Cel mai reprezentativ logo al secolului XX vine din industria auto si este simbolul Michelin – Bibendum. Astazi, celebrul Omulet Michelin implineste 115 ani. Creat pentru intaia oara in 1898 de catre imaginatia fratilor Michelin si de catre pensula talentatului artist de postere O’Galop, Marius Rosssillon, Omuletul Michelin a fost imediat un succes deosebit.
Bibendum, numele cu care avea sa fie consacrat in mentalul colectiv al tuturor generatiilor care aveau sa-l cunoasca, a evoluat in functie de inovatiile din lumea anvelopelor pentru a ramane tot timpul modern. Sursa de insipratie au avut-o chiar fratii Michelin.
Se intampla in cadrul Expozitiei Universale din Lyon (1894), cand Edouard observa in standul lor o gramada de pneuri asezate unul peste altul. Acesta ii spune fatelui sau Andre: „Uite, cu brate ar semana cu un om”. Ideea avea sa ramana si sa fie concretizata 4 ani mai tarziu.
In anul 2000, un juriu international organizat de catre prestigioasa publicatie americana Financial Times l-a ales pe Bibendum cel mai bun logo al secolului XX.
Debutul lui Bibendum
Nasterea Omuletului Michelin din 1898 avea sa fie inlesnita de intalnirea dintre Andre Michelin si Marius Rosssillon. Artistul i-a aratat un carton desenat facut pentru o berarie din Munchen pe care nu a reusit sa-l vanda clientului. Posterul intruchipa o figura regala cu o halba de bere in mana iar sloganul suna asa: „Nunc est bibendum”” („Acum e timpul sa bem” – n.r.).
Andre i-a sugerat artistului sa inlocuiasca omul din imagine cu un om desenat din pneuri si asa s-a nascut unul dintre cle mai cunoscute simboluri de astazi. Primul poster in care apare legenda Michelin este insotit, pe langa celebrul slogan care i-a dat si numele, de mesajul: „In sanatatea dumneavoastra . Anvelopele Michelin inghit obstacolele”.
Numele…Bibendum
Originile numelui sunt clare insa nu se stie cand acesta s-a impamantenit. Datele arata ca abia in 1908 Michelin l-a angajat pe celebrul gastronom francez Curnonsky sa scrie o coloana in ziar cu titlul Bibendum.
Metamorfozele
Omuletul Michelin a suferit schimbari odata cu evolutiile survenite in lumea anvelopelor. In 1912 aparea carbonul in productia pneurilor si anvelopele isi schimbau culoare in negru. Odata cu aceasta inovatie tehnica si Bibendum isi schimba infatisarea. Pana in acest moment, anvelopele aveau o culoare gri, bej sau alba. Michelin decide sa schimbe imaginea emblemei sale insa doar pentru cateva printuri, renuntand la culoarea neagra din motive invocate oficial ca fiind de reprezentare artistica si nu rasiale, cum s-a speculat in epoca.
Ulterior Michelin a apelat la mai multi artisti pentru a desena personajul, care si-a modificat infatisarea dar niciodata spiritul simpatic. Il vedem fumand o tigara si purtand ochelari in preajma Primului Razboi Mondial, intr-o infatisare joviala.
In anii 30, Michelin renunta sa mai foloseasca artisti si se axeaza pe designerii din interiorul companiei, Astfel apare un Bibendum standardizat, mai putin spectaculos. Odata ce cauciucurile isi modifica forma, silueta lui Bibendum devine tot mai subtire.
Indiferent de epoca, Bibendum supravietuieste si evolueaza. Astfel ajunge sa fie sportiv, odata cu implicarea marcii franceze in lumea sportului cu motor iar la centenariul din 1998, Michelin se foloseste de oportunitate pentru a schimba silueta intr-una dinamica si tanara, reflectand in acest fel noua orientare a companiei.
In 2013, Bibendum implineste 115 ani de existenta si continua sa fie cea mai reprezentativa imagine a marcii Michelin, dar si o prezenta extrem de populara la nivelul intregii lumi.