Station Wagon. Mai mult portbagaj. Mazda6 și-a găsit multe forme de exprimare dar poate cea mai extravagantă dintre acestea este versiunea break. Este adevărat că nu spune o poveste a ei, dar Mazda6 Wagon are măcar dreptul de a se numi unul dintre cele mai frumoase break-uri de pe piață.
Varianta Wagon rămâne aproape de sedanul de clasă medie în toate modurile posibile, mai puțin partea cu break-ul. Însă adevărul este că le-a ieșit, Mazda dovedind încă o data că la capitolul estetic deține puterea imaginației, iar la toate celelalte capitole și-a păstrat onoarea și puterea de inovație. Este un fapt istoric că societatea nipona a trecut de la Evul Mediu la epoca Modernă în trei decenii, o operă care a durat secole în alte locuri. Dar Japonia a știut să-și trateze tradiționalismul nu cu repulsie ci cu inovație. Modernizarea a devenit singură cale, modernizarea continuă a fost singură șansa. Și așa au reușit, și așa reușesc. Așa face și marca auto japoneză si cu noul Mazda6, și cu noul Mazda6 Wagon.
Motor
Ne-am urcat în cel mai puternic diesel SkyActiv pus la dispoziție de gama modelului japonez. Echipat cu un motor de 2.2 litri și patru cilindri, motorul furnizează 175 cai putere, disponibili la 4.500 rpm, și beneficiază de un cuplu maxim de 420 Nm, realizabil la 2.000 rpm. E adevărat că un motor de 2,2 litri ar putea fi spectaculos de savuros pentru sistemul de impozitare din România, însă Mazda continuă să comercializeze și în țara noastră acest propulsor pentru că reprezintă un statement al calității superioare.
Chiar dacă ai la sub tine o mașină masivă, acest diesel te va face să uiți de asta. Pentru că momentul maxim al motorului este cu adevărat impresionant. Nu există dubii că mașina nu se va descurcă, într-un fel sau altul, sub propria sa masă când ai la dispoziție un cuplu de 420 Nm disponibil pe o plajă largă de turații. Sunetul calm al motorului imbie iar cutia cu șase trepte, timonerie extrem de precisă și cursă scurtă da o notă atât de eleganță cât și de sportivitate break-ului nipon. Consumul oficial al producătorului redă o cifră de 4,6 litri la 100 km în afară orașului și 5,7 litri la sută pentu călătoriile rurale. În realitatea urbană, consumul a ajuns undeva la 8 litri la 100 km, iar la drum de autostradă am înregistrat circa 6,5 litri la 100 km.
Dinamica & Comportament
Nivelul performanțelor este absolut impresionant pentru categoria din care Mazda6 Wagon face parte. Sprintul pe prima sută se realizează în 8 secunde iar viteză maximă ajunge la 221 km/h. Valori excepționale care aproprie sedanul nipon de categoria break-urilor sportive. Mazda6 Wagon a fost gândită să ofere satisfacție activilor de la volan, ceea ce îi poate supăra pe șoferii pasivi. Calitatea de mașină bine închegată dinamic, cu o suspensie fermă, gândită să țină vehiculul pe șosea iese în evidența și, mai important, aduce plăcerea.
Suspensia devine mai puțin plăcută când vine vorba despre numeroasele gropi din asfaltul de pe la noi. Forța din spatele motorului deranjează minor aderența punții față iar ruliul nu este întotdeauna mascat de comportamentul mașinii. Elementele, să zicem de greșeală, apar când limitele mașinii sunt împinse la maxim, însă până atunci dinamica încânta cu adevărat. Sunt mașini în care te urci, le pornești și le conduci cu plăcere. Mazda6 Wagon duce mai departe experiența asta, și o oferă cu adevărat, fără să te păcălească cu confortul de la interior, cu calitatea sportivă a designului sau nivelul ridicat al materialelor folosite.
