Se spune ca o fotografie face cat o mie de cuvinte, insa, in acest caz, fotografiile nu pot descrie la fel de bine precum cuvintele experienta de condus si calatorie, pe care o aduce BMW i7. Inca de la primul contact, aceasta masina pare adusa din viitor. Lumina difuza a parcarii subterane de la BMW Romania prelungeste suspansul primei intalniri.
Si da, este o culoare asa cum ma asteptam sa fie, inchisa, sobra si nobila. Se numeste Gri BMW Individual Frozen Deep metalic si costa aproape 4.000 de euro. In realitate poti fi pacalit ca este negru, iar faptul ca este mata ii confera un fel de “temperatura”, ca si cum ar avea o traire latenta ascunsa.
Si chiar asa se intampla, pentru ca BMW i7 este mai mult decat o realizare tehnologica impresionanta. Poate sa faca o gramada de lucruri pe care nu le-am mai intalnit pana acum in industrie, ori le face intr-un mod dus la statut de arta. Incepand inclusiv cu grija pe care BMW o are fata de sursele din care provin materialele folosite in compozitia bateriei, asigurandu-se ca acestea vin din exploatari care respecta drepturile omului.
Experienta mea debuteaza cu show-ul deschiderii portierelor, pentru ca sunt patru moduri de deschidere, de la butonul „Hash” programabil pentru a comanda deschiderea oricarei configuratii de 1, 2, 3 sau toate cele 4 usi, trecand prin metoda ceva mai clasica de deschidere din buton (la interior sau exterior), apoi din meniul iDrive Usi automate de pe displayul central, ori comanda vocala tipul „Open my door„. Mai mult, daca in calea usii se detecteaza un obstacol, aceasta nu se va deschide decat pana la o distanta in limita sigurantei, pentru a nu lovi corpul respectiv. De asemenea, inchiderea usilor se face in mai multe moduri, ca mai sus.
Nici nu stiu unde sa ma asez prima data, la volan sau in spate, insa vorbesc cu prietenul Nono Semen de la Digi FM, cu care fac echipa, si decidem rapid ordinea. Asa ca eu intru pe locurile posterioare, unde ma bucur de pachetul Interior Gran Lusso BMW Indvidual, sistemul Surround Bowers& Wilkins si cea mai exclusiva tapiterie, care nu este din piele, asa cum ar fi de asteptat, ci din casmir. Tesatura speciala permite folosirea acesteia si impreuna cu scaunele ventilate.
Insa cea mai spectaculoasa dotare este sistemul de cinema, care transforma i7 intr-un iMax mobil. Iar aici nici cuvintele nu pot descrie fidelitatea sistemului, claritatea imaginii si atmosfera generata de imensul ecran de 31 de inci, cu rezolutie 8k, 36 de boxe pentru o putere de 1.965 watt si tehnologia 4D cu generatoare de vibratii pentru toate cele patru scaune. Este pur si simplu o nebunie vizuala, auditiva si senzoriala, este o alta dimensiune, care ma face sa uit ca sunt prins in trafic, bara la bara, intr-o zi ploioasa si rece.
Cu ochii la un serial Netflix, pe care as prefera sa il vad in i7 si nu la TV-ul de acasa, intins pe scaunul care s-a alungit complet, nici nu imi dau seama cat de repede timpul. Conectat prin SIM-ul utilizatorului, acesta dispune de un sistem de operare amazon Fire TV. Se poate folosi si Amazon Prime Video, dar si majoritatea aplicatiilor de streaming, precum Netflix, Youtube, RedBull TV, F1 sau Disney+, ori se pot instala o serie de jocuri sau aplicatii speciale.
La intoarcerea din plimbarea pe care am facut-o in centrul orasului, am trecut eu la volan. Iar aici a urmat o alta experienta spectaculoasa. Normal, cifrele sunt impresionante: doua motoare electrice care dezvolta un total de 544 CP si 745 Nm, toate asigurand un sprint 0-100 km/h in 4,7 secunde. Dar trebuie sa notez ca i7 se diferentiaza de competitie pentru ca foloseste doua motoare electrice sincron care nu folosesc pamanturi rare (magneti permanenti) pentru rotor.
