Teste

Cavalerul de onoare – Test cu BMW 120d xDrive

De 15 aprilie 2013No Comments
; ; ; ;

Asa cum o cere reteta firmei, cel mai mic model din gama BMW este sportiv si bine dotat din toate punctele de vedere, dar reuseste 120d xDrive sa ofere aceleasi senzatii ca modelele superioare, sau ceva lipseste din meniu?

Seria 1 foloseste “armele” BMW pentru a lupta intr-un segment dominat de modele populare ca VW Golf sau Ford Focus, care au ca avantaj principal utilitatea si confortul. Insa segmentul modelelor compacte premium este in continua crestere, pe masura ce tot mai multi producatori decid sa construiasca modele din aceasta categorie.

Ca si in clasele superioare, si aici lupta se da intre aceiasi constructori care incearca sa-si implementeze propria filozofie intr-un model de “doar” 4,3 m lungime. Cand vine vorba de performante, consum si echipamentele din dotare, BMW Seria 1 este fruntas, insa in detrimentul spatiului interior si al confortului pasagerilor de pe bancheta care ar fi putut avea valori mai bune.

Design/Confort

Cea mai noua generatie Serie 1 are un design mai studiat, care transmite aceeasi stare ca modelele mai mari din gama. Elementul principal pe care BMW a vrut sa puna accentul este reprezentat de partea frontala cu o forma a farurilor care nu are cum sa fie confundata.

Linia caroseriei nu permite imprumutarea elementelor de design specifice BMW prezente pe modelele mai mari, dar Serie 1 are un stil original care reflecta foarte bine filozofia adoptata de constructorul german pentru modelele sale.

Forma bordului este preluata cu modificarile de rigoare de la Serie 3, iar materialele folosite si finisarile sunt la aceleasi standarde. Nu lipseste nici sistemul iDrive, al carui buton rotativ de control este pozitionat pe consola centrala, nici ecranul generos pozitionat in partea superioara a consolei centrale care poate afisa toate informatiile necesarea in timpul mersului. Usurinta in utilizare data de sistemul iDrive face ca accesarea instalatiei multimedia si a setarilor masinii sa se faca intuitiv.

Spatiul oferit pentru sofer este suficient, dar poate lasa impresia ca este cam “stramt” pentru cei cu inaltime peste medie, in special din cauza consolei centrale late care trebuia sa pastreze traditia BMW. Locurile din spate sunt cele care “sufera” cel mai mult din lipsa de spatiu. Desi BMW a facut progrese notabile fata de generatia anterioara, nu putem spune ca spatiul destinat pasagerilor de pe bancheta se apropie de etalonul acestei clase, din fericire insa acestea vor fi destul de rar ocupate.

Un alt capitol in care BMW a facut progrese este cel destinat spatiului pentru bagaje care ofera un volum sub media acestei clase de 360 l, cu 20 l mai mic decat cel oferit de Audi A3 Sportback, dar care poate fi marit pana la 1.200 l prin plierea banchetei. Oricum, destinatia principala a acestui model este deplasarea zilnica spre locul de munca, situatie in care aceste valori sunt mai mult decat suficiente.

Sistemele de navigatie oferite standard sau contra cost de catre producatori au avut mereu deficiente la nivelul hartilor care, fie nu erau disponibile pentru tara noastra, fie erau neactualizate de foarte mult timp. BMW a rezolvat acesta problema prin implementarea hartilor Google in sistemul de navigatie care ofera avantajul stabilirii unei rute pe computer si transferarea ei catre sistemul de navigatie al masinii.

Gratie configuratiei cu tractiune spate, care echipeaza modelele de baza ale seriei 1, capota motorului este destul de lunga pentru un model compact, iar habitaclul impins spre spate da un aer elegant, chiar daca lungimea totala se situeaza in jurul valorii de patru metri.

Marea majoritate a dotarilor disponibile pe modelele superioare este prezenta si aici, totusi exista si cateva echipamente care nu au reusit sa “obtina” un loc pe cel mai mic model din gama, dar pe care ne-ar fi placut sa le avem. Mai avem de asteptat pana sa vedem pe un model compact “Head-Up Display” sau “Active Steering”, insa lista se scurteaza de la o generatie la alta pe masura ce constructorul german gaseste noi metode de a include cat mai multa tehnologie la bordul modelelor sale.

Motor/Cutie de viteze

Tractiunea spate ofera un avantaj important pe care BMW il are in fata concurentei premium din acest segmet, insa cei mai carcotasi vor semnala aderenta scazuta pe ploaie si mai ales pe zapada fata de competitori care ofera modele cu tractiune fata sau integrala.

