Skoda patrunde pe segmentul mini impinsa de politica globala a grupului din care face parte, insa cu o dorinta proprie de a avea succes. Propune un model simplu, versatil, mic si practic, un automobil disparut din peisajul auto de cateva decenii bune. El este noul Citigo.
Cand urmareste un nou segment, Grupul Volkswagen o face cu toate resursele sale. Este motivul pentru care Skoda primeste platforma lui VW Up! si construieste noul model Citigo. Cel mai mic reprezentant al gamei cehesti ataca, alaturi de Up!, un segment mini tot mai popular prin partile dezvoltate ale Batranului Continent cu scopul declarat de a-l cuceri.
Timpul este singura unitate de masura care poate raspunde acestui razboi despre care Grupul VW crede cu vehementa ca nu va ajunge la canibalizari. Pentru ca strategiile din cadrul celui mai mare jucator de pe piata auto europeana se fac cu precizie chirurgicala, iar Citigo nu vine sa fie sora mai mica si mai saraca a lui Up!, ci aliatul sau mai putin sofisticat, deci mai ieftin.
Motor 1.0 MPI – epoca celor 3 cilindri
In zilele noastre un model precum Citigo nu este pentru oricine. Departe de a fi masina saracului, noul Skoda este masina oamenilor simpli si concreti, care cauta o alternativa ieftina si practica pentru marile aglomeratiile urbane. Un vehicul de oras nu trebuie sa dezvolte o simfonie a cailor putere, fiind mai degraba un limbaj al eficientei inainte de toate. Din acest motiv, Citigo este motorizat doar de un motor de 1.0 litru MPI, o unitate disponibila in doua variante de putere: cu 60 si 75 cai putere.
Poti sa taci cand vine vorba despre un propulsor cu trei cilindri sau poti sa spui totul, insa clientul de masini va trebui sa inteleaga ca el este viitorul palpabil in acest moment. Cum pretul carburantului creste, si creste sigur, iar orasele se aglomereaza ochi de masini, solutia intervine de la sine. Noi am testat versiunea echipata cu 75 CP si transmisie automata cu 5 rapoarte, de altfel singura din gama care lasa totul pe mana unei cutii ASG, fratele mai mic al celebrului DSG.
Motorul de 75 cai putere ofera satisfactie maxima la peste 4.000 rpm, moment in care incepe sa se faca simtit si din punct de vedere auditiv. Impresioneaza prin zgomotul aproape insesizabil pe care il face si nivelul extrem de mic al vibratiilor. Dar nu este destul. Cei 75 de cai putere, disponibili in totalitate la 6.250 rpm, nu sunt tocmai de aruncat cand vine vorba despre o caroserie atat de mica si implicit usoara, insa nici nu impresioneaza printr-o agilitate care sa ne dea pe spate. Pe spatii mici si inghesuite se poate dovedi un campion daca-l turezi cum trebuie, un adevarat sprinter al strazilor inguste. O situatie mai putin obisnuita este momentul maxim care se produce abia la 3.000 rpm si a carui valoare nu este deloc neglijabila pentru o benzina atat de mica: 95 Nm.
Pana la 80 km/h, cel mai mic Skoda se misca excelent, insa dupa acest nivel de viteza intervin barierele unei cilindree gandite aproape exclusiv pentru mediul urban. Insa nici la drum intins, pentru un sofer precaut, Citigo nu va dezamagi, motorul facandu-si treaba bine si la 120-130 km/h. Versiunea testata de noi, cea cu cutie automata, este pusa in valoare de un consum exceptional: 4,5 litri la 100 km in regim mixt. Cu un consum urban de 5.5 litri la 100 km si unul extraurban de 4.0 litri, Skoda Citigo impresioneaza realmente la acest capitol. Pentru a scoate un asemenea consum, nu trebuie sa abuzezi de pedala de acceleratie, care devine extrem de atragatoare odata ce descoperi resursele motorului dincolo de 4000 rpm. In traficul aglomerat al Bucurestiului, media inregistrata la 100 km rulati a ajuns la 6.0 litri la 100 km. Nivelul este excelent pentru o benzina, dar ar fi putut fi mult mai buna daca in spatele ei se afla si un sistem Stop/Start.
Dinamica & Comportament
Un vehicul mic de oras nu emite pretentii cand vine vorba despre performante. De dragul statisticii vom mentiona ca Citigo are nevoie de 13,9 secunde pentru a ajunge la 100 km/h, in timp ce viteza maxima de constructie se opreste la 171 km/h. Sunt cifre rezonabile avand in vedere dimensiunile masinii, chiar daca viteza maxima pare cam mare pentru un vehicul atat de mic. Toti soferii care vor alege cutia automata cu cinci rapoarte isi vor asuma intarzierea existenta in momentul schimbului, transmisia fiind mult mai eficienta in modul manual. Pentru un schimb mai eficient al vitezelor este indicat modul de schimabare din maneta, iar pentru urcarea pantelor, Skoda pare sa ne roage sa avem rabdare, pentru ca Citigo-ul ei se urneste mai greu la acest capitol.
