Manasia/România. “Măţăraia” şoselelor îşi găseşte una dintre terminaţii într-un drum european în cel mai oriental cartier al Capitalei. E85-ul îşi deschide într-un mod fatalist cea de a doua bandă care de fapt este prima şi e aproape fără îndoia unică prin lăţimea sa pe Bătrânul Continent. E85 este şoseaua românească unde, cândva, geniul s-a întâlnit cu promiscuitatea reuşind, fără să vrea, să ne caracterizeze soarta noastră seculară, la îmbinarea largă între Orient şi Occident. A ieşit acea treabă pe jumătate făcută. Ne mulţumim cu puţinul, cu acest puţin şi batem şoseaua cu indicativ european până în inima celui mai frumos eşec urbanistic din acest colţ de lume – Urziceniul. La marginea sa superioară se întind scaieţii unor amintiri deloc vechi, care au cucerit tribunele pe structuri de schele metalice ale unei foste campioane naţionale. Unirea nu mai e. Nici E85-ul care leagă Capitala de estul pe care încă îl mai regăsim în buletinele meteo.
Vechiul drum spre mare al Bucureştilor îşi lasă asfaltul relativ proaspăt şi încins de soarele Bărăganului peste frumosul nume de sat Manasia. Peugeot 2008 este scos la câmpie. În Manasia, dacă coteşti, aşa cum poţi face spre conacul boieresc de secol XIX, fostă casă conspirativă a regimului comunist şi aşa ceva, viaţă parcă a stat în loc lăsând timpul să se scurgă pe vechiul lui drum către mare. La aceste gânduri, soarta ne scoate în faţă, ca într-o frumoasă ironie, procesiunea unei înmormântări. Cineva a murit la Manasia. Maşinile Peugeot 2008 trec pe lângă cortegiul funerar. Din convoiul ultimului drum se înalta cruci şi alte feluri de obiecte. Cetăţenii participanţi îşi desenează cu abnegaţie crucea pe piept provocând un ambuteiaj, dar nimeni nu se opreşte-n loc mai mult decât pentru o mirare. Viaţa curge la Manasia pe drumul vechi spre mare sau când se moare. Un conac din secolul al XIX-lea (Domeniul Manasia) apare ca intrarea Manasiei în Rai. O muzică nici calmă, nici agitatoare, vine dispre grădina luxuriantă despărţită printr-o terasă mondenă de vechiul conac. Atmosfera e indecisă între un randevoux şi o adunare victoriană. Maşinile Peugeot 2008 îşi preiau locurile în fața vechilor grajduri cu cai. Caii nu mai sunt.
Noutăţile unei facelift pentru 2008
Un Peugeot 2008 cu motor 1.6 BlueHDI m-a purtat în această frumoasă călătorie pe Pământ. După lansarea din 2013 şi aproximativ 580.000 de exemplare vândute, crossover-ul mic de la Peugeot a fost pus în relaţie cu un proces de facelift. Fără să dărâme munţii prin noutăţile propuse, Peugeot 2008 facelift îşi prezintă extensiile de aripă, grila verticală, pragurile de metal sau nuanţa Rouge Ultimate. Nivelurile de echipare Access, Active şi Allure sunt completate cu noua gamă GT Line. Acest nou nivel de echipare vine să ofere o ambianţă sportivă şi elegantă cu o paletă coloristică în roşu şi negru.
Noua variantă restilizată a crossover-ului 2008 propune câteva dotări interesante, iar cea mai importantă dintre ele se adresează şoferului. Orientarea maşinii către şofer pare uşor stranie pentru un crossover mic care oferă o poziţie ceva mai înaltă pe şosea membrilor unei familii. Peugeot spune că i-Cockpit-ul întruchipează trăsăturile de caracter ale noului 2008: intuitivitatea, agilitatea şi siguranţa. Alături de el se poziţionează în topul noutăţilor sistemul de adaptare Grip Control, gândit să confere lui 2008 o polivalenţă pentru orice tip de teren. Sistemul poate fi utilizat în combinaţie cu anvelope certificate de iarnă tip Mud&Snow.
Pentru un plus pe care sergmentul în mod normal nu-l oferă, Peugeot a ales să ofere Mirror Screen, sistem bazat pe MirrorLinkTM şi Apple Carplay, alături de camera video marşarier, sistemele Active City Brake şi Park Assist .
