Teste

Calatorie in timp – Test cu Renault Clio Gordini RS

De 8 iulie 2012No Comments

Hot-hatch-urile francezilor sunt printre fruntasii segmentului iar raspunsul lor in fata asteptarilor unui public din ce in ce mai larg si mai cunoscator este intotdeauna la inaltime.

Renault a scotocit in sacosa cu amintiri pentru a face rost de un nume magic. Pe o piata unde practica accesorizarii face diferenta, un nume legendar atarna greu, iar ceea ce au gasit tocmai la fundul sacului a fost un superb albastru de Gordini. Un Vrajitor al masinilor, italianul Amedee Gordini si-a incheiat cariera de pilot in peninsula pentru a se dedica constructiei de masini in Hexagon. Emigrarea celui supranumit Vrajitorul avea sa deschida o fila de poveste in istoria Renault. Astazi, marca franceza a revenit asupra magiei de la inceputurile motorsportului, printr-o editie speciala pe care doar un hatchback de performanta are onoarea sa-l poarte. Asa am ajuns si noi contemporani cu Clio Gordini RS, un hatchback cu 203 cai putere pe care l-am testat cu toata placerea din lume. Pentru ca Renault reuseste de fiecare data sa reinventeze automobilismul sportiv. De la Amedee Gordini au avut ambitia de a transfera puterea motoarelor din Formula 1 pe masinile de strada iar astazi fac acelasi lucru doar ca se cheama transfer de tehnologie.  

Motor – ultimul natural aspirat

Vremea natural-aspiratelor este pe sfarsite iar Renault s-a incapatanat sa ne ofere ADN-ul acestui Gordini de 2.0 litri si 203 cai putere care sa ne faca in ciuda sau sa ne spuna pentru ultima data cat de frumos a fost. Este probabil cantecul de lebada al motorizarilor aspirate dar asta nu inseamna ca n-a fost bine. Daca faci abstractie de interiorul modern si ramai cu volanul, sasiul si motorul, te vei trezi in timpurile in care Gordini inca traia, in vremurile cand omul era o extensie a masinii, o conditie suprema pentru a arata performanta.

Sunetul este infiorator de placut si te trimite cateva decenii bune inapoi in timp, asta daca comiteti frumosul pacat al accelerarii pana la sfarsit. Pentru ca Gordini RS este o masina pentru care 2.000 rpm nu reprezinta decat un banal numar al turometrului. Lucrurile esentiale se intampla dincolo de 5-6000 rpm, iar schimbul cutiei devine perfect abia la beep-ul care ne trezeste din transa la 7.500 rpm. Cutia lucreaza cu motorul precum doi parteneri de tango, schimbul este perfect, rapid si eficace. Etajarea scurta, specifica modelelor sport, ofera o placere in plus, care vine sa acompanieze muzica propulsorului si dinamica ireprosabila. Daca spui unui profan ca un Clio poate consuma si 17-18 litri la suta in oras, nu exista o lume in universul asta in care te-ar crede. Dar daca exploatezi pasiunea, te va costa cam atat. Intr-un regim normal de rulare, Clio Gordini RS poate ajunge undeva la 12 l/100 km consum urban si aproximativ 8 l/100 km consum extraurban. Consumul este cel mai mare rival al motorului natural aspirat si s-a dovedit a fi si calaul lui.

Dinamica & Comportament

Renault pierde lupta cu principalii rivali din segment cand vine vorba despre cifrele performantelor insa castiga enorm cand vorbim despre dinamica. Sprintul pe prima suta opreste acul cronometrului la 6,9 secunde iar viteza maxima pune stop acului de pe kilometraj la 225. Dincolo de aceste cifre care dovedesc totul fara a spune nimic, regasim farmecul de a trai cu aceasta masina.