Pe scurt, are simplitatea si flexibilitatea unui motor asincron, asociata cu performantele specifice unui motor sincron. De aceea, aceasta tehnologie eDrive de generatie a cincea se poate selecta pentru prima data intre doua moduri de condus – „B”, abordare clasica „one pedal feeling” consacrata de la BMW i3, si „D”, care permite mai multe niveluri de regenerare a energiei, inclusiv modul „Adaptiv”.
Deja mostenite de la generatia anterioara BMW Seria 7, suspensia pneumatica pe ambele punti, tractiunea integrala, directia integrala activa, amortizoare controlate electronic, precum si sistemul de bare stabilizatoare active, au fost acompaniate de sistemul de control antipatinaj cu comanda directa la motor ARB si de functia Anti Roll Comfort (ARC), care asigura un raspuns independent stanga-dreapta al sistemului pentru o stabilizare in timpului condusului pe o directie dreapta (la trecerea peste denivelari sau pentru a contracara presiunea aerului creata de un camion care trece in directia opusa).
Practic, i7 pare un covor zburator, pe care il manevrezi extrem de precis, care vireaza si franeaza asa cum gandesti tu ca ai vrea sa se intample, care accelereaza ca un M3 si care se conduce extrem de usor, de cele mai multi ori… singur. Iar asta pentru ca noul BMW Seria 7 urmeaza sa fie primul model al marcii care va oferi un sistem de condus autonom Level 3.
Pana atunci, noul model beneficiaza deja de un pachet de senzori care include un radar fata ultraperformant, cu raza de functionare de pana la 300 m (lansat prima data pe iX), camera video fata de 8 MP (a debutat tot BMW iX), un pachet de radare laterale si spate, sistem de ultrasunete pe toate laturile automobilului si pachetul de patru camere 360 de grade. Asta inseamna ca in trafic masina poate evolua singura, urmarind automobilul din fata, oprind si redemarand cand coloana se pune in miscare.
Curbele cu raza mai mare sunt abordate independent, fara interventie din partea soferului. i7 cere din cand in cand sa i se confirme ca cel de la volan este atent, printr-o simpla atingere a volanului, masina intrand apoi, din nou, in modul autonom. Pentru siguranta, senzorul radar fata este incalzit si mentinut astfel curat, iar camerele fata si spate pot fi curatate cu un jet de lichid de parbriz cu duze ascunse in interiorul caroseriei (sistemul are capacitate de a recunoaste daca sunt camerele murdare si poate recomanda curatarea acestora).
Pachetul de senzori permite o serie de solutii in premiera. Printre acestea se remarca Reversing Assistant Professional. Folosind un algoritm SLAM (Simultaneous Localization and Mapping), sistemul combina datele de viteza, acceleratie si unghi al volanului cu o filmare 360 de grade pentru a salva un traseu si a defini o serie de repere atunci cand soferul merge inainte cu o viteza de pana la 36 km/h.
Atunci cand Reversing assistant este activat, masina poate merge inapoi pe traseul initial pe o distanta de pana la 200 m si poate evita obstacole statice nou aparute cu o deviere de 30 cm de la axa traseului. Similar, dar fara posibilitatea de evitare a obiectelor, Maneuver Assistant salveaza un traseu de parcare cu fata pe care il poate repoduce oricand soferul se apropie de orice zona din traseul parcat. Pot sa confirm aceste functii, pe care le-am testat chiar in parcarea subterana de care vorbeam in deschidere.
In incheierea acestui prim contact cu i7, voi puncta si ceea ce se numeste BMW Iconic Spunds Electric, o culegere de jingle-uri pentru diversele moduri de rulare, create impreuna cu renumitul compozitor de film Hans Zimmer. Suna bestial si, mai in gluma, mai in serios, poti face mici compozitii cu aceste sunete extraterestre doar jucandu-te cu pedala de acceleratie.Pentru cei care se intreaba cat costa, masina de fata are un pret de lista de 132.447 euro, TVA inclus, iar cu optionalele prezente pe ea suma ajunge la 192.994 euro.