Modelele de lux reprezinta o nisa profitabila pentru producatorii din industria auto dar mult mai dificil de „inverzit” fata de alte categorii. Noul Seria 6 cu motor diesel are insa argumente pentru a justifica, pe cat posibil, rolul de masina pentru fiecare zi.
Intalnirea cu noul Seria 6 cu motorizare diesel a avut loc la Munchen, in parcarea centrului de presa. Mai vazusem masina si o mai condusesem in versiunea V8 benzina (650i), dar in mod sigur nu apucasem sa o cunosc atat de bine cum urma sa o fac acum.
O aparitie inconfundabila
Despre design, comentariile excesive sunt de prisos. Din punctul meu de vedere este asa cum trebuie sa se prezinte o masina la asemenea dimensiuni. Liniile exterioare sunt simple, fluide si dezvolta in spiritul BMW o poveste deja cunoscuta de la generatia anterioara produsa pana in 2010.
Noul 6 impune respect mai mult prin volum si stil decat prin extravagante estetice. In habitaclu, confortul oferit pasagerilor din fata se datoreaza in primul rand spatiului generos dar si scaunelor atent studiate. Locul destinat soferului te primeste calduros desi un proprietar al generatiei anterioare s-ar declara mai satisfacut de lejeritatea masinii sale.
Preluand conceptul noii Serii 5, linia bordului a fost simplificata comparativ cu vechea generatie iar pe consola au aparut toate butoanele de care ai nevoie pentru a nu-ti bate capul inutil cu sistemul iDrive.
Viata la bord
Prima impresie urcat la bord se leaga de plansa de bord clasica pentru ca apoi privirea sa fie atrasa de display-ul imens de aproape 11 inci amplasat in exteriorul consolei centrale. Filosofia este regasita la toate modelele aparute in ultimul an, precum Seria 1 sau noul Seria 3.
BMW a preferat sa puna display-ul in varful consolei centrale si sa adauge mai multe butoane pentru setarea directa a temperaturii si operarea sistemului audio. Exista si deja „traditionalul” buton rotativ al sistemului iDrive pe tunelul central, insa nu mai este legat obligatoriu de orice ai vrea sa reglezi in interior.
In cazul meu, am putut aprecia „simplificarea” mai ales atunci cand pasagerul din dreapta isi doreste sa schimbe postul de radio sau CD-ul si pe display-ul imens ruleaza instructiunile sistemului de navigatie.
Ca sofer ai avantajul comenzilor pe volan iar informatiile esentiale sunt proiectate direct la baza parbrizului (Head-Up display). Noutate pentru actualul 6 este proiectarea detaliata a indicatiilor sistemului de navigatie ceea ce te impiedica, teoretic, sa ratezi ruta corecta.
„Arsenal” hi-tech
Display-ul reprezinta varful de lance al tehnologiei „vizibile” de la bord si aici se desfasoara aproape tot ce este important in timpul unei calatorii. Cea mai dorita este interfata sistemului de navigatie care te duce precis si sigur acolo unde iti doresti, chiar daca nici tu nu stii exact adresa. Legatura cu Internetul de ajuta sa afli ce hoteluri sunt in zona dorita, prezentarea lor incluzand si preturile.
Capitolul audio merita si el o discutie. Intr-un salt calitativ, BMW a adus la bordul noului Seria 6 un sistem de ultima ora Bang&Olufsen. Suna bine numai cand te gandesti la designul echipamentelor de casa dar, in cazul nostru, s-a dovedit si foarte performant. Mai ales atunci cand, dupa o saptamana de perfectiune, te reintorci la o masina cu un sistem audio „normal”.
Pentru Seria 6, Bang&Olufsen a introdus un tweeter care culiseaza in partea superioara a consolei centrale, de undeva din spatele display-ului. Dincolo de spectacolul oferit si de forma futurista, exista si o explicatie: toti pasagerii profita astfel de aceeasi fidelitate indiferent de pozitia lor in relatie cu boxele. Nebunia nu se opreste aici. BMW merge pana acolo unde pune in fiecare masina cu sonorizare B&O un CD cu 15 melodii si indica la fiecare cantec modul de setare si instrumentele la care trebuie sa fii atent.
Senzatii de condus
In cazul meu, calatoria a pornit de la Munchen iar destinatia primei zile a fost Montreux. Aici am profitat si de primul efect al Seriei 6. Un drum de peste 6 ore a trecut mai usor decat am simtit vreodata „clasica” ruta Bucuresti – Brasov. Sunt constient ca o doza de confort se raporteaza si la calitatea ifrastructurii germane, austriece si elvetiene, dar trebuie sa evidentiez calitatile de „long-cruiser” ale lui Seria 6.
Performantele sunt uluitoare inca de la momentul in care citesti fisa tehnica: 313 CP, 0-100 km/h in 5,5 secunde si o viteza maxima limitata electronic la 250 km/h. Aflat in spatele volanului, efectul devine chiar mai puternic. Nimic nu pare sa stea in calea propulsorului diesel de 3,0 l, ajutat de doua turbine sa-si concureze „ruda” V8 pe benzina.
Notam aici si un sunet foarte apropiat de propulsorul pe benzina dar mai ales „lipsa” lui in cazul unor accelerari line. 640d este silentios si calm. Raspunsul comenzilor este acordat in asa fel incat nimic nu trebuie sa iti stirbeasca placerea condusului.
Fata de versiunea pe benzina 640i, 640d are o sutime intarziere la demarajul de la 0 la 100 km/h, iar fata de 650i o secunda… Observatiile sunt insesizabile si pur teoretice pentru ca in viata de zi cu zi nu cred sa fie prea multi posesori de Seria 6 pe circuitele de teste.
Concluzii
Succesul versiunii diesel anterioare, 635d, nu este deloc intamplator. 640d ofera toate „ingredientele” unui model de lux dar consuma mai putin comparativ cu versiunile pe benzina, 640i si 650i.
Exista un minus teoretic al peformantelor dar un client rational isi da seama ca diferentele sunt foarte mici, mai ales in cazul distantelor lungi. „Puristii” sustin in continuare ca ideea de diesel nu este compatibila cu Seria 6 dar industria auto evolueaza in directii greu de anticipat acum cateva decenii. Ce te face sa regreti si mai putin lipsa unui V8 este consumul. Noi am inregistrat o medie de 7,3 l/100 km!