Suspensia dezvoltata de divizia Renault Sport poate fi nesuferita in orasele romanesti, din cauza gropilor si denivelarilor din asfalt. Colac peste pupuza, deasupra ei se aseaza si un sasiu care ne aduce aminte mai degraba de circuit decat de un drum public. Clio Gordini RS nu este pentru cei care nu au coloana tare, pentru ca te va zgudui din toate incheieturile la fiecare groapa pe care o nimeresti. In schimb, pe un traseu virajat intra in elementul sau. Hatchback-ul de performanta pur si simplu refuza sa rupa aderenta oricat de tare ai risca intr-un viraj, comportandu-se aproape ca o masina de circuit. Este mult mai inuman din punctul asta de vedere decat Megane RS, mai masina cum s-ar spune. Pentru ca comportamentul sa faca dovada unei distractii fara limite, va sugeram sa dezactivati ESP-ul. De aici incolo totul devine vrajitorie, pentru ca raspunsul masinii devine natural. Orice greseala te va costa, motiv pentru care nu trebuie fortata nota. Directia care se intareste in timpul acceleratiei, comportamentul perfect in viraje dar si suspensia prea tare pentru drumurile contemporane contureaza imaginea acestei masini nascute din cenusa unui campion.

Design – kitul aerodinamic face toti banii

Clio RS a fost intotdeauna despre inginerie si mai putin pentru estetica. Alaturarea numelui Gordini nu vine gratuita si incearca sa personalizeze un design destul de robust. Nuanta de albastru si semnatura specifica brandului, cele doua linii albe, ne aduc culoare peste amintirile alb-negre pe care le avem despre epoca Vrajitorului Amedee. Peste aceasta imagine se aseaza cuminte o pereche de jante de 17 inch, puse in valoare prin etrierele Brembo vopsite in rosu, micul eloron care continua linia acoperisului, noutatile aduse de spoilerul fata si mai ales deflectorul spate care ne aduce aminte care a fost principala preocupare a celui numit Gordini. Dincolo de accesorizari, Clio Gordini RS naste impresii pozitive mai ales prin sunetul inconfundabil si modul in care se misca, decat prin infatisare. Insa prezenta emblemei Gordini este un exemplu de exclusivitate pe care si cei mai mari necunoscatori ai domeniului il pot simti.

Interior – in lumea accesoriilor

Tema personalizarii domina si interiorul unui Clio RS clasic. Toata povestea incepe si se termina la esenta acestei masini – volanul si schimbatorul. O insertie alb-albastra ne aduce aminte de ce simtim atata adrenalina cand apasam cu putere pedala de acceleratie din aluminiu. Feeling-ul sport continua cu manerul albastru al schimbatorului, peste care s-a notat scurt “Gordini”. Scaunele sport cu o sustinere laterala foarte buna sunt imbracate intr-un amestec albastru-negru de piele peste care s-au incrucisat cusaturile albe. Odata trecut pragul peste care se aseaza emblema celebrului brand detinut de Renault vei poposi intr-o masina extrem de placut accesorizata unde ultimul element care da fiori este placuta cu numarul individual – 1618 in cazul nostru.

Concluzie

 

Editia limitata Renault Clio Gordini RS este preludiul unei mari nostalgii. Al modului in care erau masinile in alte epoci. Dincolo de carcasa de masina moderna, de tehnologiile iPod, airbag-uri sau ESP – dovezi ale progresului industriei –  vei avea, chiar si pentru cateva secunde de ratacire, sentimentul pe care il traiau oamenii in vremea masinilor lui Amedee Gordini. Renault a reusit printr-o vrajitorie sa aduca acest feeling unic, semn ca ideea unei accesorizari puternice le-a reusit din plin. Peste aceste lucruri se aseaza nostalgia unui natural aspirat pus in valoare de un sunet zguduitor, parca unul al ultimului drum. Dinamica salbatica a modelului, ADN-ul sau pur sportiv, chiar si lipsa oricarui confort sunt motive pentru care 22.300 de euro, cu TVA, poate fi un pret tocmai bun pentru cumpararea unui vis.

Share

Leave a Reply

nineteen − 2 =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373