Nu numai pentru acestia, BMW a introdus pe seria 1 sistemul xDrive care aduce si in portofoliul BMW avantajele tractiunii integrale in clasa compacta, cum ar fi stabilitatea mai buna pe viraje sau confortul sporit pe timp de iarna.

Consideram ca BMW Serie 1 are un farmec aparte dat de tractiunea spate care genereaza un comportament sportiv, in adevaratul sens al cuvantului, pe care ne-ar placea sa il vedem pe o compacta, insa tractiunea integrala are destule avantaje, mai ales din punctul de vedere al sigurantei, care vor face ca multe modele Serie 1 sa fie in configuratia xDrive.

Sub capota se afla motorul diesel de 2 litri, in varianta de 184 CP si 380 Nm disponibili intre 1.750 si 2.750 rpm, care se descurca foarte bine indiferent de stilul de condus al soferului. O rezeva confortabila de putere este prezenta mereu pentru a ne da o senzatie de siguranta, care, completata de aderenta foarte buna asigurata de tractiunea integrla, definesc caracterul celui mai mic model BMW.

Cuplul generos oferit de motor face ca schimbarea treptelor sa nu fie necesara prea des, desi timoneria foarte precisa faca ca manevrarea schimbatorului de viteze sa se faca cu minim de efort.

Pe consola centrala, in partea din stanga a schimbatorului de viteze, este pozitionat un buton care permite schimbarea intre cele patru moduri care influenteaza felul in care masina raspunde la comenzi. Acestea sunt, “EcoPro”, “Comfort”, “Sport” si “Sport Plus”, denumirea fiind destul de sugestiva pentru a ne face o idee despre ce efect are fiecare. Oricum, la selectarea unuia dintre ele, o descriere scurta este afisata pe ecranul central.

Pe langa intarirea suspensiei, specifica pachetului “M”, si raspunul mai prompt al motorului la apasarea pedalei de acceleratie, modul Sport Plus dezactiveaza o parte din sistemele electronice care pastreaza masina pe traiectorie si, char daca tot nu suntem de capul nostru si “ceva” inca vegheaza asupra noastra, avem mult mai multa libertate pentru a ne bucura de cei 184 CP si de tractiunea integrala. In esenta sistemul iti permite sa incalci usor limitele intr-un mod atat de bine pus la punct incat incepi sa crezi ca esti bun la asta.

Dinamica/Performante

Cei 184 CP ai motorului au in “subordine” 1.500 kg, ceea ce inseamna un comportament dinamic bun, aici adaugandu-se si avantajele transmisiei integrale pentru a avea motive foarte bune sa fim impresionati.

Directia scurta si precisa face ca masina sa raspunda imediat la cea mai mica miscare a volanului, iar scaunele profilate asigura o sustinere laterala foarte buna care nu afecteaza confortul.

BMW 120d xDrive poate accelera pana la 100 km/h in 7,2 secunde iar viteza maxima atinsa este de 225 km/h. Nu e rau pentru o compacta premium cu caracter sportiv, mai ales ca motorul nu este deloc gurmand.

BMW anunta un consum urban de 5,8 l/100 km, cu 0,2 l mai mare fata de cel obtinut de modelul 120d fara tractiune integrala. Valoare este mai optimista decat in realitate, unde consumul in oras a trecut de 6,5 l/100 km, insa valoarea este in continuare foarte buna iar meritul revine in mare parte sistemului Start/Stop.

Concluzie:

BMW 120d xDrive ofera un compromis intre sportivitate si eficienta care defineste personalitatea acestui model. Avantajele date de tractiunea integrala si motorul performat sunt “ambalate” intr-o caroserie compacta cu personalitate care se preteaza la naveta zilnica spre birou, dar impinsa la limita va dezvalui un sasiu capabil sa faca fata si celui mai agresiv stil.

Comcurenta pe care BMW o intampina in clasa compacta este obisnuita pereche Mercdes/Audi care ofera acelasi nivel de confort insa au adoptat un stil mai pasnic, plus modelele sport ale constructorilor “de volum” care ofera performante similare la un pret mai bun insa nu ofera aceeasi combinatie de confort, finisaje si dotari.

Pachetul “M Sport” mai adauga inca 3.647 euro la pretul final, insa transformarea vizuala este substantiala Pretul de plecare de 32.922 euro face ca modelul 120d xDrive sa fie destul de selectiv, insa daca nu performatele sunt cele care va atrag in mod special ci stilul, atunci puteti incerca motorizarea de baza 116i care porneste de la 25,730 euro.

Share

Leave a Reply

19 − 2 =