Tehnologie

CES 2015: Viitorul masinilor pe pilot automat

De 9 ianuarie 2015iulie 21st, 2015No Comments
;;;;;

Exista judecata ca publicul primeste ceea ce vrea. De la politicieni, de la media, de la producatorii industriali sau de divertisment. Intr-o oarecare masura asa este, intr-alta, nu.

Daca luam industria auto si analizam cu atentie vom observa ca aparitia unor noi modele a avut in spate de fiecare data setarea trendului. Desigur, publicul a cerut si cere SUV-uri, insa SUV-urile nu au aparut abia dupa ce publicul le-a cerut. Si nici alte noi segmente auto nu au facut-o. Anticiparea publicului este intr-adevar sabia, intotdeauna cu doua taisuri, pe care o manuiesc toate marcile auto. Dar anticiparea si mai ales consistenta ei sunt chestiuni relative.

Acum mai toti marii producatorii auto s-au pus pe treaba la setarea unui alt trend: masina autonoma. Fiecarui sofer in parte ii va veni randul la manipulare in jocul care abia a inceput. Ai nevoie de o masina care face totul pentru tine,  ai nevoie de o masina care conduce singura in timp ce tu poti lucra, citi, naviga pe internet sau sta la o discutie cu pasagerii. Deocamdata, absolut toate programele de dezvoltare a masinilor autonome nu resping ideea de sofer, care e responsabil cu monitorizarea sau observarea vehiculului. Dar va veni o vreme cand trendul va stabili ca e timpul sa renuntam la soferi. Unii sunt bucurosi sa auda asta, altii vor blestema ziua in care tehnologia nu-i va mai lasa sa puna mana pe volan, ziua in care nu va mai fi volan.

Ziua aceea este masurabila in ani, dar ea a inceput. Daca exista un lucru clar la Consumer Electronics Show din Las Vegas de anul acesta, acela trebuie sa fie tendinta industriei auto de a merge in directia masinilor autonome.

Toate eforturile au batut in aceasta directie, cu prototipuri suta la suta autonome, vehicule de drum care sunt deja semi-autonome si tehnologii care de acum par sa nu mai asiste soferii, dar sa fie asistate  de soferi.

Mercedes

Dieter Zetche, seful Daimler, a fost si el prezent la CES 2015. A tinut sa prezinte personal prototipul Luxury in Motion, prototipul de masini care merge singur si este practic o “sufragerie pe patru roti”.

Audi

Audi a ales sa ramana totusi in prezent si ne-a aratat perspectiva clara din ultimii ani. Asta a vrut sa fie conceptul Prologue, o masina care deja poate merge singura la 110 km/h, o masina care a venit din Sillicon Valley singura pana la Las Vegas.

Ford

Raj Nair de la Ford a fost primul om din industrie care a vorbit despre un vehicul autonom care poate fi cumparat si chiar si-l poate permite publicul de masini normale, lucru care pare a fi planul cel mai mare al noului sef Ford – Mark Fields.

BMW 

Si ca sa incheiem cum se cuvine cercul stramt al producatorilor premium germani, din peisaj nu putea lipsi BMW, care a prezentat cum functioneaza intr-o parcare adevarata, dar totusi una impecabila, i3-ul lor cu sistem de parcare automata si de evitare a coliziunilor.  Ne-a arata cum iti poti chema masina la bariera parcarii cu un simplu smartwatch si o banala aplicatie. O chemi si ea vine singura.

Anul acesta la salonul de gadget-uri si investii din Las Vegas in spatele actiunilor evidente au stat cateva trenduri interesante. Daca vorbim despre lumea automobilelor, actiunea a constat in a face masinile si mai inteligente decat sunt. Facandu-le si mai inteligente, se poate ajunge, la masina autonoma suta la suta si gata de vanzare. Si companiile hi-tech ii ajuta pe producatorii auto. Scott Ahn, de la LG Electronics, a spus la CES ca se lucreaza din greu pentru dezvoltarea unor metode prin care telefoanele si tabletele sa fie conectate la masini intr-o lume in care se vrea conectata la tot si toate.  Iar acelasi lucru il face si AT&T, Panasonic si multi, multi altii.

Share

Leave a Reply

7 + fifteen =