Dorinta de a zbura este poate cea mai veche obsesie a omenirii, acesta transformandu-se incepand de pe la 1900, in dorinta de a zbura cu masina.
De ce vor oamenii sa zboare cu masina ? In primul rand pentru ca nu se poate, inca. In al doilea rand pentru ca, teoretic, acest tip de transport va deveni accesibil pentru toata lumea. Teoretic suna bine, dar practic nu e deloc asa.
Cea mai “arzatoare” problema, si cea care inca nu a fost rezolvata cum trebuie, este cum sa “ascuzi” intr-o masina aripile, elicea si coada unui avion. Cu alte cuvinte un avion “pliat” nu poate fi considerat masina doar pentru ca are oglinzi retrovizoare si semnalizare. Oricum ideea era sa avem masini care pot zbura si nu avioane care merg pe sosea, nu-i asa?
Problemele de ordin tehnic sunt insa mult mai multe. Trenul de rulare este una dintre ele, acesta avand rol de directie si propulsie si asigura stabilitatea “masinii” pentru sosea, dar in acelasi timp trebuie sa fie pozitionat optim pentru ca „aeronava” sa decoleze si sa aterizeze in siguranta.
Pe de alta parte totusi, prezenta unui tren de rulare de automobil asigura distante mult mai scurte pentru decolare, daca sunt folosite ambele motoare, iar franele de pe cele patru roti vor scurta deasemenea distanta de aterizare.
Trecem peste partea de securitate si teste EuroNCAP pentru ca, evident, nu are nici un rost sa ne facem acum griji ca nu sunt sufiente “stele”. Mai bine incercati sa va imaginati cam cum se poate conduce, sau se piloteaza, un astfel de vehicul, cu un volan care tine si loc de mansa, asta ca sa nu mai vorbil de combinatia pedale/palonier.
Haideti acum sa presupunem ca exista o masina/avion care a rezolvat toate aceste probleme. Ce poti face cu ea efectiv? Nu poti decola de pe sosea pur si simplu, trebuie sa te deplasezi la un aeroport, si asta inseamna ca aici poti foarte bine sa schimbi masina cu un avion, nu e nevoie sa platesti o avere (si sa astepti poate o vesnicie) doar ca sa decolezi direct cu masina.
O alta “piedica” in realizarea acestui vis este chiar soferul, care va trebui sa aibe o licenta de zbor. Acesta se poate obtine aproape de catre oricine, dar implica niste costuri mult mai mari decat cele necesare pentru obtinerea unui permis de conducere obisnuit.
Prima incercare de a zbura cu masina a fost in 1917, cand Glenn Curtiss cu al sau Curtiss Autoplane a reusit sa se desprinda de la sol, insa nu a fost considerat un zbor efectiv. Prima masina care a reusit sa zboare a fost construita in 1937 de Waldo Waterman. Arrowbile era derivat dintr-un avion, propulsia pe sosea si in aer fiind asigurata de un motor Studebaker.
Dupa razboi, masinile zburatoare ereau o tema comuna pentru SF si machete. Desi cateva modele din acea vreme au reusit sa zboare, nici unul nu s-a bucurat de un succes comercial care sa le asigure existenta.
Ultima realizare in domeniu, Terrafugia TF-X, ne propune o combinatie de masina, avion si elicopter, insa partea de decoleare si zborul propriuzis putind fi efectuate si in regim automat. Sigur, asta ne scuteste de o gramada de batai de cap legate de lincente de zbor, in cazul asta pentru avion si elicopter, si reduce timpul necesar pentru a invata cum se foloseste noua jucarie. Restul probelemlor raman insa nerezolvate complet, ca sa nu mai spunem ca automanatizarea zborului creeaza cel putin la fel de multe probleme pe cat rezolva.
Solutia care are cele mai multe sanse de a vedea productia de serie, fie ea cat de mica, este cea gasita de Henry Smolinski. In 1971, acesta a folosit o combinatie intre un Ford Pinto si partea din spate a unui Cessna Skymaster, aceastea putand fi cuplata masinii pe aeroport. “Combinaia a primit denumirea “AVE Mizar”. Ideea era buna, insa realizarea defectuoasa a facut ca unul dintre prototipuri sa se dezintegreze in aer, in urma accidentului pilotul si Henry Smolinski pierzandu-si viata. Desi nu este chiar o masina zburatoare, acesta solutie este totusi cea mai usor de realizat si cea mai practica pana in acest moment.
Iata ca mai avem foarte putin pana vom sarbatori 100 de ani de la realizarea primului automobil cu aripi, insa in ciuda progreselor care au fost facute, inca nu avem o masina zburatoare cu care sa putem zbura efectiv. Pana la urma, daca ar exista o “masina” care sa zboara perfect si sa poata decola si ateriza oriunde, atunci cui i-ar mai folosi “functia” de automobil?