
BMW a lansat primele modele M care folosesc noua denumire adoptata pentru Seria 3. Asadar, M3 si M4 vor tine de acum locul clasicelor M3 Sedan si M3 Coupe.
Cele mai performante versiuni ale seriilor 3 si 4 au primit un look extrem de agresiv, asa cum ne asteptam dealtfel, care sa le deosebeasca foarte clar de restul gamei. Spoilerul frontal dispune de prize de aer generoase, iar capota motorului are o “umflatura” pentru un look mai musculos. Pentru a cobora centrul de greutate al masinii, un plafon din fibra de carbon poate fi ales din lista de optionale. Acesta este realizat din CFRP si foloseste acelasi proces de prelucrare ca si structura de rezistenta a modelului i3. Din acelasi material este realizat si cardanul, fapt care a permis eliminarea rulmentului central si reducerea greutatii ansamblului cu 40%, oferind un comportament dinamic superior.
Pentru a maximiza calitaţile dinamice si pentru a asigura o eficienţa excelenta s-a reusit o reducere a masei cu aproape 80 de kilograme în comparaţie cu modelul anterior cu aceeasi echipare. De exemplu, BMW M4 Coupé are o masa proprie de 1.497 de kilograme, graţie utilizarii riguroase a masurilor de design ultrausor inteligent. Acestea includ utilizarea masiva a materialelor ultrausoare, precum plastic ranforsat cu fibra de carbon (CFRP) si aluminiu, pentru o serie de componente ale sasiului si caroseriei. Astfel, ambele modele sunt echipate cu acoperis din carbon.
V8-ul de sub capota generatiei M3 anterioare a disparut, in locul lui fiind prezent, pe ambele modele, un propulsor de trei litri cu sase cilindri in linie. Puterea a crescut putin, la 431 CP, si este livrata intre 5,390 rpm si 7,000 rpm. Spectaculoasa este cresterea cuplului motor, care ajunge la valoarea de 550 Nm intre 1,800 rpm si 5,390 rpm. Cu aceste performante, noile M3 si M4 pot accelera pana la 100 km/h in 4,1 secunde, iar viteza maxima este limitata electronic la 250 km/h, sau 280 km/h cu pachetul “M Driver”. BMW anunta un consum mediu pentru ambele versiuni de 8,3 l / 100 km si emisii de CO2 de 194 g/km.
Puterea motorului este transferata prin transmisia standard – manuala, cu sase trepte – cu un ambreiaj robust, cu doua discuri. Acest angrenaj este mult mai compact decât predecesorul sau si mai usor cu 12 kilograme. Pe lânga sporirea confortului de schimbare a vitezelor, cutia manuala utilizeaza garnituri inovatoare de frecare, din carbon, în inelele de sincronizare. Lubrifierea carterului uscat ofera o furnizare eficienta a uleiului la toate componentele motorului. Cutia de viteze regleaza turatia motorului la retrogradari – o particulare care anterior era rezervata transmisiei M cu dublu ambreiaj. Aceasta functie, adaptata în functie de viteza, îmbunataţeste cursivitatea transmisiei, ajuta la îmbunataţirea stabilitaţii si a fost dezvoltata iniţial de inginerii din motorsport.
Transmisie M cu dublu ambreiaj cu Drivelogic, sapte trepte si Launch Control.
A treia generaţie a transmisiei M cu dublu ambreiaj i-a facut pe inginerii M sa stabileasca înca o data standardele în privinţa puterii si performantelor pe circuit, fara a face vreun compromis în utilizarea cotidiana. Disponibila optional, transmisia M cu dublu ambreiaj, cu Drivelogic, ajuta noul motor turbo de înalta turaţie sa livreze performanţe impresionate. Pe lânga schimbarea automata a vitezelor, transmisia permite – în modul manual – schimbari ultrarapide fara întreruperi ale fluxului de putere.
Funcţia integrata Launch Control asigura performanţe optime de demaraj, astfel ca se obţin date ale acceleraţiei care nu ar fi posibile cu o cutie de viteze manuala. Funcţia Smokey Burnout permite conducatorilor sa induca patinarea roţilor spate în timp ce automobilul se deplaseaza la viteza redusa. Sistemul Stability Clutch Control deschide ambreiajul când automobilul are un efect subvirator pentru a-l readuce pe trasa. Transmisia M cu dublu ambreiaj ofera conducatorului si funcţii suplimentare, precum modurile selectabile Drivelogic pentru mai mult confort, eficienta sau sportivitate. Treapta suplimentara – a saptea – faţa de cutia de viteze manuala permite rapoarte mai scurte – si are efecte pozitive asupra performanţelor si eficienţei. http://www.youtube.com/watch?v=M9lxrlXhOCU
Bruno Spengler despre motorul cu sase cilindri, dispusi în linie, cu tehnologie M TwinPower Turbo:
„Ca pilot de curse, sunt impresionat de reacţia instantanee, fara întârziere turbo, pe care ţi-o ofera cele doua turbocompresoare imediat ce apesi acceleraţia. Este o particularitate senzaţionala a acestui motor, care se traduce într-o distracţie mai mare la volan si este perfecta pentru condus sportiv.”
Interiorul a primit, pe langa insemnele “M”, ssi un volans port cu trei spite ce ofera o priza mai buna. Directia este asistata electric si poate fi setata in trei moduri “Comfort”, “Sport” si “Sport +”.
Noul model urmeaza sa fie prezentat la Salonul Auto de la Detroit în luna ianuarie 2014 și va avea debutul pe pietele din întreaga lume la jumatatea anului viitor.
„Patru generaţii BMW M3 au combinat genele din motorsport cu posibilitatea de utilizare cotidiana într-un concept general plin de emoţie”, a explicat Dr. Friedrich Nitschke, presedintele BMW M GmbH. „BMW M3 Sedan si BMW M4 Coupé reprezinta un angajament continuu faţa de aceasta filosofie. Motorul este punctul central al fiecarui model M, iar noul propulsor turbo cu sase cilindri, care se afla în echiparea celor doua automobile, combina calitaţile unui motor aspirat de înalta turatie cu punctele forte ale tehnologiei de turbocompresie. Conceptul designului ultrausor a realizat o reducere a masei cu aproximativ 80 de kilograme faţa de precedentul M3. BMW M3 si BMW M4 transfera tehnologia specifica motorsportului de pe circuit pe sosea, iar miile de tururi efectuate pe legendara bucla Nordschleife de la Nürburgring – cel mai dificil circuit de curse din lume – au pregatit noile modele pentru aceasta tranziţie. Activitatea de dezvoltare, alimentata de meticulozitate si pasiune, a susţinut crearea celor doua automobile sport de înalta performanţa care stabilesc noi standarde în ceea ce priveste conceptul general, precizia si agilitatea.”
{gallery}BMW M3 si M4{/gallery}