenta si potrivesc masina pe traiectorie pentru prima curba.

Motorul urla instantaneu si arunca masina furibund pe langa marginea din dreapta a drumului, fara sa se abata un milimetru de la trasa pe care i-am cerut-o, iese ideal degajand usor catre axul drumului si continua sub bombardamentul venit la fiecare schimbare de treapta. Volanul transmite exact ce trebuie, fara vreo urma de interpretare, fara senzatii parazite, ori gesturi interpretabile, in vreme ce cutia schimba impecabil de curat.

Condus cu sistemele electronice in functiune pe sosea uscata, masina  este imposibil de aruncat in „panica”, atata vreme cat nu faci ceva care sa sfideze legile fizicii. Nici o razvratire din partea puntii spate sau a directiei, rotile  imping naucitor si minunat de neutru ori de cate ori ceri asta intrebandu-te cateodata daca nu ai fortat prea tare nota.

Pentru divertisment trebuie sa decuplezi totul, iar acea apasare furibunda pe acceleratie de care vorbeam mai sus, complice cu un viraj strans ma arunca acum cu fundul catre exterior, intr-un mod controlabil si apetisant. M440 i xDrive are precizia unui bisturiu, a unei masini de circuit care a ajuns pe drumurile publice. De fapt asa s-a si nascut prima generatie M3, in 1986, pentru a legitimiza prezenta BMW in cursele de circuit.

Chiar si mild hybrid

Interesanta este si partea mild hybrid, reprezentata de o mica baterie de 0,53 kWh si un motor electric de 11 CP. Valori mici la prima vedere, dar cu aport urias in raspunsul masinii. Oricum, motorul termic si cutia sunt setate impecabil, dar cu aportul electric se castiga acele miimi de secunda care pot parea uneori, la nivel subconstient, destul de lungi, la redemarare.

Cuplul maxim de 500 Nm, este oferit oricum pe o plaja mare, intre 1.900 – 5.000 rpm, asa ca la volan este o senzatie de flux continuu. M440 i xDrive este, probabil, unul dintre cele mai interesante modele din gama BMW in acest moment, caruia cu greu ii gasesti puncte slabe, precum locurile posterioare aglomerate.

Echilibrat, simplu de utilizat cotidian, nu foarte insetat si surprinzator de adaptabil chiar si pe drumurile mai proaste, se poate conduce atat ca la un raliu de regularitate, cat si ca la o proba de viteza in coasta. Cat costa distractia? Sau, mai bine spus, de la cat porneste, pentru ca nu va exista nici macar un client vcare sa nu isi bifeze cateva optionale pe masina. Pretul stock este de 69.080 euro, TVA inclus, cu o dotare standard foarte generoasa, dar la care se pot adauga, binemersi, optionale de vreo 15 – 20.000 de euro. Configuratorul BMW este cea mai buna sursa de inspiratie. Ideea este ca indiferent de optionale motorul, transmisia, sasiul se comporta exceptional.

Share