Teste

Bulevardul crizei – Test cu noul Citroen C-Elysee

De 21 august 2013No Comments

În lumea comercială percepția este totul. De ce a ales Citroen numele Elysée pentru ultimul și cel mai înapoiat model din gama sa? Pentru ca percepția clientului să fie cât mai înaltă. Numele în sine este un brand franțuzesc, de la celebrul palat până la și mai celebrul bulevard.

Cu un brand gata confecționat, Citroen se poziționează pe o piață necunoscută sieși, o piață a sedanurilor subcompacte unde nimeni alta decât Dacia romanesca pare să facă legea. Noul C-Elysée este felul în care Citroen le cere celor de la Renault – proprietarii Dacia – o felie din regatul clienților cu pretenții mai mici și posibilități mai scăzute. 

Acesta este jocul european, dar la noi pe piață lucrurile se schimbă, iar C-Elysée pare o alternativă mai pretențioasă la popularul Logan. C-Elysée este cea mai săracă reprezentare a mărcii franceze, dar orice mașină trebuie judecată în segmentul ei și percepută ca atare. Dacă ne raportăm la zona low-cost și luăm în considerare designul, interiorul și câteva aspecte legate de dinamică, modelul francez poate fi văzut într-o altă lumina, una pozitivă. Desigur, prețul Loganului a rămas ceva imposibil chiar și pentru un sedan Citroen construit pentru a concura în mod special în zonele emergente.

Motor

Am făcut cunoștință cu un motor diesel de 1.6 litri HDi și 92 de cai putere, singurul propulsor pe motorină disponibil în gama modelului francez. Chiar dacă are un potențial decent, motorul nu impresionează și nici nu este gândit să o facă. Citroen a oferit o alternativă diesel printre mai multe opțiuni de benzină pentru a acoperi cât mai bine pretențiile pieței. Cei 92 de cai putere, disponibili la 4000 rpm, sunt ideali în traficul urban, dar par puțini la un drum pe autostradă unde – să zicem – ai portbagajul plin ochi și 5 ocupanți în habitaclu. Totuși, propulsorul respectă normele decenței și compensează prin cuplul maxim de 230 Nm, realizabil la 1.750 rpm. Noul sedan franțuzesc dorește să rupă clienți care merg către zona low-cost, iar acest lucru se vede. 

Folosirea unei cutii cu 5 rapoarte are logica ei în procesul de vânzare al unei mărci, dar poate lasa o impresie dezamăgitoare, în special unui șofer obișnuit cu o transmisie în șase rapoarte. Cursa lungă și neprecisă a schimbătorului sau timoneria aruncată mult în dreaptă pentru ultima treaptă sunt indiciile clare că există o cale lungă de la linia Citroen DS la C-Elysée.  Cu alte cuvinte, diferența de preț se vede și, mai important, se simte. Dar mașină trebuie respectată și catalogată în segmentul ei, iar pentru segmentul ei, aceste neajunsuri sunt absolut normale. Important este că avem la dispoziție un diesel cu potențial decent și un consum extrem de mic.

Cifrele oficiale anunța 4,9 litri la 100 km în mediul urban și 3,9 litri la 100 km extraurban. Consumul extraurban poate ajunge la un nivel de 4 litri la 100 km, dacă se merge liniștit, cu o viteză de 80-90 km/h. Pe autostradă, unde timpul poate fi câștigat și în mod normal viteza crește sub impulsul șoferului, consumul ajunge la o medie de 6 litri la 100 km. În mediul urban, în funcție de stilul de condus și dinamica traficului, se poate consuma în jurul a 6 litri la 100 km. 

Dinamica & Comportament

Citroen C-Elysée este genul de mașină care își servește scopul primordial: să te ducă din punctul A în punctul B. Nimic mai mult, nimic mai puțin. Simplitatea această îi conferă ceva aparte, ceva aparte în gama mărcii franceze. Dacă vom vorbi despre performanțe, merită menționat că modelul testat atingea prima sută în 11,2 secunde și ajungea la viteză maximă de 180 km/h, și ajungea. La acest capitol lucrurile sunt și mai impresionante pentru versiunea 1.6 cu 115 cai putere pe benzină, unde accelerația de la 0 la 100 km/h este posibilă în 9,4 secunde. 

