Teste

Calitate electrizanta – Test Audi Q4 50 e-tron

De 17 noiembrie 2021No Comments
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Conduc relativ constant modele electrice, avand in vedere ca aproape fiecare producator are acum in gama macar un BEV. Stiu ca sub caroseria lui Q4 50 e-tron se afla platforma MEB, pe care sunt dezvoltate VW ID.3/ID.4 si Skoda Enyaq, dar acest Audi electric se dovedeste a fi o incantare din punct de vedere al confortului. De fapt, este un adevarat Audi, cu un interior premium in care te simti bine si ai acea senzatie ca ai dat banii pe ceva de calitate super buna.

Daca vreti, asa as caracteriza masina, ca fiind una ce ofera o calitate exemplara in utilizare. Modelul de fata este cel mai puternic si cu bateria cea mai mare, asta insemnand doua motoare, cu o putere totala cumulata de 299 CP, respectiv 82 kWh (utilizabili 77 kWh). In plus are si tractiune integrala, chiar daca pe caroserie nu veti vedea nicaieri logo-ul quattro. Insa o puteti recunoaste dupa inscriptia 50 e-tron.

S line, cum altfel?

AMG, M Performance sau S line… Nu este nici un secret, ca un Mercedes-Benz, BMW sau un Audi devin mult mai captivante cand primesc echiparile cu specific sportiv. Asa este si cazul lui Q4. Ce daca este o electrica, un plus de personalitate este intotdeauna binevenit. Asa ca masina de fata are pachetul exterior S line (1.590 euro, la pachet cu suspensia sport e 250 euro), faruri cu tehnologie Matrix LED (1.283 euro) si enormele jante de 21 de inci (2.430 euro), in locul celor de serie, de 19 inci. Sunt niste bani adaugati, intr-adevar, insa cine ii are disponibili poate sa ii priveasca drept o investitie in imaginea proprie, pentru ca masina chiar arata intr-un fel.

Q4 50 e-tron nu risca sa fie confundat cu alt  SUV Audi, cu motor termic, pentru ca arata putin diferit. Usor mai mare decat un Q3, dar sub Q5 (4,6 metri lungime, 1,6 metri inaltime si ampatament de 2,76 m) propune o abordare diferita de design, renuntand la nervurile caroseriei in favoarea unor zone mai bombate, inclusiv la pasajele rotilor, capota si hayon. Grila hexagonala are un alt aspect, la fel si farurile si jantele, iar stopurile subtiri si unite cu banda luminoasa sunt inconfundabile.

Platforma electrica aduce avantaje in ceea ce priveste spatiul interior, pentru ca podeaua este plata in dreptul locurilor spate, iar portbagajul ofera 520 de litri intr-un compartiment la care accesul este foarte facil, datorita pragului de incarcare pozitionat jos pentru un SUV. Aici insa am descoperit si un detaliu mai putin premium, pentru ca brida de la nivelul barei de protectie, in care se prinde yala hayonului este la vedere. Si aveti in vedere ca daca doriti bancheta rabatabila, trebuie sa platiti suplimentar 284 euro.

Un habitaclu precum o sala de lectura

Daca ceva impresioneaza foarte puternic la aceasta masina, ei bine este atmosfera interioara. Iar aici nu fac referire neaparat la scaunele sport, imbracate in piele Nappa (4.424 euro), care arata superb si ofera o pozitie de condus impecabila. Ma refer la modul in care te simti. Totul vine manusa in jurul meu la volan, care apropo, are aceeasi forma hexagonala ca si calandrul. Doua interfete digitale pentru instrumentele de bord (10,25 inci), respectiv sistemul de infotainment (10,1 sau 11,6 inci optional), rezolva comunicarea cu masina.

Ba chiar am apreciat comenzile fizice ale climatizarii, pentru ca ofera toate setarile si nu mai trebuie intrat in meniul touch. Si pe volan butoanele clasice au fost inlocuite cu suprafete dedicate tactile, pe care abia le “mangai” si deja au si luat comanda. Iar in practica mi s-a intamplat sa le accesez de cateva ori fara sa vreau, pur si simplu atingandu-le si intrand in diverse meniuri. Volanul in sine ma duce cu gandul la esenta Audi, cu cele patru cercuri simple, fara a mai fi incadrate in vreun contur cromat, la care se adauga textura mata, cu influente retro. Insa nu este totul asa, pentru ca pe consola plutitoare plasticul piano black vine cu eterna sa problema, sensibilitatea la praf si amprente. S-a renuntat la schimbatorul clasic de viteze, in favoarea unui buton culisabil fata-spate, ce poate fi folosit la fel de facil si fara probleme de ergonomie in cazul manevrelor rapide inainte-inapoi. 

Cu totul spectaculos este head-up display-ul cu realitate augmentata, ce proiecteaza imaginea undeva la 10 metri departare perceputi de ochiul uman. Este clar, odihnitor, neinvaziv si nu reclama mult timp de acomodare. Cu siguranta este una dintre noile tehnologii care vor fi implementate din ce in ce mai des, initial pe modelele premium. Tot premium sunt si materialele, in marea lor parte, adica pe plansa de bord, fetele usilor anterioare, in jurul scaunelor. Portierele spate nu au acelasi plastic moale, ci unul rigid, dar cu o textura asemanatoare, solutie intalnita tot mai des in ultima vreme la mai multe marci. Totusi, in cazul de fata, ar fi dat mai bine daca nu se facea aceasta economie. In schimb Audi a fost generos cand a configurat locurile de depozitare, pentru ca sunt pur si simplu peste tot si foarte incapatoare. 

