Teste

Chemarea strabunilor – Test cu Land Rover Freelander SD4 SE

De 2 noiembrie 2012No Comments

Ajuns la a doua generatie, Freelander nu a scapat de statutul de frate mai mic al lui Discovery, insa odata cu nenumaratele operatuni estetice, se corecteaza usor si comportamentul unui model care incepe sa devina tot mai mult un crossover. Chiar si asa, el nu vrea deloc sa se indeparteze de aura conservatoare care caracterizeaza spiritul unei civilizatii auto, in speta cea britanica.

Totul a inceput de la un nume care promitea sa darame barierele. Barierele care pun cruce drumurilor pentru a lasa loc naturii sa fie ea insasi. Land Rover a fost de la inceput o poveste in care doar adevaratii visatori au putut crede, iar tot ceea ce a trebuit sa faca marca britanica a fost sa demonstreze tuturor ca poate ajunge oriunde.

A doua marca auto de vehicule 4×4 din istorie, dupa Jeep, Land Rover are de spus o poveste pentru fiecare model care astazi nu face decat sa duca traditia mai departe. Orice Land Rover impune respect prin conservatorismul sau si trimite gandul catre un singur lucru: calitate. E ca si cum ai patrunde in cabinetul unui britanic, oricare ar fi el, atunci cand faci cunostinta cu un Land Rover, si fix asa ne-am simtit noi cand am facut cunostinta cu Frelander 2 facelift.

Motor turbodiesel 2.2 litri cu 190 CP

Land Rover Frelander 2 reuseste sa impace si clientii de benzine si pe cei de motorine. Daca pentru benzina exista optunea unei cilindree supradimensionate, de 3,2 litri cu 233 cai puere, fanii diesel-ului pot alege intre doua versiuni diferite ale motorului turbo cu 2179 cmc, una cu 150 cai putere si a doua cu 190 cai putere. Noi am testat Freelander SD4 SE cu 190 cai putere si un cuplu maxim de 400 Nm realizabil inca de la 2000 rpm. Unitatea turbodiesel dispune de patru clindri in linie care pot dezvolta pana la 190 cai putere, disponibili in totalitate abia la 4.000 rpm. Un diesel de 2.2 litri te poate trimite cu gandul la epoca murdara si zgomotoasa a acestui tehnologii. Insa nu este deloc asa, pentru ca Freelander 2 a impresionant inca de la prima cheie a motorului prin silentiozitatea sa dar si repeziciunea cu care propulsorul misca masa vehiculului. Asta am spune daca am uita sa trecem in revista ca nivelul redus al vibratiilor a fost o surpriza extrem de placuta.

Terrain Response

Motorul era cuplat la o transmisie automata cu 6 rapoarte, denumita Commandshift, care ofera o manevrabilitate superioara, dar si posibilitatea de control manual sau chiar un mod sportiv selectat de catre sofer. In ciuda confortului pe care il ofera o automata pe o masina cu dimensiuni generoase, raspunsul cutiei la accelerarile respectiv decelerarile bruste nu s-a dovedit a fi unul prompt, acel delay fiind usor dezamagitor in unele momente. Nu poti lua contact cu un Land Rover si sa treci cu vederea sistemul Terrain Response. Este adevarata experienta pe care ti-o ofera un Land Rover. Cu o simpla selectare din buton, motorul, transmisia si tractiunea sunt reconfigurate pentru mai multe tipuri de teren: asfalt, iarba, zapada, pietris, nisip sau noroi. Am avut ocazia sa testam pe langa asfalt si raspunsul oferit in cazul unui drum cu pietris, comportamentul pe iarba sau pe nisip iar diferenta pe care o face Freelander in fata altor competitori este una semnificativa.

Off-road

Modul de selectare de pe Freelander 2 este un plus evident, insa in off-roadul cu adevarat greu lucrurile se vor complica in lipsa unui buton de blocare a diferentialului si mai ales a reductorului.

Dimensiunea destul de mica a garzii la sol te indeamna catre asfalt sau cel mult catre drumurile de macadam si mai putin catre un teren serios accidentat. Sistemul de tractiune integrala Haldex nu ajuta prea mult vehiculul in situatii limita, unde lipsa legendarelor diferentiale mecanice Land Rover se face simtita. Aceste minusuri pot fi sesizabile doar de catre cei care fac off-road adevarat si nu sunt aplicabile drumurilor forestiere sau suprafetelor usor accidentate, unde Freelander 2 este rege pe segmentul sau. E greu sa te numesti Land

Rover si sa nu ai parte de cele mai sofisticate sisteme tehnologice, chiar daca lumii ii place sa spuna despre tine ca tii prea mult la mostenirea ta, carevasazica ca esti conservator.

Consum

Astfel Freelander nu putea fi lipsit de un sistem Stop/Start care sa coboare nivelul consumului mixt pana la 7.9 litri la 100 km. In oras, SUV-ul britanic stoarce la fiecare 100 km cate 10,7 litri de combustibil iar la drum lung, daca nu se depasesc vitezele regulamentare, se poate spera la o medie de 6,6 litri la 100 km. Este adevarat ca intr-un oras aglomerat un consum mediu de 11 litri la suta poate parea unul satisfacator iar pentru calatoriile pe autostrada, cand vitezele cresc, consumul de 9-9,5 litri la 100 km este mult mai probabil. Totul depinde de modul in care este gestionat motorul de care sofer, de modul in care apasati pedala de acceleratie dar si de nivelul de aglomerare al traficului.

