Cand vine vorba despre masini obisnuite, Renault se remara ca unul dintre principalii jucatori de pe piata romaneasca. Daca intindem discutia catre alta categotrie, cum ar fi cea a masinilor sport, brandul Renault este mai putin luat in seama de publicul roman. Si se comite o greseala!
Divizia RenaultSport este recunoscuta de specialisti dar si de iubitorii modelelor sportive din Europa Occidentala, mult mai experimentati in acest domeniu, ca una de top la nivel mondial. Este si cazul lui Renault Clio III RS, un model lansat in premiera mondiala la Salonul Auto de la Geneva din 2009.
Cei care conduc sau cunosc un Renault Clio ar putea crede ca un Clio RS pare o exagerare tipic frantuzeaca, insa nu este deloc asa. Divizia RenaultSport a aratat in nenumarate randuri ca joaca intr-o clasa destinata campionilor, iar munca inginerilor francezi a fost intotdeuna la mare inaltime. Modelele RS vorbesc de la sine, prin cifrele performantelor, prin kit-ul sportiv de la exterior, prin numele care si l-au facut in clasa hot hatch-urilor. Clio RS vine in Romania la un pret mai mult decat atractiv, 19.700 de euro cu TVA inclus, o reteta financiara excelenta pentru un produs RenaultSport.
La prima vedere, putem spune ca aspectu lui Clio RS nu s-a schimbat foarte mult dupa ce modelul a trecut printr-o operatie de facelift. Si nici nu ne-am insela foarte mult daca am dainui in aceasta impresie. Totusi, Clio RS aduce cateva elemente revigorante pentru aspectul modelului facelift, cum ar fi noua bara frontala, deflectorul de aer integrat in designul partii posterioare si noul calandru. Renault a tinut sa improspateze substantial parfumul pe care il degaja modelul sau si a implementat o noua evacuare cromata, a schimbat blocuri optice si a adus jante noi. Schimbarea la fata a modelului sport francez a fost posibila datorita unei strategii foarte bine gandite de catre designerii diviziei sportive. Cu alte cuvinte, Renault a apelat la bunurile liniei F1 Team si a adus in premiera pentru Clio RS culorile traditionale galben-negru. Reteta s-a dovedit a fi una castigatoare, galbenul caroseriei si noul pachet de jante dau impresia de prospetime pentru modelul francez.
Din pacate, aerul proaspat de la exterior nu este resimtit si la interior, unde Clio RS prezinta un habitaclul identic. Trebuie sa spun ca este destul de dificil sa identifici noutatile aduse de habitaclul lui Clio RS. Marca franceza nu a trebuit sa munceasca prea mult, deoarece interiorul versiunii de performanta a fost de la inceput unul reusit. Trebuie spus ca forma cadranelor a fost usor revizuita iar CD-Player-ul este unul nou. Scaunele, care dispun de o sustinere laterala foarte buna, dispun de o tapiterie noua, iar sistemul audio vine cu conexiune USB. Punctele forte ale unui model sport sunt volanul, schimbatorul si pedalierul. Acesta din urma este din alumiu si da un feeling special celui aflat la volan. Nu trebuie, insa, ignorate volanul din piele perforata, cu o forma dinamica, si schimbatorul de viteze imbracat in piele. Clio RS nu este un campion al spatiului, daca judecam dupa ceea ce ofera francezii pasagerilor din spate, insa nici nu sufera la acest capitol. Locurile din spate ofera unei persoane cu o inaltime normala suficient loc pentru sezut sau picioare. Un lucru notabil, pentru cei care isi imagineaza un model de circuit, este pozitia la volan, usor ridicata, fata de ceea ce se poate astepta de la un model sport.
Sub capota lui Clio III RS regasim un motor 2.0 litri pe benzina, natural aspirat, care ofera 200 de cai putere si 215 Nm cuplu maxim. Daca momentul maxim este oferit la 5.400 rpm, herghelia de 200 cai este disponibila la 7.100 rpm. Cifrele sunt impresionante pentru liga in care joaca Clio RS. Vorbim de cel mai puternic propulsor din clasa si cel mai puternic motor existent pe un model de clasa mica. Unitatea pe benzina este cuplata la o cutie manuala cu 6 rapoarte, care beneficiaza de o etajare excelenta. Schimbul cutiei se face rapid si extrem de precis, o bila alba absolut necesara unui model cu caracter sportiv. Ceea ce impresioneaza foarte tare este modul in care propulsorul urca in turatie, extrem de rapid, spre o zona in care obtii cat mai multi cai, deci mai multa putere. Renault Clio RS este este un campion in clasa sa. Timpul de acceleratie de la 0 la 100 km/h este de 6,9 secunde iar viteza maxima de constructie este de 225 km/h. Din acest punct de vedre, bijuteria franceza nu are rival in clasa sa. Daca tot vorbim de motor, merita sa staruim putin si asupra consumului. Consumul de carburant nu are nicio relevanta in cazul unui model sport. Daca tineti sa faceti o “cursa”, sa dati o tura serioasa cu Clio RS, cifrele consumului nu merita o verificare. Altfel spus, daca vreti sa scoateti untul ditr-o masina sport, cifrele consumului pot sa arate parametrii astronimici. Reducand discutia la realitatea de zi cu zi, Renault Clio RS mananca circa 12 litri la 100 km in mediul urban si scade la undeva sub 9 litri in mediul extra-urban.
Daca motorul incanta, fiind cel mai erformant din clasa sa, Clio RS ofera si o tinuta de drum excelenta. Renault Clio RS intra in inimile oricarui sofer in momentul in care este pus la treaba pe teritoriul sau: virajele. Hot hatch-ul francez este o adevarata incantare pe viraje, da dovada de multa precizie si ofera celui de la volan confortul de a impinge limitele la maxim. Un lucru notabil este faptul ca ESP-ul intra destul de tarziu iar caracterul subviratoriu este corectabil usor prin directia electrica extrem de precisa. Sasiul sport a modelului nu ofera termen de comparatie cu ceea ce stim despre modelul traditional Clio. Suspensia, proiectata de inginerii RenaultSport, este o adevarata incantare. Are menirea de a integra chintesenta modelului sportiv produs in Franta si are calitatea speciala de a nu incomoda in traficul urban. In alta ordine de idei, Clio RS ofera un confort normal in traficul urban.
Clio RS nu se indeparteaza de filosofia Renault in materie de siguranta. Asa cum matricea sa, Clio, a obtinut cinci stele la testul Euro NCAP, Clio RS s-a descurcat la fel de bine. Cu un sistem de control al stabilitatii, cu un sistem de control al caracterului subviratoriu, nu mai putin de 8 airbag-uri dintre care doua cortina si toate sisteme de siguranta active mai putin sistemul AFU la franare, Clio RS este un exemplu si la nivelul de siguranta. Un plus evident este prezenta sistemului de franare Brembo, disponibil in versiunea standard.
Verdict
Achizitionarea unui model de clasa mica cu asemenea performante, cele mai bune din clasa sa, la un pret mai mult decat avantajos pare optiunea ideala. De aceea, Clio RS este un etalon de performanta printre modelele sport derivate din modele traditionale. Divizia RenaultSport demonstreaza inca o data ca ca reflecta crema industriei auto frantuzesti, iar simplul fapt ca au creat un lider de clasa din Clio RS este cel mai bun exemplu in acest sens. Un punct forte al modelului francez este pretul de 19.700 de euro cu TVA, extrem de avantajos pentru ceea ce ofera Renault Clio RS.