Special

Betia unei natiuni. Care e treaba cu siguranta rutiera?

De 8 octombrie 2013No Comments

Noul cod rutier va oferi soferilor dreptul sa bea la volan. Fara vreo legatura, am asistat la un Forum de Bune Practici in Domeniul Sigurantei Rutiere. Vorbim despre elefantul din camera. Nu-l ignoram pentru ca ne place la culme sa vorbim despre el, sa-i masuram dimensiunile si sa-i promitem evacuarea. Asta facem cu siguranta rutiera. Oricat am intoarce-o, treaba asta pute rau la noi si noi putim in UE cu ea.  Prezentam statistici si stim ca statisticile mint, trunchiem adevaruri in numele unor cifre impuse de Comisia Europeana si lasam carnagiul sa continue.

  Si de fiecare data o facem constienti, fie ca suntem Guvern,  politie, autoritate rutiera, presa sau mediu privat. Siguranta rutiera e un concept si doar atat in Romania. Preluam termeni folositi in marea Uniune Europeana, ii traducem si filtram prin limbajul de lemn, formam comisii interministeriale care de fapt nu exista decat pe hartie si continuam sa macelarim trupuri. 

Intr-o lume libera fiecare are macar dreptul de a visa la libertate si la libertatea actiunilor, asa cum fiecare ar trebui sa aiba dreptul la educatie si sanatate decente. Putem fi exonerati doar in cazul sinuciderii, in celelalte cazuri de accidente rutiere, putem fi toti trasi la raspundere. 

Parteneriatul Roman pentru Siguranta Rutiera GRSP Romania a reunit in cadrul Forumului de Bune Practici in Domeniul Sigurantei Rutiere reprezentanti ai unor institutii romanesti, companii private si reprezentanti mass media pentru a identifica cele mai noi solutii in vederea cresterii sigurantei rutiere.

Guvernul a lipsit cu desavarsire, semn ca lucreaza, mi-am spus. Adevarul e ca UE a cerut o comisie interministeriala care sa concentreze eforturile facute in directia sigurantei rutiere.  Consiliul Interministerial pentru Siguranta Rutiera tot asteapta o hotarare de guvern care sa-i reglementeze activitatea, dar politicul a fost ocupat. Pentru ca stim ca oamenii mor in accidente rutiere si pentru ca am fost crescuti sa credem atat  de mult in fatlitate. „Asa a vrut Dumnezeu”, pare sa spuna si statul roman trecand an de an peste cele 2000 de cadavre ale macelului rutier. Desigur, e aproape imposibil sa opresti decesele provocate de accidentele rutiere intr-o tara cu 20 de milioane de locuitori, insa sa reduci numarul la jumatate nu pare a fi imposibil. Autoritatile ne prezinta cifre, dar ele sunt mincinoase. Cifrele intotdeauna mint, pentru ca cifrele pot fi usor scoase din context. Spre exemplu ni se arata scaderi ale deceselor, dar nu ni se arata cresterile din randul ranitilor, fiecare autoritate sare sa-si revendice „victoria a la Pirus”. Nu suntem sanatosi la cap, pur si simplu cheltuim 2-3% din PIB in fiecare an pe aceste accidente rutiere, dar singurul lucru pe care il facem cu adevarat este sa identificam modalitati de fentare a cerintelor UE. Lucram din creon si atat, dezvoltam programe si proiecte pe hartie si cam atat. In realitate, nimeni nu face nimic, statul nu face nimic iar solutiile oferite de mediul privat nu sunt bagate in seama.

Global Road Safety Partnership

Global Road Safety Partnership (GRSP), fondata in 1999, a organizat un forum pentru a identifica problemele legate de siguranta rutiera si pentru a propune solutii de rezolvare.

Anual au loc peste 2.000 de decese pe soselele din Romania ca urmare a accidentelor rutiere. Acestea genereaza pierderi mari atat la nivel social cat si la nivel economic. Mai exact, accidentele rutiere sunt cea de-a doua cea mai comuna cauza a deceselor, dupa infarct, in Romania” a declarat Eric Faidy, Presedintele Parteneriatului Roman pentru Siguranta Rutiera GRSP Romania.

