La inceputul anilor ’70 Suzuki lansa prima generatie a unui model care astazi nu s-a schimbat prea mult dar este foarte draga fanilor. Jimny are o traditie a longevitatii iar fiecare generatie (3 pana in prezent) a facut ani grei de cariera. Actualul Jimny, o versiune facelift, se afla in productie de mai bine de un deceniu si jumatate si inca persista, ca o incapatanare sau o amintire a felului in care lucrurile erau. Este mai mult o relicva a tehnologiei auto, un fel de „asa se faceau lucrurile odata”, dar ideea a prins.
Sa conduci un Jimny este ca si cum ai avea o masina a timpului si te-ai intoarce in vremurile in care mecanica domina industria. Fara prea multa electronica, fara complicatii, Jimny este simplu, robust si intotdeauna simpatic. Insa este si un contrast la masina contemporana, un exemplu pentru cat de departe a ajuns tehnologia in directia confortului sau a sigurantei. In plus, Jimny este cel mai ieftin 4×4 veritabil pe care ti-l poti cumpara. Va fi mai greu cu el pe sosea, dar este excelent cand asfaltul ramane in urma. Asadar, pe langa calatoria in timp, avem parte si de sansa unei calatorii in natura, una adevarata.
Motor
Jimny prezinta o singura motorizare care, din pacate, nu are rolul de a multumi pe multa lume, dar suntem convinsi ca fanii lui il vor iubi asa cum e. Propulsorul pe benzina de 1.3 litri cu 85 de cai putere si 110 Nm cuplu maxim are la randul sau un loc ciudat in peisajul auto, la fel ca modelul.
La Jimny nu exista termen de comparatie, exista contrast, iar daca spunem ca motorul nu este silentios, nu este vivace, nu este curat si nu este economicos, nu inseamna ca nu poate place. Lucrurile sunt pastrate in matca lor pentru ca imaginara calatorie in timp sa aiba toate ingredientele. Desigur consumul de 12-13 litri la suta in oras nu poate fi trecut la plusuri, insa Jimny nu este o masina de zi cu zi, cel putin nu in mediul urban. Motorul este cuplat la o transmisie cu 5 rapoarte, care pastreaza caracteristicile automobilului de alta data, cu o cursa destul de lunga sau o timonerie total inexacta. In ceea ce priveste consumul, lucrurile nu pot sta la fel ca in cartea tehnica, pentru ca traficul real nu le lasa. Daca in mediul urban micul motor pe benzina consuma cam prea mult, in afara localitatilor media inregistrata se situeaza unde la 8-9 litri la 100 km, asta si pentru ca Jimny nu este deloc un campion al vitezei.
Dinamica & Comportament
Jimny este lent, este un off-roader si cam atat. Nu-i place asfaltul si asta se vede din prima. Spre exemplu, timpul de acceleratie de la 0 la 100 km/h este de 14,1 secunde iar viteza maxima se opreste la 140 km/h. Concluzia ar fi ca nu este o masina de la care sa speri agilitate sau un comportament dinamic cat de cat. Vorbim pana la urma de un 4×4 extrem de eficient pe dunele de nisip si pe traseele accidentate.Cu toate acestea, motorul este capabil sa traga iar selectarea intre 4×4 si 2WD modifica usor comportamentul si felul in care masina isi pastreaza manevrabilitatea. Feelingul este diferit in cele doua moduri de rulare si asta este un motiv in plus de atractie sau de distractie. Asa cum punctam mai devreme, asfaltul este mai degraba un inamic pentru aceasta masina care nu se simte deloc in apele ei mai ales pe virajele complicate, iar cand am fortat nota, ruliul pronuntat ne-a dat emotii. Suspensia rigida nu poate fi deloc confortabila pentru gropi sau diferentele de nivel.
Directia nu este deloc una eleganta sau confortabila pe Jimny, nu seamana cu nimic din ceea suntem obisnuiti la o masina contemporana. Insa toate aceste „neajunsuri” nu doar ca sunt asumate, dar ele dispar odata ce vehiculul paseste pe terenului de joaca, acolo unde viteza si confortul nu mai conteaza iar ampatamentul scurt, garda inalta la sol si sistemul 4×4 fac legea.
Design
Nu te poti astepta de la o generatie de model care persista de 15 ani la altceva decat la ceea ce este in sine. Estetica clasica isi spune cuvant si semneaza o identitate vizuala unica in cazul ui Jimny. Desigur modelul a primit numeroase facelift-uri intre timp, dar totul a fost adaptat la fondul preexistent. Faptul ca adopta un limbaj stilistic traditional nu poate fi decat un atu pentru o masina gandita sa ofera cu totul altceva decat tot ceea ce e conventional. In mod evident, designul masinii a fost rezultatul unui demers utilitar, insa ceea ce a iesit a reusit sa prinda si sa creeze fani in intreaga lume. Jimny arata bine mai ales datorita faptului ca are dimensiunile mai mici decat un off-roader traditional, lucru care se potriveste manusa cu forma impusa parca mai mult de ingineri decat de designeri.
Habitaclul este locul in care Jimny pacatuieste cel mai mult. Plasticele tari, materialele de slaba caitate si designul imbatranit ar fi argumente serioase pentru o noua generatie. Zgomotul de fond este infernal insa odata urcat la volan parca uiti de aceste neajunsuri, odata ce vei simti acea pozitie mai inalta. Este un element de confort, unul dintre putinele, pentru ca Jimny nu e deloc o masina facuta pentru cei care cauta confort. Nici pasagerii locurilor din spate nu vor fi foarte incantati la un drum lung, avand in vedere ca spatiul este mai mult decat insuficient. Totusi modelul ar trebui sa primeasca macar un facelift mai serios la acest capitol, doar daca ne gandim la instrumentarul de bord si ne ia cu ameteala de la calatoria asta prea brusca in timp.
Concluzie
Suzuki Jimny este un statement al ingineriei in lumea auto. Al ingineriei de alta data. O relicva din trecut care cumva a reusit sa fie pastrata si sa fie luata ca atare. Unii o indragesc, asa cum altii indragesc ruinele antice. Dar indiferent de pareri Jimny ramane o masina pentru fani, iar daca fanii asta vor, Suzuki asta da. Modelul poate fi achizitionat in Romania la un pret de catalog de 15.150 euro cu TVA, un pic cam mult pentru o masina cu tehnologie de acum 15 ani.