
Producatorul de anvelope Nokian Tyres isi testeaza amanuntit anvelopele de iarna pe zapada, gheata si lapovita in centrul de testare denumit White Hell („Iadul Alb”), aflat in apropierea localitatii Ivalo din Laponia. Centrul se intinde pe mai mult de 700 de hectare de camp inzapezit si este pozitionat mult dincolo de Cercul Polar Arctic, cu cateva sute de kilometri mai la nord de Rovaniemi, orasul Craciunului si domiciliul oficial al legendarului Mos Craciun.
Iadul Alb la superlativ
Nokian Tyres a infiintat centrul de testare de la Ivalo la jumatatea anilor ’80, mai exact in 1986, iar de atunci acesta a dobandit reputatia celui mai exigent, vast, complex si extremcentru de testare a anvelopelor in mediu natural,din intreaga lume. La White Hell, iarna temperaturile scad mult sub zero grade, in timp ce primavara sunt posibile variatii de temperaturaintre zi si noapte de pana la 40 de grade.
Din luna noiembrie si pana in mai, pistele de testare sunt supraagolemerate. In aceasta perioada de aproximativ 200 de zile de ger sunt testate peste 20.000 de anvelope si sunt parcursi peste 40.000 de kilometri pe pista. Echipele extrem de experimentate desoferi profesionistitesteaza anvelopele zi si noapte. In cadrul centruluisunt peste 20 de piste intretinute constant, intinse pe mai mult de 100 de kilometri, incluzand un „culoar de gheata” lung de700 de metri in care sunt posibile testari in conditii controlate. Intretinerea pistei este foarte dificila deoarece conditiile pistelor inzapezite si inghetate trebuie sa fie comparabile, pentru obtinerea unor rezultate concludente. Practic, aceeasi grosime a zapezii, aceeasi duritate a ghetii, cat si curatarea pistei in functie de necesitati,trebuie asigurate constant.
Un nou si versatil centru tehnologic pentru anvelopele de iarna si de vara
In 2017, Nokian Tyres deschide un nou centru tehnologiccu scopuri multiple in Santa Cruz de la Zarza, Spania, atat pentru anvelopele de iarna, cat si pentru cele de vara, pentru a stimuladezvoltarea productiei pe tot parcursul anului. Situat la sud de Madrid, acest centru de dezvoltare modern se va desfasura pe mai bine de 300 hectare si va fi inconjurat de o pista ovala de 5 kilometri.
„Aceasta pista ovala cu curbe inclinate ne permite sa testam anvelopele de vara si de iarnacu indice de viteza ridicat, la viteze de pana la 300 km/h. In special inEuropa Centrala si America de Nord existacererepentru anvelopele cuindice de viteza ridicat, iar acestea suntcele doua zone pentru care ne propunem in prezent o dezvoltare puternica,”declara Antti-Jussi Tähtinen, vice-presedinte, Marketing si Comunicare, Nokian Tyres.
In centrul pistei ovale se vor afla piste de cercetare si testare suplimentare, pentru acvaplanare, franare si manevrare pe suprafete umede. Aici se vor desfasura si majoritatea testelor de omologare, inclusiv testarea nivelului de zgomot al anvelopelor. Nokian Tyres va investi in noua unitate aproximativ 16 milioane de euro.