Teste

Atentie! Electrizant de atragator – Honda CR-Z (test-drive)

De 8 octombrie 2010No Comments

Se doreste a fi o interpretare moderna a modelului CR-X, lansat in anii ’80. Pastreaza, in mare, proportiile acestuia si ofera o configuratie de interior tot cu doua locuri. Insa, pe langa designul atragator, aduce si cateva noutati tehnologice in pas cu tendintele actuale. Este un hibrid, ba chiar unul cu transmisie manuala!

Trebuie sa recunosc. Mi se intampla foarte rar ca o masina sa ma captiveze atat de mult, cum s-a intamplat cu Honda CR-Z. Intr-adevar, gusturile nu se discuta. Dar modul in care masina a fost admirata, in toata perioada in care am avut-o in custodie, de catre persoane al caror sir l-am pierdut inca din primele ore, m-a facut sa realizez ca, cel putin de aceasta data, gusturile sunt mai mult decat comune. CR-Z mi-a placut inca de la primele imagini pe care le-am vazut pe internet si m-a fermecat aproape total la primul contact. Iar asta s-a intamplat in cadrul finalei Honda Green Challenge, un concurs de condus ecologic care a fost desfasurat pe traseul Bucuresti-Craiova-Bucuresti. Atunci, modelul a fost expus static, in premiera in Romania. A fost prima oara cand l-am putut admira in realitate, nu doar in poze. Din acel moment, am asteptat cu nerabdare sa imi vina randul pe lista programarilor de test drive.

http://www.youtube.com/watch?v=TGLMxQdPxCU

Ca si cum designul noului CR-Z nu ar fi fost suficient de bine pus la punct – trebuie sa spun ca, pentru mine, o reinterpretare moderna a mai vechiului CR-X cantareste la fel de mult ca renasterea lui Scirocco – atunci cand am preluat masina, am avut placuta surpriza de a o gasi colantata. Liniile albe aplicate longitudinal, precum si scrisul de pe capota, in limba japoneza, au conturat si mai bine caracterul puternic pe care noul CR-Z il etaleaza din punct de vedere estetic. Practic, in momentul in care as achizitiona acest model, prima mea grija ar fi sa ii asigur o colantare cel putin similara. Am uitat sa mentionez traducerea semnului de pe capota? Acesta inseamna “dream” / ”vis” – in context cu motto-ul Honda, “the power of dreams” – si imita scrisul de mana al lui Soichiro Honda, nimeni altul decat fondatorul companiei. 

De-a lungul timpului, Honda ne-a obisnuit cu interioare calitative si borduri futuriste. Iar modelul CR-Z nu face exceptie de la regula. Are un bord modern, de efect, cu afisaje multicolore si comenzi care mai de care mai aspectuoase. Insa lucrurile se schimba, in si mai bine, dupa prima lasare a intunericului. Si asta pentru ca iluminarea tuturor comenzilor, luata per total, este pur si simplu incantatoare. Cand te urci la bordul lui CR-Z este ca si cum ai calatori in timp. Si asta deoarece intreaga plansa de bord te bucura, la propriu, intr-un mod pe care nu l-ai mai trait, ori apreciat, inca din copilarie, de la primirea unei jucarii mult dorite. 

Fara indoiala ca CR-Z arata ca o masina sport. Dar se si simte ca o masina sport? Raspunsul ar fi ca se simte ca o masina sport hibrid. Ca o masina sa fie sport nu trebuie sa neaparat sa atinga suta in 3 secunde. CR-Z o atinge in 9,9 secunde. Si? Nu trebuie sa fii cel mai agresiv sofer, ori cel mai competitiv, ori cel mai rapid, ori cel mai meserias – ca sa includ aproape toate autocaracterizarile – pentru a conduce o masina sport. Inseamna mai mult sa conduci o masina moderna cu doua locuri si cu doua portiere – pe care, cel mai probabil, mama ta nu si-ar dori-o – inseamna sa te asezi confortabil in scaune sport, sa te bucuri in fiecare moment – acum, cat esti tanar, caci la batranete vei prefera o “balena” cu roti (mai grav e ca unii aleg, ori isi doresc, asa ceva pana in 30 de ani) – inseamna sa conduci cu placere, nici in valuri de confort, dar nici cu socuri la rinichi. Iar Honda CR-Z reuneste, printre altele, toate aceste calitati. Insa cea mai importanta calitate, atat a masinii, cat si a nonconformistului de maine, o constituie puterea eco. Mai bine spus, puterea de a alege puterea eco. Honda a facut-o. Nonconformistul ce asteapta? 

Pentru CR-Z, puterea eco inseamna asocierea motorului conventional, cu combustie interna, cu unul electric, solutie care scade atat consumul de carburant, cat si emisiile poluante. Compania japoneza a numit aceasta tehnologie hibrida IMA (Integrated Motor Assist). Tehnologia nu este noua nici in industria auto, si nici pentru Honda – Insight a fost lansat in 1999. Ceea ce aduce nou CR-Z, pentru un vehicul hibrid, este transmisia manuala. Este primul hibrid din lume care ofera transmisie manuala, iar asta conteaza, cu atat mai mult cu cat vorbeam despre placerea de a conduce.