Cum se conduce noul Peugeot 2008 facelift
Am nimerit în compania unui diesel cu 99 cai putere, disponibili în totalitate la 3500 rpm, şi un cuplu maxim destul de generos, de 254 Nm, realizabil de la 1750 rpm. Motorul de 1.6 litri răspunde în linii mari nevoilor curente pentru segmentul crossoverelor de clasa B în ceea ce priveşte performanţele. Cu un timp de acceleraţie de 11,3 secunde, Peugeot 2008 nu poate fi numit chiar un sprinter şi nu este vreun etalon în ceea ce priveşte plecarea de pe loc. Orientarea către confort şi un stil de condus defensiv este evidentă în cazul variantei diesel, care promite o viteză de top de 180 km/h, o valoare de altfel realizabilă.
Dacă pentru cei mai tineri ar fi recomandabilă versiunea pe benzină, familiştii par destinaţi acestui motor BlueHDI. Peugeot pune la dispoziţia clienţilor un motor cu norme Euro6, dar alege să menţină varianta de cutie manuală cu 5 trepte. La primul contact cu facelift-ul lui 2008, cutia este cea mai mare dezamăgire posibilă, şi nu doar din cauza celor 5 trepte, ci mai ales din cauza unei timonerii care suferă la nivel de precizie dar şi a cursei lungi. Dincolo de aceste aspecte supărătoare pentru un crossover, modelul promite să se recompenseze prin consumul său uimitor pe hârtie. 3,3 litri la 100 km în mediul extraurban şi 4,4 litri la 100 km în mediul urban. Cât despre consumul urban, nici măcar într-un sat ca Manasia nu se poate atinge valoarea asta, lucru care confirmă încă o dată distanţă enormă între normarea existentă privind consumul şi realitatea. În cadrul testului nostru, fără să fie menajată deloc în acest spirit, consumul a ajuns la o medie de 5,6 litri la 100 km, cu traversat Bucureştiul de la un capăt la altul, cu drumul ăsta aşa-zis european, cu centura Capitalei, sprinturile şi poticnirile ei.
Lipsa unui start-stop este chiar un avantaj într-un mediu urban canicular. Îţi va elimina grijă de a dezactiva acest sistem de fiecare dată când urci într-o maşină. Dincolo de acest aspect, Peugeot 2008 şi uşoara lui înălţare de la sol este de apreciat pe drumurile din interiorul localităţilor, chiar dacă calitatea şoselelor româneşti nu se pupă deloc cu setarea suspensiei. Orientarea către confort este absolut teoretică, pentru că Peugeot 2008 te va zgudui destul de tare la trecerile peste niveluri sau peste gropi.
La drum întins, modelul se aşează cumsecade pe şosea şi dă dovadă de o stabilitate bună, chiar dacă în viraje se simte uşor ruliul atunci când se forţează nota. Ţinuta de drum este interesantă graţie unei suspensii care nu a fost gândită să fie moale, aşa cum se mai poartă în ultimii ani, lucru care va conferi maşinii un plus la capitolul dinamic. Însă, crossoverul nu ajunge până în zona sportivităţii. Direcţia n-ar fi rea dacă ar avea un pic mai multă precizie, dar şi aşa este confortabilă pe drumurile urbane. În linii mari, Peugeot 2008 pare setată ca o maşină de oraş în primul rând, cu menţiunea că nu dezamăgeşte la drumurile lungi. Dacă vorbim despre ceilalţi pasageri, cei care nu au ocazia să stea în faţă, lucrurile se complica puţin. Spaţiul din zona genunchilor este limitat la Peugeot 2008 pentru cei cu o înălţime medie şi devine o problemă pentru longelini. Nici spaţiul din zona capului nu se află la cel mai bun nivel iar soluţia renunţării la mânerele agăţătoare de deasupra uşilor n-are absolut niciun sens. Bancheta din spate găzduieşte în condiţii normale două persoane adulte.
Dincolo de plusurile şi minusurile maşinii franţuzeşti, calitatea materialelor este în ton cu segmentul, finisajele sunt bune iar spaţiul destinat pasagerilor din faţă este excelent. Peugeot 2008 nu este un fruntaș la spaţiile de depozitare, dar nici nu dă chix la acest capitol. Volanul mic şi aşezarea cadranelor de bord continuă să fie o problemă pe care facelift-ul ar fi trebuit să o rezolve. Practic, nu există o vizbilitate corectă pentru această zonă, lucru deranjant pentru şofer. Un plus este oferit de noua echipare GT Line, care oferă o ambianţă sportivă şi elegantă în culori de roşu şi negru. Această echipare, comună întregii game, este în concordanță cu strategia de modernizare a mărcii.
Portbagajul de 410 litri răspunde nevoilor a patru ocupanţi iar rabatarea banchetei 1/3–2/3 face ca volumul portbagajului să poată fi modificat de la 410 la 1.400 litri.