Mazda6 Wagon aduce un lucru care cu greu poate fi revăzut la alte modele: îmbină calitatea senzațională a motorului cu caracteristicile unei dinamici superioare.
Design
De când a apărut Mazda CX-5 și filosofia de design Kodo era clar că lucrurile vor stă mult mai bine când stilistica va coborâ odată cu garda la sol. Mazda6 SW are o calitate aproape unică: de a arata mai bine decât o face originalul sedan. Agresivitatea de-a dreptul obscură a părții frontale este continuată aproape obtuz, dar frumos, pe lateralele mașinii. Grila aceea masivă din față pare a fi aruncată înapoi de bumerangul farurilor, pentru ca totul să lucreze în sprijinul unei elegante sugerate de posterior.
Aici, unde găsește de fapt identitatea Station Wagon-ului, proporțiile, așezate parcă de mâna Dumnezeului break-urilor, întregesc o imagine sculptată după felul în care aerul curge pe lângă vehiculul aflat în mișcare. Întâmplare sau nu, totul pare pus în sprijinul aerodinamici, fără a se recurge la compromisuri din acest punct de vedere. Linia cromata de pe spate cu rol decorativ este mai mult decât atât.
Totul este mai mult decât pare. Această bandă, peste care, în centru, se așează sigla Mazda, leagă ostentativele stopuri de lumini. Barele de amarare, aripioara stil BMW de pe acoperiș, jantele din aliaj și cele două guri separate ale evacuării completează peisajul reușit.
Interior
Modernismul aproape violent de la exterior primește un răspuns de echilibru de la interior. Habitaclul stralucește prin calitatea materialelor sau ireproșabila tehnică a finisajelor, dar principiul dominant este eleganța. Pentru asta au fost utilizate unghiuri ceva mai cuminți și s-a adoptat o planșă de bord simplă și o consolă tradițională. Mazda a mers pe mână unui interior nemțesc, mimând într-un fel ceea ce vor să ofere greii segmentului premium din spațiul germanic.
Din anumite puncte de vedere se poate spune că a reușit, însă oricât de satisfăcătoare ar fi calitatea materialelor, drumul până la BMW sau Mercedes e lung. Japonezii își respectă statutul de lideri la capitolul ergonomie. Fiecare buton de comandă e la locul lui. Desigur, e nevoie de puțină obișnuință la început, însă odată ce ai pus mână pe volan, te vei simți atras de finețea lui și a celorlalte comenzi. Spațiul interior, nu cel mai bun din segment, nu nici nu poate dezamăgi, chiar dacă unii vor critica capacitatea portbagajului, de doar 506 litri.
Concluzie
Kodo și SkyActiv. Două principii, două filosofii care și-au găsit loc în aceeași mașină. Una care nu se mai termină. Break-ul este continuarea ideii de mașină iar Kodo este sufletul mișcării. Au trecut anii și am învățat că japonezii știu să facă mașini. Când te vei urca într-o Mazda, vei simți atașarea unui produs construit pentru a trăi alături de ține. Chiar dacă interiorul poate fi catalogat rece, vei simți imediat că el lucrează în sprijinul tău, întinzi mâinile, cauți ceva, pipăi pe ici, pe colo și toate sunt la locul lor.
Chiar dacă nu te aștepți să fie acolo, vei gândi imediat că acele comenzi acolo trebuiau puse. Așa și cu Mazda6 break. Japonezii au învățat că o mașină frumoasă dă bătăi de inimă, oferă pasiune, adună fanii în jurul ei, iar aceasta este principala caracteristică a break-ului lor. Kodo este inima lui Mazda6 SW iar SkyActiv sunt bătăile lui, acea forță invizibilă care oferă viață. Dar viața costă iar în cazul aceasta prețul începe de la 21.600 euro cu TVA. Pentru varianta testată de noi, Mazda6 Wagon ajunge la 29.890 euro cu TVA. {gallery}Mazda6 Wagon{/gallery}