Motorul cu combustie interna functioneaza cu benzina, are capacitatea cilindrica de 1,5 litri, patru cilindri, si dezvolta 112 CP si un cuplu de 145 Nm. Motorul electric vine in completare, aducand puterea totala a masinii la 124 CP si 174 Nm. Pe hartie, aportul unitatii electrice poate parea minor insa, in realitate, CR-Z dezvaluie abilitati dinamice importante. O dovada in acest sens o constituie si cuplul disponibil in proportie maxima inca de la 1.000 rpm si pana la 1.500 rpm. 

In postura de sofer am apreciat pozitia joasa de condus, cat si butonul Start pentru pornirea motorului, cu toate ca nu a disparut cheia traditionala, pe care trebuie sa o rotesti o singura data. Spre deosebire de Insight, spre exemplu, care ofera doua moduri presetate – Eco si Normal – CR-Z dispune si de functia Sport. 

Iar turometrul este iluminat, in functie de modul ales, cu verde, albastru si, respectiv, rosu. In modul economic, se pot atinge cele mai bune valori de consum, foarte apropiate de cifrele oficiale declarate de producator: 6,1 l/100 km in oras, 4,4 l/100 km in afara orasului si 5 l/100 km in regim mixt. Emisiile de dioxid de carbon sunt de 117 g/km. Modul economic activeaza automat functia de oprire/pornire a motorului, iar unitatea electrica asigura o exploatare economica a carburantului.

De partea opusa, modul sport ofera un raspuns al acceleratiei simtitor mai prompt si o directie intarita. Iar de aceasta data, motorul electric are rolul de a completa in proportie optima puterea celui cu combustie interna, in special la accelerari. Timoneria cutiei de viteze este scurta si precisa, adica inca o trimitere cu gandul la vechiul CR-X. Cu toate ca suspensia este orientata sensibil spre confort, stabilitatea lui CR-Z este foarte buna, chiar si la viteze mari. Viteza maxima este de circa 200 km/h, in urma limitarii electronice de catre producator.

Avand dimensiuni compacte (4 m lungime, 1,74 m latime si 1,39 m inaltime), un ampatament de 2,42 m si o masa totala de 1,24 tone, CR-Z se conduce foarte placut in oras, cat si in afara orasului, in zone virajate. In aceasta ultima ipostaza, CR-Z are un comportament subvirator firesc si sesizabil, iar puntea spate tinde spre exterior daca se franeaza consistent in curba. Stabilitatea este excelenta, iar manevrabilitatea, de asemenea, semn ca sasiul a fost atent studiat. Sa ne intelegem, CR-Z nu este cea mai potrivita masina cu care sa te distrezi pe probe de raliu, dar asigura un comportament sigur si precis, chiar si la limita. In anumite cazuri, confortul fizic si fonic poate fi tradat de suspensia semi-independenta a puntii spate.

Important, pentru orice sofer de CR-Z, este caracterul polivalent al masinii. Pentru ca hibridul de fata poate face trecerea de la un automobil eco, atat la propriu, cat si la figurat, la unul cu placute veleitati sportive. Poate fi si automobilul ideal pentru calatorii de vacanta in doi. In cazul traseelor lungi, scaunele nu scad valorile de confort, in ciuda profilului sport, cu sustinere laterala pronuntata, de care dau dovada. Portbagajul este incapator si bine structurat, asigurand un volum total de incarcare de 390 de litri. Este prezenta si o bancheta, de dimensiuni reduse, care ofera un spatiu binevenit pentru depozitare. CR-Z este o masina de doua locuri, acest lucru fiind evident. Insa, la nevoie, pe bancheta poate fi inghesuita o persoana, ori un copil. Dar doar pentru calatorii scurte, caci spatiul este foarte limitat.

In Romania, modelul Honda CR-Z este ofertat la un pret de 20.980 de euro (fara TVA) / 26.015 euro (cu TVA). Lista dotarilor standard aproape ca nu mai merita mentionata, si asta pentru ca este cat se poate de cuprinzatoare. Totusi, nu voi trece cu vederea farurile Xenon, climatizarea, pilotul automat, asistenta la pornirea in rampa, scaunele incalzite si sistemul audio performant, cu sase difuzoare si subwoofer montat in peretele stanga al portbagajului. In ceea ce priveste siguranta, sunt integrate pachetul complet de airbag-uri (frontale, laterale si cortina), sistemele de asistenta la tractiune, stabilitate si franare, tetierele active si sistemul ISOFix, pentru montarea scaunului pentru copii.

CR-Z este o masina de vis, asa cum o descrie si semnul de pe capota. Honda crede cu tarie in “puterea viselor” si o demonstreaza din nou. Este un automobil hibrid sport care nu coincide cu grandomania, ci cu spiritul liber, nonconformist si responsabil.

Nu este o masina potrivita pentru cei ce prefera motoare pe benzina, de cilindree cat mai mare, in ciuda faptului ca circula preponderent in oras si ca exploateaza extrem de rar potentialul unui motor foarte potent – iar atunci cand o fac, se intampla pe cativa metri de autostrada.Pentru nonconformistul de maine, visul exista si poarta numele de CR-Z. Pentru restul, visul poarta in continuare nume precum 63 AMG.

Share

Leave a Reply

1 × 3 =