Primul SUV construit de Dacia ne-a impresionat cu aptitudinile sale off-road şi cu preţul imbatabil, bineînţeles, dar cu trecerea timpului spiritele s-au calmat, iar acum, relaxaţi fiind, este timpul să pornim la drum cu primul Duster cu cutie de viteze cu dublu ambreiaj.
Din ce în ce mai rafinate şi mai accesibile, maşinile echipate cu cutii de viteze automate au reuşit, puţin câte puţin, să ocupe un procent semnificativ din totalul vânzărilor în Europa, cu alte cuvinte a sosit momentul ca şi constructorii „de volum” să le ia în calcul. Dacia ne-a demonstrat de la începutul parteneriatului cu Renault că nu se teme de provocări, asta însemnând că nu va aştepta mereu ca „piaţa” să propună modele noi, ci va veni în întâmpinarea clienţilor cu soluţii „croite” special pentru nevoile lor. Reţetă a funcţionat perfect pentru Logan, Duster şi Sandero, modele care au evoluat ţinând pasul cu tehnologia şi tendinţele actuale în design şi avem acum în faţa noastră primul model Duster echipat cu cutie de viteze automată cu dublu ambreiaj.
EDC cu şase trepte
Înnoirea întregii game Dacia a adus un design modern şi mai elegant, în special pentru părţile frontale, însă modernismul ăsta a condiţionat într-un fel şi tehnologia folosită pentru platformă tehnică, ce a ajutat la „sărirea” etapelor intermediare, ce ar fi condus către o transmisie cu dublu ambreiaj şi şase trepte.
Modificările necesare pentru instalarea transmisiei cu dublu ambreiaj au fost minime, din punct de vedere estetic evident, în afară de lipsa pedalei de ambreiaj şi noua manetă a schimbătorului de viteze, mai putem adăuga şi ecranul integrat în ceasurile de bord care ne indică în ce treapta/mod este cutia de viteze.
Aşadar, avem o cutie de viteze automată, un motor turbo-diesel de 1,5 litri şi 110 CP şi serpentinele din jurul oraşului Sibenik (Croaţia) la dispoziţie, pentru a vedea cum se comportă în cele mai „vitrege” condiţii pentru aceste transmisii.
Dacia ne pune la dispoziţie şi un mod manual pentru schimbarea treptelor, iar dacă butoanele din spatele volanului lipsesc (din păcate), am apreciat totuşi că cineva a decis ca schimbăţea treptelor superioare să se facă trăgând de manetă spre spate, iar retrogradările în faţă. Configuraţia este folosită pentru maşinile de competiţie şi mai puţin pentru cele de stradă, dar încercarea de a conduce Duster-ul mai agresiv a cam eşuat din lipsa unui suport lateral adecvat şi a unei direcţii care să comunice mai mult cu şoferul. Duster EDC nu este o maşină de curse şi vă va aminti acest lucru de fiecare dată când vă veţi crede „pe probă”. Însă comanda manuală nu este inutilă, pentru că va ajuta la retrogradare pentru depăşiri, frână de motor şi aşa mai departe. Viteza de reacţia la comenzile primite din partea şoferului nu este punctul forte al transmisiei, în schimb trecerea dintr-o treaptă în alta se face aproape fără şocuri, în modul automat (D) doar zgomotul motorului „trădând” schimbarea treptelor.
Surprinzător, cutia încearcă să anticipeze schimbarea treptelor, reuşind de câteva ori să genereze o frână de motor, iar pe virajele strânse exploatează la maximum resursele motorului 1.5 DCi de 110 CP. Chiar dacă plusul de confort pe care îl aduce este substanţial, cutia de viteze cu dublu ambreiaj nu va da peste cap bugetul nimănui, oricât de drastic ar fi calculat bugetul de călătorii, pentru că reuşeşte să păstreze nivelul consumului de combustibil între aceleaşi valori pe care le înregistrează şi transmisia manuală.
Duster EDC va fi oferit spre vânzare începând de anul viitor, doar în varianta cu tracţiune faţă. Deocamdată, o versiune integrală nu este luată în calcul, dar nici nu este complet exclusă, aşadar… rămâne de văzut.