
Carlos Ghosn, managerul din spatele Aliantei Renault Nissan si omul care conduce cele doua prestigioase companii auto, este inca o data cel mai bine platit executiv din Japonia. Clasamentul salariilor din Japonia l-a pozitionat pe Ghosn pe primul loc in 4 din ultimii 5 ani.
Salariul managerului si bonusurile ajung la 9,8 milioane de dolari, la care se adauga dividendele Nissan. Sunt banii primiti anul trecut de Carlos Ghosn doar de la Nissan, pentru ca de la Renault managerul mai primeste circa 3,1 milioane de dolari. Anuntul salariului a fost facut in cadrul intalnirii anuale a actionarilor Nissan, unde Carlos Ghosn a facut o declaratie controversata: „Inteleg sensibilitatea acestei chestiuni. Faptul ca suntem in Japonia, n-ar trebui sa fie un handicap pentru atragerea talentelor. Avem nevoie de cele mai bune minti, de cele mai bune talente”.
Spre deosebire de Ghosn, omul din spatele renasterii Nissan, Akio Toyoda, CEO Toyota, prima companie auto a lumii, nu castiga decat un salariu onorific de 230 de yeni. Toyoda, mostenitorul companiei, detine o mare parte din actiunile companiei in schimb. Un alt caz de CEO auto de top este al lui Takanobu Ito, presedintele Honda, care are un salariu de vreo sapte ori mai mic decat al lui Ghosn.
Modul in care este construita societatea nipona naste controverse legate de salariul prea mare pe care il are Carlos Ghosn, decenta castigului si a muncii fiind la mare respect in Tara Soarelui Rasare. Tocmai de aceea discursul usor infumurat al liderului Renault-Nissan n-a fost pe placul japonezilor, care nu au obiceiul unor sume atat de mari.
Cu toate acestea, salariul lui Ghosn nu este cel mai mare din industrie. La acest capitol conduce Alan Mulally, considerat cel mai bun CEO al Americii, cu un salariu de 23 milioane de dolari. Seful Ford este urmat de Martin Winterkorn dela VW, cu 20 milioane de dolari, CEO-ul GM, Mary Barra, cu 14,4 milioane de dolari, si seful Daimler, Dieter Zetsche, cu 11,2 milioane de dolari.