Ne-am întâlnit prima data într-o după-amiază ca oricare alta din Portoroz. Eu am coborât din mașină iar ea mi-a zâmbit din steaua cu trei colțuri. Știam că dacă nu vom vorbi un deceniu la reîntâlnire va fi la fel, la fel ca atunci când timpul se pierde în trecerea lui. Nu știu cât a trecut din Portoroz până aici, pentru că după primele cinci secunde, la revedere, ne-am înțeles de parcă nu ne-am fi despărțit.
Așa a fost și așa va fi cu o mașină care e făcută cu gândul la generația din care faci parte. Și nu are cum să fie altfel dacă acea mașină este și un Mercedes. Nu este un Mercedes ca oricare altul, pentru că nu este un Mercedes care să placă puristilor. Deși întâlnești o ușoară eleganță și o tentă sportivă, Mercedes Clasa A este o mașină pentru cei care visează la un Mercedes. Iar cei care visează un Mercedes, și care până nu de mult își puteau permite vechiul A, acum au ocazia să descopere ce înseamnă o experiență cu adevărat „the best or nothing”.
Reinventarea a pornit de la o bucată albă de hârtie care a ajuns într-o după-amiază, o după-amiază ca cea din Portoroz, pe masa lui Mark Fetherston. Designerul a avut ambiția să deseneze un A spectaculos, un A care să vorbească limba generației sale. A reușit. Și A a devenit primul Mercedes în ordine alfabetică. După două generații controversate, A-Class a primit ceea ce merita cu adevărat numele din spatele siglei. Și a reușit asta cu un design exploziv, o platformă compactă și o identitate tânără. Pe lângă toate acestea, ținuta de drum și comportamentul specifice vehiculelor Mercedes își făceau loc în ADN-ul celui mai mic model al mărcii din Stuttgart. Nu a trecut mult timp de la apariție și Mercedes-Benz A-Class a devenit un fenomen, atrăgându-și succesul popular în general și câștigul comercial în particular. Comenzile au curs, mașinile s-au produs, zeii Mercedes au fost mulțumiți. Născut sub semnul competivității (A este de la Atac), noul A-Klasse a reușit să fie etalon în segmentul sau și să pună semne de întrebare clienților tradiționali de Audi A3 sau chiar BMW Seria 1, rămas la tracțiunea spate.
Motor
Am testat versiunea A 180, propulsată de un motor diesel cu 109 cai putere și 260 Nm. Puterea a rămas neschimbată față de vechiul A 180 însă cilindreea a coborât la 1,5 litri, cu 500 cmc mai puțin. Acest aspect a dus la scăderea consumului dar și la creșterea vitezei. În cel de-al doilea aspect a contat mai mult munca inginerilor germani pe produsul brut al alianței Renault-Nissan. Cu alte cuvinte, motorul utilizat de Daimler provine dintr-un 1.5 dCi modificat pentru a întâlni standardele mărcii cu stea în trei colțuri. Orientat către consum în mod special, propulsorul utilizează excelent resursele din dotare și oferă reprize satisfăcătoare. Senzația de agilitate, dorită la orice compactă cu estetică sportivă, nu poate fi pusă sub semnul întrebării în momentul în care cuplezi modul de rulare Sport. Dar la acest nivel de cilindree vorbim în mod special de un diesel care își propune să nu absoarbă prea mult din rezervor, în spiritul vremurilor noastre. La acest capitol contribuie decisiv și transmisia cu 6 rapoarte etajata cu o minuțiozitate ieșită din comun, prevăzută cu o cursă relativ scurtă a schimbătorului și o timonerie tare plăcută.
Ceea ce nu se sesizează este zgomotul de diesel sau vibrațiile specifice unui astfel de motor. Antifonată perfect, așa cum îi stă bine unei mașini Mercedes, A 180 nu oferă senzația unei mașini propulsate de motorină iar la nivel de vibrații acestea sunt insesizabile. Mercedes prezintă în fișa tehnică un consum mediu de 3,9 litri la 100 km, cu un consum urban de 4,5 litri și unul extraurban de 3,3 litri. Dacă nu vă gândiți la consum deloc și rulați fără aportul sistemului Start-Stop, pe alocuri enervant, veți putea scoate o medie de 8 litri la sută într-un trafic urban în care se merge bară la bară. Cu puțin efort, la drum întins se poate ajunge la un consum de 4,5 litri la 100 km, dacă se menține o medie de 95-100 km/h. Pe autostradă, la o viteză constantă de 130 km/h, consumul lui A 180 ajunge la 5,7 litri la 100 km. Sunt valorile generate de un stil de condus mai agresiv. În cazul în care veți folosi indicatorii eco, în special sistemul Start-Stop, consumul urban de 5,5 litri la sută n-ar trebui să fie tocmai o problemă.