Portierele au spatii dedicate, pe doua etaje, iar sub consola se mai elibereaza o zona suplimentara. Tot acolo se regasesc docul pentru incarcerea wireless si porturile USB-C, cam ascunse privirii, pentru ca de la volan nu sunt vizibile si trebuie sa bajbai pentru a gasi locasul. 

Pe bancheta este loc suficient, inclusiv pentru persoanele mai inalte, portiera fiind decupata amplu si facilitand un acces usor. De altfel, in Q4 intri si iesi foarte natural, nu trebuie sa te contorsionezi, sa fii atent la cap sau ca iti vei murdari pantalonii de praguri, pentru ca usile se prelungesc peste acestea, protejandu-le si mentinandu-le curate la interior.

Rapida, quattro si eleganta in orice conditii de condus

Rafinamentul habitaclului isi regaseste corespondenta in comportamentul la rulare. Q4 50 e-tron este una dintre acele masini in care m-am simtit zen, destins, confortabil si asta pentru ca ofera o calitate incredibila a condusului. Incepand cu pozitia la volan, de la care nu ai ce sa ceri mai mult, am descoperit o evolutie rafinata, indiferent de calitatea asfaltului pe care am rulat. Desi vorbim de jante de 21 de inci si o suspensie clasica cu amortizoare reglabile, dar totusi nu una pneumatica, nu am auzit zgomote de lucru si nici socuri resimtite in habitaclu, iarvtotul se petrece intr-o armonie desavarsita. La franare nu se simte ca masina are 2,2 tone la gol, sistemul fiind prompt si extrem de modulabil la pedala. 

Centrul de greutate coborat – numai bateria are 500 kg si este plasata sub podea – ii confera o stabilitate apreciabila in majoriatea cazurilor. Cu toate acestea, Q4 nu este un SUV dedicat virajelor, unde lipsa feedback-ului in volan te poate face sa supraestimezi limita aderentei. Sigur, se poate merge in modul Dynamic, insa asistarea nu ofera mai multa precizie, ci doar mareste putin efortul la manevrarea volanului. Si pedala de acceleratie are un raspuns diferit, in Efficiency fiind nevoie de un picior mai greu pentru a produce acceleratia dorita. Din acest puct de vedere, diferentele sunt sesizabile intre modurile de condus si trebuie mentionat ca in Comfort, folosit in majoritatea timpului, tractiunea este exclusiv posterioara, daca nu apar pierderi de aderenta. 

Cei 299 CP si 460 Nm, disponibili instantaneu, aduc reactii atat de puternice, incat iti infunda efectiv capul in tetiera la reprize. Poti pleca in depasire fara nici o pregatire initiala, pur si simplu apesi pedala si masina nu iroseste nici macar un cal putere sau o fractiune de secunda, ci pleaca lansata ca dintr-un resort. Spre deosebire de modelele electrice cu puteri mai mici, elanul nu se diminueaza la 100 – 110 km/h, ci accelereaza cu putere pana dincolo de limitele legale, viteza maxima fiind de 180 km/h.

Bineinteles, pe autostrada sistemele ADAS isi fac treaba pentru un condus semiautonom, cu radare, camere si senzori pentru mentinerea traiectoriei sau cruise control adaptiv (la pachet pentru 1.125 euro). In oras se conduce foarte usor raportat la gabaritul sau, tocmai datorita directiei destul de asistate si vizibilitatii bune in toate directiile. Apropo, pentru camera video spate trebuie platit suplimentar (477 euro).

Cu siguranta ca unul dintre factorii care contribuie la atmosfera destinsa este autonomia masinii. Am mers relaxat, fara a fi cu ochii pe starea bateriei, pentru ca pe drumuri nationale se pot face peste 400 de km. Nu am menajat masina intr-un parcurs de aproape 250 de km, cu sistemul de climatizare in functiune non-stop, cu ruperi de ritm si o portiune sinuoasa unde am mers mai rapid.

In valoare absoluta, consumul nu este foarte mic, adica undeva in jurul la 19 kWh la 100 km, insa capacitatea mare a bateriei asigura aceste valori bune ale autonomiei. Pe autostrada, la 130 km/h, consumiul creste semnificativ, catre 25 kWh, ceea ce inseamna ca se pot parcurge 300 – 330 km. In orice caz, versiunea 50 e-tron vine si cu tractiune integrala, ceea ce poate fi de folos si pentru mici iesiri in afara asfaltului, mai ales ca garda la sol ajunge la 18 cm.

Buget

Pretul de pornire pentru versiunea Q4 50 e-tron este de 59.800 euro. Incepand de aici, posibilitatile de configurare sunt multiple, cuprinzand mai multe tipuri de tapiterii, modele si dimensiuni de jante, sisteme de infotainment, de asistenta, siguranta, confort si lux. Doar alegand cu masura din lista de optionale si imediat masina va trece de 70.000 de euro. Exemplarul de fata, echipat aproape complet, costa 86.500 euro, asadar alegerea optionalelor este un proces de decizie complicat… dar placut.

Share