Comportamentul vehiculului este în mod evident orientat către confort și beneficiile acestuia, respectând astfel trendul segmentului de sedanuri subcompacte. Am sesizat două comportamente diferite ale mașinii. Când vehiculul este gol, suspensia răspunde perfect neregularităților drumului, însă când cinci ocupanți adulți se află la bord iar portbagajul este plin, denivelările de orice fel din asfalt sunt resimțite serios. Tangajul modelului este destul de mare, dacă nu se adaptează viteza la un drum mai sofisticat iar ruliul pe viraje s-a dovedit supărător. Noroc cu sistemul ESP care repune mașina pe trasa ideală.

Modelul Citroen nu excelează deloc prin dinamică, dar pentru un șofer normal, care nu caută deloc sportivitatea, oferă un comportament corect. Un ultim aspect ar fi cel legat de direcție. În oraș, manevrarea volanului este plăcută, dar la drum lung se simte cam mult imprecizia sistemului. 

Design

Citroen s-a bazat pe înfățișare și în cazul acestui sedan subcompact. Pentru că dorește să se lupte cu Dacia Logan, dar nu poate concura la nivel de preț, modelul francez iese în evidența prin trăsăturile sale atractive. Așa cum spuneam de la început, percepția este capul de pod al noului Elysée. Deși lucrurile nu au ajuns la nivelul cu care Citroen și-a obișnuit publicul la ultimele generații de modele, filosofia mărcii rămâne bătută în cuie și în cazul noului Elysée. O grilă clasică este pusă într-o lumina agresivă de expresia blocurilor optice iar stilistica barei frontale și nervurile de pe capotă îi țin isonul.

Liniile modelului exprimă ideea de mișcare și conturează un peisaj impozant și, mai important, atractiv la vedere. Spatele, de multe ori un eșec pentru sedanul de clasă B, este de această data un exemplu că se poate reuși și la aceste dimensiuni, și pe acest segment. Striațiile inedite prezente pe ușa portbagajului creează o legătură vizuală cu forma stopurilor de lumini și nu oferă doar formă, ci și caracter. Sedanul francez reușește să se impună prin aspect, cea mai importantă calitate de care dispune la această prima generație. 

Interior

La prima vedere, lucrurile arată minunat pentru o mașină situată la acest nivel de preț. Designul bordului are coerentă și se integrează perfect cu peisajul de la exterior. Prima impresie este cea de calitate. Odată ce începi să atingi materialele, vei realiza că ești în cel mai sărac dintre Citroen-uri, însă dacă ne gândim la Logan, lucrurile stau mult mai bine pentru habitaclul lui Elysée. Pentru a rămâne în trend cu rivalul sau, C-Elysée păstrează o climatizare manuală, și plusează cu un afișaj digital, sau comenzi de deschidere a geamurilor amplasate pe consolă. Lipsește claxonul amplasat pe manetă semnalizatorului și erognomic am fi spus că e un altfel de Logan.

Calitatea materialelor este mai mult decât decentă pentru ceea ce oferă alte modele din segment, însă marele păcat al finisajelor ascunse nu poate fi trecut cu vederea. Acolo este prăpăd pentru noul model al francezilor și există riscul ca un client să considere că afară e vopsit gardul și înăuntru leopardul.  Lucrurile mai pot fi reparate prin impresia lăsată de finisajele de suprafața, spațiile numeroase de depozitare (mai puțin consola centrală) și mai ales spațiul interior disponibil. Pasagerii din spate vor fi încântați la un drum lung, chiar dacă nu e cea mai comodă banchetă disponibilă în lumea auto, iar portbagajul poate umple un volum de până la 506 litri. 

Concluzie

Dezvoltarea nebănuită a segmentului în care s-a înscris și noul C-Elysée este un merit ce trebuie atribuit în mod special mărcii Dacia. Există ceva jucători și în această zonă, mai ales pentru țările emergente, dar pentru țările UE, Dacia pare să fie etalonul. Citroen a mizat pe un model propriu, nu pe un alt brand, pe un nume sensibil nu doar în zonă franceză, și pe puțin mai mult decât sedanul românesc. A reușit o mașină care parțial este mai bună, dar n-a putut concura prețul Loganului.

Pentru noul C-Elysée, în varianta standard, prețul începe de la 11.200 euro cu TVA, o sumă extrem de atractivă dacă ne referim la o mașină purtătoare de siglă Citroen. Varianta testată de noi, cea echipată cu motorul diesel 1.6 HDi și echipare Seduction, ajunge la un preț de 14.203 euro cu TVA. [widgetkit id=63]

Share

Leave a Reply

sixteen − 4 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373