La nivel mondial sunt cheltuiti 500 de miliarde de euro pe acoperirea daunelor provenite din accidentele rutiere, peste 160 de miliarde revin Uniunii Europene. Prezent la Bucuresti, Mircea Steriu, manager de comunicare la European Transport Safety Council, o organizatie fondata inca din 1993 de membri ai Comisiei Europene in colaborare cu mediul privat, explica unde trebuie sa ajungem. UE isi propune ca in 2020 numarul deceselor provenite din accidente rutiere sa coboare sub 15.500.  UE are experienta perioadei 2001-2010, cand in tari precum Lituania, Letonia, Estonia, Spania, Luxemburg, Franta, Slovenia sau Suedia a fost posibila injumatatirea numarului de victime provenite din accidente rutiere.

Eric Faidy, Directorul Parteneriatului Roman pentru Siguranta Rutiera

Unde ne situam?

Oficialul de la Bruxelles de origine romana trage un semnal de alarma: „E nevoie ca Romania sa fie serioasa in ceea ce priveste siguranta rutiera si statul sa faca ceea ce trebuie facut”. Tara noastra a facut progrese reale in ceea ce priveste numarul de victime in perioada 2009-2011, cand anual numarul deceselor a scazut cu 11%. Pentru 2012 s-a calculat o scadere de 9 procente, insa Romania inca ocupa ultimele locuri din UE.

Prezentarea corecta a datelor ne arata ca in 2012 a scazut numarul de victime fatale dar a crescut numarul ranitilor gravi si numarul total al victimelor. Asadar, Romania se afla, in realitate, din nou pe minus. Cresterea numarului de elemente de siguranta pasiva pe masinile aflate in parcul auto pare sa fie singura explicatie pentru scaderea numarului de morti, sustine Titi Aur, multiplu campion national de raliuri si detinatorul unei scoli de pilotaj defensiv.

Cum ne pacalesc cifrele

UE raporteaza numarul de morti la 1 milion de locuitori, Romania face acelasi lucru iar cifrele ne pozitioneaza pe ultimele locuri din UE. Titi Aur prezinta o statistica mai complexa. Cifrele ne arata ca in 2008 existau 3000 de decese in Romania si 6000 de grav raniti. In 2012, numarul deceselor a ajuns la 2048 dar numarul gravilor raniti a crescut la 8.800. Siguranta pasiva de pe noile modele a scazut numarul deceselor, dar realitatea, pretinde specialistul in pilotaj defensiv, poate fi analizata doar la numarul de kilometri parcursi si nu la numarul populatiei.

Spre exemplu, in Romania doar 30% din populatie detine permis de conducere, pe cand media europeana este de 45%, lucru care schimba substantial raportul dintre soferi, accidente si populatia totala. Asadar, stam mai prost in UE decat o arata cifrele deceselor. In plus, facem mult mai multe accidente rutiere raportate la numarul de kilometri parcursi decat orice alta tara din comunitate. Media europeana a deceselor la 10 milioane de kilomtri parcursi este de 80. La acest capitol, expus doar de un membru al mediului privat, Romania este pe ultimul loc in UE, cu 420 de decese la 10 milioane de kilometri parcursi. Si suntem pe ultimul loc la distanta mare de urmaritori. Educatia soferilor, reglementarea saracacioasa a scolilor de soferi si infrastructura deficitara sunt principalele cauze. 

Ce fac autoritatile 

Cum spuneam in deschidere, autoritatile n-au prea fost prezente la evenimentul GRSP. Sorin Supuran, directorul Autoritatea Rutiera Romana, a venit tarziu si a plecat devreme. Autoritatea legata de Ministerul Transporturilor, singura care a trimis un reprezentant al Guvernului,  a promis o solutie. Sorin Supuran anunta ca intr-o luna sistemul de reglemantare al scolilor de soferi va fi, in sfarsit, schimbat. Domnia sa declara: ”Scolile de soferi sunt scoli de permise. Dupa un an de discutii cu partenerii sociali am ajuns la un acord si vom impune o noua legislatie in domeniu. Multe scoli vor disparea  daca nu vor avea programe eficiente de educare”.

Politia rutiera, limbaj de lemn

Politia Rutiera, reprezentata de comisarul sef Crtistian Andries, incepe pledoaria prezentand practic scuze. Cresterea numarul de masini active, a posesorilor de autovehicule si a noilor categorii de participanti la trafic (mopede, ATV-uri, biciclisti) se alatura crizei economice in cumulul de factori care duc la situatia de fapt. Dezastrul umanitar de pe strazile Romaniei este pus si pe umerii presei, care relateaza spectacularul. Intr-un limbaj de lemn caracteristic, politia rutiera identifica doua masuri esentiale pe care le adopta: „aplicarea ferma a legii” si „constientizarea participantilor la trafic”.