Dinamica & Comportament
Te vei înțelege perfect cu un A-Class. Pentru că în spatele acestei mașini stă o echipă care a căutat să mulțumească pe toată lumea. Desigur A 180 nu este un Mercedes gândit pentru performanță, dovadă fiind făcută de cele 11,3 secunde necesare accelerării de la 0 la 100 km/h. Cu o viteză maximă mai mult decât decentă de 190 km/h, A 180 este unul dintre campionii la categoria sa de putere. Însă ceea ce iese în evidența cu adevărat este modul de rulare care poate fi comutat între trei categorii: Eco, Sport și Manual. Astfel mașina poate fi condusă după dispoziția sau caracterul fiecărui șofer în parte. Dacă în Eco veți trage pentru consum, în Sport va puteți bucura de o accelerație cu adevărat năzdrăvana și o suspensie ușor întărită.
Din păcate direcția rămâne în linii mari la fel și are un caracter ușor indecis. A fost orientată mai mult către ideea unui confort în plus în spațiul urban. Fără să fie anapoda, direcția nu își modifică comportamentul pe modul Sport, ceea ce poate aduce senzații tari celui implicat într-o relație aprinsă cu pedala de accelerație. Dincolo de aceata găselnița am întâlnit un hatchback cu comportamentul specific unui hot-hatch. Dinamica de care modelul a dat dovadă pe viraje a impresionat iar ținută de drum poate fi numită absolut impecabilă. Vehiculul se lipește de șosea pe orice fel de traseu iar senzația că poți depăși limitele fizicii este mai puternică ca oricând. Atunci apare subvirarea și instant apare și ESP-ul salvator.
A 180 a fost orientat mai mult către confort, însă asta nu-l păgubește de un comportament sportiv. Suspensia absoarbe la fix șocurile aduse de imperfecțiunile (și e puțin spus) din asfalt, iar plăcerea ocupanților sporește în progresie geometrică odată cu aceast aspect. Fiind o compactă, modelul se comportă excelent și pe macadam, unde am rulat pe modul Sport și cu ESP-ul dezactivat si ne-am putut bucura de o repriză de fun.
Design
Mark Fetherston, designerul lui Mercedes A-Klasse, a declarat într-un interviu acordat Voom.ro: „respect BMW dar știu că mașina mea e mai frumoasă decât Seria 1”. Și are dreptate. Mașină lui este mai frumoasă decât BMW Seria 1, cel puțin pentru un bărbat la 30 de ani. Sau pentru o femeie din aceeasi generație. Pentru că este tinerească, agresivă, expresivă din toate unghiurile ascuțite pe care le posedă. Cu un look care exprimă atacul, A-Klasse nu putea da greș. Inspirația din aviație și dorință de a contura un design după felul în curge vântul pe lângă mașină sunt evidente. Peste toate acestea, A-Klasse îți oferă imaginea unei sculpturi fluide, într-un mod oarecum paradoxal dacă ne gândim că vehiculul este un cumul de unghiuri.
E greu de crezut că o mașină germană poate emite atâta emoție din forma generală sau din detaliile care întregesc o imagine cu adevărat impunătoare chiar și pentru segmentul premium al clasei compacte. Designerul lui A-Klasse spune că a dorit să ofere mașinii cât mai mult sex-appeal iar modul în care A-Klasse este privită pe stradă ne arată că a reușit.
Interior
Nivelul de eleganță este statutul cu care orice Mercedes se poate lăuda. În cazul lui A-Klasse eleganța materialelor este pusă în umbră de feelingul sportiv. Aeratoarele inspirate de pe SLS AMG, inspirate la rândul lor din aviație, și volanul îmbrăcat în piele fac legea din punct de vedere vizual. Planșa de bord descrie o linie simplă iar în centru este dominată de ecranul LCD. Ceasurile sunt simple, însă moderne, iar consolă centrală se înscrie în trendul ergonomic care domină lumea auto. Mercedes A-Klasse nu dezamăgește când vine vorba despre spațiu interior dar, mai important, se distinge când vine vorba despre confortul oferit de scaune.
Prevăzute cu funcție de memorare pentru locurile din față, acestea s-au dovedit a fi odihnitoare chiar și pentru drumurile lungi. Interiorul se distinge mai ales prin multitudinea de sisteme tehnologice de ultima generație. Scopul celor de la Mercedes a fost să-i facă pe cei din mașină să se simtă la fel ca în fața calculatorului. „Drive Kit Plus for the iphone” (580 Euro fără TVA) va permite utilizatorului de Clasa A și iPhone să se conecteze la Facebook, Twitter, să utilizeze aplicațiile Daimler și să acceseze lumea digitală direct de la bordul mașinii. Kit-ul pentru iPhone include și un software de navigație de ultima generație de la Garmin, cu informare în timp real asupra traficului, bazată pe datele din internet, căutare online a punctelor de interes (POI) și afișare 3D a hărților.
Concluzie
Îl vezi pe stradă și întorci capul. Îl vezi pe locul de parcare al vecinului și ești invidios. Îl vezi în trafic, pe internet, în showroom-uri, în curțile caselor, în subteranele mall-urilor, pe autostrăzi, la televizor, oriunde îl vezi și ți-l dorești. Acesta este Mercedes A-Klasse, o mașină a generației noastre. Prețurile noii Clase A încep de la 19.900 euro, fără TVA, pentru modelul A 180 BlueEFFICIENCY.{gallery}Mercedes A 180 CDI{/gallery}
FOTO: Robert Gherghe