Daca comportamentul cutiei ASG nu este tocmai ideal, cel al suspensiei pare sa fie perfect cand ajungem in zone cu asfalt denivelat si presarat de gropi. Socurile sunt absorbite excelent de aceasta suspensie setata catre confort, in dauna unei dinamici superioare. Orientat 99% catre oras, Citigo sufera prin caracterul subviratoriu pe care il are pe viraje iar cand nota este fortata la limita, intervine ESP-ul disponibil in pachetul standard al masinii. Sistemul de directie a fost gandit pentru a oferi o manevrabilitate excelenta in oras, dar nu este tocmai precis si aduce minusuri la capitolul dinamic. Orasul este locul de joaca al noului Citigo, iar pe acest teritoriu modelul ceh surprinde prin comportamentul sau agil si eficace.
Design simplu
Designul este un apanaj al clasei mici. Sunt nenumarate exemple de masini mici reusite din punct de vedere estetic, dar Citigo nu prea se poate bucura de acest avantaj tocmai pentru ca trebuie sa se fereasca de clientii cu ochi pentru VW Up!. Skoda n-a excelat niciodata la acest capitol, chiar daca are un model numit Superb, fiind mai degraba raspunzatoare pentru imaginea utilului inainte de toate. Este si cazul lui Citigo care nu se poate compara cu suratele Mii sau Up!, liniile sale clasice, forma cuminte si lipsa agresivitatii vizuale ducand cu gandul la alte valori. Spatele modelului vine sa intareasca ideea de masina simpla, lipsita de artificii, un elogiu adus designului cumpatat.
Totul a fost facut din motive financiare, rolul lui Citigo in razboiul clasei mici fiind dinainte stabilit. In ciuda acestor lucruri, Skoda Citigo, un model fara idealuri stilistice, exprima un fel ciudat de atractie vizuala, datorata in mod special dimensiunilor masinii. Chiar daca nu este elaborat, designul modelului cehesc are o simplitate care-i asigura succesul, modelul atragand destule priviri admirative pe strazile orasului.
Interior spatios
Primul lucru care interzice orice logica este spatiul generos de la interior. Citigo masoara in lungime 3,5 metri, are o latime de 1,6 metri si o inaltime de 1,4 metri. Cu toate acestea reuseste sa beneficieze de un ampatament de peste 2,4 metri si in asta sta secretul pentru un spatiu extrem de generos – judecand in limitele clasei. Skoda a tinut sa faca zarva de acest lucru, specificand ca Citigo dispune de cel mai mare spatiu din segment pentru zona umerilor pasagerilor din fata. In rest, interiorul este auster si modest. Materialele prezinta o treapta inferioara de calitate fata de Up! iar nivelul de personalizare este aproape inexistent.
S-a mizat totul pe mana utilului, lucru pentru care spatiile de depozitare sunt la inaltime, dar si pe calitatea de executie – finisajele sunt corecte. O gaselnita de design preluata de pe Beetle are menirea de a aduce o pata de culoare unui interior destul de plicticos, orientat prea mult catre functional. Astfel zona superioara a fatetelor usilor nu a fost acoperita cu material plastic, optandu-se pentru un modelaj facut direct din tabla caroseriei. Desi nu pare deloc in regula, de fapt este o solutie ingenioasa care creste mult aspectul vizual al habitaclului. Scaunele prezinta un design special si beneficiaza in dotarile superioare de o tapiterie placuta din punct de vedere vizual.
Nu acelasi lucru se poate spune despre volanul simplu si consola de generatie veche a unui model nou din toate punctele de vedere. La acest capitol, Skoda a taiat semnificativ din costuri si a indepartat clientii care visau la un Up! dar ar fi putut sa se multumeasca si cu o varianta mai ieftina a acestuia. Locurile din spate ofera un spatiu decent pentru doi pasageri adulti, iar portbagajul poate gestiona un volum de pana la 251 litri.
Concluzie
Skoda ne propune o varianta mai mult decat interesanta a vehiculului mic de oras. Caracterizat prin austeritate si simplitate, Citigo este o expresie a functionalului si utlilului. Citigo ofera toate aceste si mai are o calitate exceptionala: nu isi pierde caracterul de automobil modern. Chiar daca este lipsit de unele dotari, chiar daca ii lipsesc ornamentele sau designul cutting-edge atat de cautate la masinile mici, cel mai mic dintre reprezentantii numelui Skoda ia cu asalt o piata tot mai ingreunata de poverile traditiei sale. Prin pretul sau de start – 8.335 euro cu TVA – modelul cehesc pare ca o oferta est-europeana venita la fix intr-o Europa de Vest afundata tot mai mult in criza. Versiunea testata de Voom.ro, cea echipata cu motorul de 75 cai, cutie automata si nivelul de echipare de mijloc – Ambition -, are un pret in Romania de 10.545 euro cu TVA.