Niciun cuvant despre hot spot-urile, curbele periculoase si toate zonele din trafic care genereaza un procentaj enorm din numarul de victime provenite din accidente rutiere. Nicio strategie, nicio masura propusa.

La acest capitol, autoritatile centrale sunt cu adevarat importante. Implicarea lor lasa de dorit, Comisia Interministeriala nu face in realitate nimic, haosul birocratic este enorm iar punctele fierbinti care ucid si genereaza accidente rutiere raman la locul lor. In continuarea sunt nesemnalizate, nesemaforizate, asadar mortale. 

Solutii: Radarul fix, punctele fierbinti

O solutie in acest sens vine din mediul privat – UTI – si consta in instalarea de sisteme de radare care elimina din discutie factorul uman – agentul de politie. Firma de sisteme de monitorizare a traficului explica cum a reusit Franta sa reduca pe o perioada de un deceniu numarul mortilor cu 51%. Au instalat circa 3000 de radare fixe, care functionau intr-un sistem de monitorizare si incasare extrem de simplu. Aceste radare sunt amplasate in zonele extrem de periculoase, ajung sa fie cunoscute de soferi, care incetinesc viteza iar riscul de accident este redus semnificativ. In plus, sistemul a dus la colectarea a 98% din amenzi, generand un buget de 580 de milioane de euro anual. In cazul Romaniei, sistemul a functionat in Cosereni –Cotorca, judetul Ialomita, iar media de contraventii a ajuns la 50.000 de amenzi pe luna. Maximul inregistrat a fost de 120.000 de contraventii pe luna. Dupa popularizarea radarului fix, media de amenzi a scazut de la 67% la 38%, ceea ce consemneaza ca soferii au redus viteza in punctul fierbinte unde a fost instalat radarului iar riscul de accident a scazut semnificativ.  

Educatia scolilor de permise

Scolile de soferi sunt responsabile in egala masura cu macelul de pe soselele Romaniei. In Franta, locul 1 in UE,  mor anual 61 de oameni la 1 milion de locuitori, in Romania sunt inregistrate 91 de morti la  1 milion de locuitori, iar parcul auto este mult mai mare, numarul de km parcursi la fel in Hexagon. O parte din aceasta vina trebuie atribuita scolilor de soferi, care fabrica posesori de permise si cam atat. Educatia intr-un  spirit defensiv al condusului, invatarea unor norme elementare de sofat precum amplasarea corecta a mainilor pe volan, franarea eficienta si franarea in caz de urgenta, controlul derapajului,  virarea brusca a volanului in cazul aparitiei unui obstacol sunt elemente care lipsesc cu desavarsire. In plus,  cei care aplica nu pot beneficia de conditii in care testeze exact cat ii pot ajuta un autovehicul, pana la ce punct se pot baza pe el, cum reactioneaza un automobil in cazuri extreme, care este efectul unui impact oferit de un simulator de accidente rutiere. Scoala de pilotaj defensiv Titi Aur ofera solutii in acest sens, insa lipsa unei reglementari legislative face ca un curs de pilotaj defensiv sa fie accesibil mai degraba companiilor cu parcuri auto decat publicului larg.

Romania nu actioneaza

Un element extrem de important al procesului de educatie, care ar trebui aplicat din scoli, si nu doar in scolile de soferi, este oferit de Crucea Rosie. Institutia desfasoara numeroase programe de oferire a primului ajutor, iar reprezentantul ei, doctorul Sorina Botescu, ne spune din start ca orice sofer ar trebui sa stie mai ales cand se intervine si cand nu. Un curs de prim ajutor obligatoriu pentru fiecare sofer ar insemna nenumarate vieti salvate in cazul unui accident rutier, dar preocuparea factorului legislativ nu exista nici in acest caz.

Michael Chippendale, manager de comunicare GRSP, incheie ceremonia descretind fruntile cu accentul britanic absolut impecabil. Cifrele dezastrului umanitar ni le incretesc la loc. 1,24 milioane de morti, 50 de milioane de grav raniti in intreaga lume. Accidentul rutier este al 8-lea ucigaj la nivel mondial si primul ucigas din randul tinerilor. Politica GRSP este sa intervina local aplicand cunostintele globale.  Nu mai pot invoca acel clasic „ce-i de facut?”, dar nimeni nu face. 

Share

Leave a Reply

13 − nine =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373