Fecare tara europeana si-a pus la punct un sistem propriu de taxare a drumurilor, care poate sa fie in folosul turistilor aflati in tranzit, sau nu.
Desfiintarea punctelor de frontiera intre statele Schengen a eliminat timpul pierdut la trecerea dintr-o tara in alta, insa stresul soferilor nu a fost eliminat total, acestia fiind nevoiti sa opreasca pentru a-si achizitiona o vinieta in anumite cazuri.
La prima vedere, sistemul de taxare cu vinieta pare mai avantajos din punctul de vedere al pretului, dar sunt cateva mici amanunte care pot inclina balanta in favoarea taxarii pe segmente de autostrada. Opt tari europene, printre care si Romania, au adoptat o taxa obligatorie pentru drumurile nationale, taxarea facandu-se de la minim 7 zile pana la un an, intervalele fiind diferite de la tara la tara. Cele opt tari sunt, Austia, Bulgaria, Elvetia, Republica Ceha, Romania, Slovacia, Slovenia si Ungaria. Vinieta este obligatorie pentru toate automobilele care circula pe teritoriul acestori tari, indiferent daca este vorba de autostrazi sau drumuri nationale.
Vinieta vs taxa de autostrada
In Romania tariful este de 3 euro pentru o saptamana, sapte euro pentru o luna, 12 euro pentru trei luni si 28 de euro pentru un an. Pentru comparatie, drumurile din Bulgaria costa ceva mai mult si anume cinci euro pentru o saptamana, 13 euro pentru o luna si 34 de euro pentru un an, iar in Ungaria se percepe o taxa de 10 euro pe saptamana si 16 euro pentru o luna. Vorbeam la inceput de avantaje si dezavantaje pentru acest sistem. Avantajele sunt cat se poate de clare in Austia, unde taxa de drum pe zece zile costa doar 4,8 euro, la extrema opusa aflandu-se Elvetia unde perioada minima este de un an si costa 33 de euro, dar se aplica doar pentru autostrazi.
Cu exceptia Austiei, unde vinieta trebuie obligatoriu lipita pe parbriz, in toate celelalte tari care folosesc acest sistem, numarul de inmatriculare al masini este trecut pe bonul care insoteste vinieta.
Exista destule tari care fac exceptie de la regula, pentru ca putem circula fara a plati taxa de drum. Asadar putem circula liber in: Andora, Belgia, Cipru, Estonia, Finlanda, Germania, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Moldova, Monaco si Ucraina.
14 state europene au ales sistemul de plata pe portiuni de autostrada, care implica trecerea prin niste porti de taxare amplsate la iesirile de pe autostrada. In principiu taxarea se face in functie de distanta, pe tronsoane de cate 100 km, insa sunt si exeptii ca anumite tuneluri sau poduri. Tarile unde se plateste taxa de autostrada sunt: Croatia, italia, Serbia. Marea Britanie, Spania, Franta, Polonia, Portugalia, Grecia, Irlanda, Macedonia si Turcia.
100 km de autostrada costa 5,3 euro in Croatia, 5,5 in Italia, intre 3,5 si 5,8 in Marea Britanie, 8 in Spania si 9 in Franta.
Nu toate autostrazile din aceste tari sunt cu taxa, existand si segmente unde se poate circula liber, insa acestea au ca scop reducerea infrastructurii de taxare si nu este o favoare facuta soferilor carfe tranziteaza tara.
Pe langa vinieta, statul Roman mai percepe taxa pentru podurile peste Dunare, insa la acestea s-ar mai putea adauga si taxele de autostrada pentru segmentele Comarnic – Brasov si centura de sud a Capitalei care vor fi construite in concesiune.