Comportament & Dinamica

Land Rover Freelander are nevie de 11,2 secunde pentru a ajunge la 100 km/h si a poate atinge viteza maxima de 181 km/h in echiparea cu motorul de 190 cai putere si cutie automata. Totusi, Freelander 2 se prezinta excelent in cadrul segmentului sau prin performantele de care da dovada. Reintors pe sosea, Freelander se simte in continuare ca la el acasa. Pe un off-road dificil, garda la sol devine un rival mai mult decat serios chiar daca cifrele unghiului de atac si unghiului de degajare sunt bune. La nivelul soselei, ruliul devine obositor doar in momentul in care se exagereaza in abordarea virajelor, sistemul independent de suspensie oferind o dinamica optima. Suspensia a fost gandita sa ofere ceea ce se numeste “placerea condusului” pe orice suprafata iar calitatea de a fi confortabil poate fi usor observata cand vehiculului “calca” denivelarile suprafetei de rulare. Capacitatile din off-road sunt indiscutabile pana la un anumit punct, drumurile cu macadam si traseele forestiere fiind ideale pentru Freelander. Sistemele Dynamic Stability Cpntrol – DSG si Roll Stability Control RSC completeaza gama de dotari care fac dinamica masinii sa fie una exceptionala. Directia ofera un raspuns corect, in nota general buna in care se inscrie comportamentul modelului. Sistemul de tractiune integrala Haldex vine sa corecteze caracterul subviratoriu pe care masina il are pe virajele mai stranse.

Design – marca inregistrata

Land Rover este unic din punct de vedere al designului, asa cum poate fi aproape unic cand vine vorba despre calitatea de a rula pe orice suprafata de teren. O mare parte dintre clientii lui Land Rover au gasit in caracterul aparte al designului un motiv suficient pentru a cumpara produsele marcii. Iar tot ce a putut sa faca Freelander la acest capitol a fost sa fie un Land Rover. Robustetea eleganta pe care liniile stilistice o descriu, grila impunatoare si forma clasica care urla a conservatorism sunt calitatile estetice ce intregesc imaginea unui SUV deosebit de restul lumii.

Designul mai joaca un rol in cazul lui Freelander. Forma are darul de a trada caracterul adaptabil al modelului gandit sa faca fata oricarui fel de teritoriu. Punctajul creste in momentul in care luam contact cu aerisirile laterale, farurile xenon, geamurile fumurii sau manerele usilor in culoare neagra. Spatele poate parea usor grosolan daca n-ar continua o linie robusta care incepe sa se contureze chiar de sub nasul masinii.

Interior – eleganta conservatoare

Nivelul de eleganta cunoaste un raspuns doar din partea functionalitatii. Freelander insa sufera prin lipsa de modernitate de care da dovada, mai ales la nivelul plansei de bord. Nivelul de eleganta superioara este vizibil mai ales in cazul detaliilor, cum ar fi cele doua benzi cromate de pe volan care servesc pentru claxon. Amplasarea butoanelor pentru geamuri si oglinzi direct pe portiera soferului pare sa fie usor ciudata, insa dupa o perioada va intra in obisnuinta. Forma volanului este o marca inregistrata si se asorteaza cu imaginea robusta a lui Freelander, insa consola centrala pare veche de doua generatii.

Lucurile devin mult mai placute in cazul tapiteriei catifelate care imbraca scaunele sau a cotierelor prevazute cu un sistem ingenios de reglaj pe inaltime. Spatiile de depozitare sunt satisfacatoare, la acest capitol Freelander 2 sta mai bine decat in cazul plasticelor. In plus, nivelul de confort de la interior ne aminteste ca vorbim despre un vehicul premium. Scaunele dau dovada de confort chiar si la drum lung, unde reglajul lombar si sustinerea laterala buna isi spun cuvantul. Chiar daca din punct de vedere estetic, Land Rover Freelander 2 nu prezinta cel mai atractiv habitaclu, odata urcat la bordul masinii vei simti nivelul calitativ deosebit , confortul si eleganta specifice marcii.

Concluzie

 

Freelander pare sa fie modelul cu cel mai putin ADN Land Rover, tocmai de aceea este si cel mai ieftin. Insa esenta automobilului britanic se regaseste undeva intre tablele si plasticele lui Freelander, fie ca este vorba despre incredibilul sistem Terrarin Response, fie ca e vorba despre tractiunea integrala sau pur si simplu despre designul specific marcii. Adevarul este ca Freelander are meritul de a furniza ceva din Land Rover, chiar daca nu totul, la un pret mai mult decat accesibil pentru segmentul premium. Land Rover Freelander 2 cu motor de 2.2 litri turbodiesel cu cutie automata in varianta de echipare SE are un pret de 42.656 euro cu TVA inclus, insa pretul pentru versiunea standard incepe de la 30.000 de euro cu TVA.

Share

Leave a Reply

three × three =


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/ingvoom/public_html/wp-includes/functions.php on line 5373